۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81987207
T T
۰ نفر
گردشگری جزیره آرامش در دست بررسی است / 32 صنعت جدید دریایی در برنامه ششم توسعه

تهران- ایرنا- معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح گردشگری در چند جزیره جنوبی كشور مطرح است كه مهمترین آن جزیره هندورابی به عنوان جزیره آرامش در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، پروین فرشچی روز چهارشنبه درحاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نشست خبری افزود:اگرمنطقه آزاد كه از طرح گردشگری جزایر حمایت می كند بتواند نیازهای محیط زیستی سازمان را برآورده كند هر چه زودتر برای اجرایی شدن آن وارد عمل می شویم.
وی اظهار كرد: بخشی از جزیره هندورابی پارك ملی است از این رو نیازمند دقت و بررسی بیشتری است.
وی ادامه داد: برای دیگر جزایر هنوز برنامه ای به عنوان طرح گردشگری نداریم، البته معتقدیم تا زمانی كه برای جزایر شناسنامه زیستی تهیه نشود اجرای چنین طرح هایی سخت خواهد بود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تلاشیم برای جزایر جنوب كشور تا سال 95 شناسنامه زیستی تهیه كنیم.
فرشچی تاكید كرد: قطعا اجرای چنین طرحی كه در كشور پتانسیل بسیار بالایی دارد مقرون به صرفه و هم موجب اشتغال خواهد شد.

** توقف پرورش ماهی در قفس
وی گفت: درخواست پرورش ماهی در قفس در چند وقت اخیر بسیار افزایش یافته است از این رو مجبور شدیم فعلا آن را متوقف كنیم چون به عنوان تهدیدی برای منطقه به حساب می آمد.
وی ادامه داد: برای ساماندهی این بخش در یك هم اندیشی با شیلات قرار شد بر روی جانمایی،‌ میزان حجم تولید و اینكه گونه ای پرورش یابد تصمیم گیری شود.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده كه سالانه 200 هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس تولید شود از این رو این مساله نیازمند بررسی و دقت بسیار در اجرا است.

** صدور مجوز پروش تیلاپیا برای استان های مركزی
فرشچی درباره پرورش ماهی تیلاپیا گفت: تیلاپیا یك گونه غیربومی است كه اگر وارد آب های كشور شود تهدیدی برای آبزیان بومی محسوب می شود.
وی افزود: میزان تقاضا برای پرورش ماهی تیلاپیا در استان های مركزی به حدی زیاد بود كه با پرورش این ماهی به عنوان پایلوت در استان یزد موافقت كردیم.
وی گفت: در طرح پیشنهادی پرورش تیلاپیا در یزد فناوری معرفی شد كه می تواند مانع رها سازی اینگونه ماهی در طبیعت شود كه اگر موفق به اجرای كامل این طرح شوند و این گونه مهاجم وارد آب های كشور نشود توسعه پرورش آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
فرشچی تاكید كرد: البته مجوز آن فقط در استان های مركزی و رودخانه هایی كه به دریا راه ندارند صادر می شود.

** بازبینی قوانین و مقررات دریایی
فرشچی گفت: قوانین و مقررات دریایی در كل كشور یكسان است در حالی كه هر بخش از سواحل شكنندگی خاص خودش را دارد از این رو بازبینی قوانین و مقررات دریایی را در دستور كار قرار دادیم كه قرار است به صورت لایحه به دولت تقدیم شود.
** راه‌اندازی گشت دریایی در آب‌های كشور
فرشچی گفت‌: منشا بسیاری از آلودگی‌ها در دریایی خزر، عمان و خلیج‌فارس از كشورهای دیگر آغاز می‌شود، از این‌رو مشكلات دریایی فرامرزی است.
وی اظهار كرد: حفاظت از بخش دریایی به تنهایی از عهده یك كشور برنمی‌آید، از این‌رو نیازمند همكاری كشورهای همسایه است.
وی ادامه داد: بر این اساس، راه‌اندازی گشت دریایی با همكاری كشورهای همسایه جزو برنامه‌های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است كه امیدواریم این گشت در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان در سال 95 راه‌اندازی شود.
فرشچی گفت‌: اما به علت جابجایی دبیرخانه دائمی كنوانسیون رامسر از ژنو به آذربایجان راه‌اندازی گشت دریای در دریای خز در سال 95 امكانپذیر نباشد.

** ردپای توسعه دریا در برنامه ششم
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای اولین بار در برنامه ششم توسعه ردپای توسعه دریا، توجه به مدیریت سواحل و توسعه صنایع دریایی دیده شده است.
وی ادامه داد: در این راستا سه دستاورد برای بخش دریایی دیده شده كه تهیه سند توسعه صنایع دریایی، تهیه سند توسعه فناوری دریایی و تهیه سند گردشگری دریایی از جمله این دستاوردها است كه تا اردیبهشت سال آینده نهایی می‌شود.
فرشچی تاكید كرد: در این اسناد به بسیاری از مسایل مربوط به دریا كه قبلا توجه نمی‌شد، توجه ویژه‌ای شده و در برخی موارد دولت موظف به اجرای برخی اقدامات و راهكارها درخصوص بخش دریایی شده است.

** فعالیت‌های معاونت دریایی در دوران پساتحریم
فرشچی گفت: باتوجه به دوران پساتحریم و حضور كشورهایی مانند فنلاند، اتریش، نروژ و ژاپن در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران زمینه همكاری‌های خوبی در بخش دریایی فراهم شده است.
وی ادامه داد: طرح جامع حفاظت از محیط زیست هرمزگان را امسال با همكاری ژاپن آغاز می‌كنیم و در نظر داریم این برنامه را برای دیگر سواحل كشور (هفت استان ساحلی) نیز برنامه‌ریزی كنیم.

** تولید انرژی از فاضلاب
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صبح شنبه (15 اسفند) طرح تولید انرژی از فاضلاب در بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: این طرح هشت ماه پیش مطرح شد و به‌عنوان پایلوت در بندرعباس اجرا می‌شود و قرار است در استان‌های ساحلی اجرایی شود.

** نظارت بر فعالیت صنایع نفتی
فرشچی درباره فعالیت صنایع نفتی در سواحل گفت: تا جایی كه می‌توانیم بر فعالیت صنایع نفتی در سواحل نظارت كنیم و در بسیاری از موارد فعالیت‌های آنها را متوقف می‌كنیم.
وی ادامه داد: اما برخی از این صنایع بعد از مدتی به بهانه اجرای درخواست‌های سازمان محیط زیست فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

** اجرای طرح مسیر سبز - ساحل پاك
فرشچی گفت: طرح مسیر سبز - ساحل پاك دو سال است با همكاری 6 استانداری تهران، البرز، قزوین، گلستان، مازندران و گیلان در سواحل شمالی كشور اجرا می‌شود و امسال نیز ادامه خواهد داشت.
وی گفت:‌ در این طرح یك سری برنامه برای جلوگیری از انباشت زباله و آلودگی سواحل و دریا دیده شده است.

** ایجاد 32 صنعت جدید دریایی در برنامه ششم توسعه
فرشچی گفت‌: در برنامه ششم توسعه دیده شده كه 32 صنعت جدید در مناطق ساحلی جنوبی كشور ایجاد شود كه نظارت و مدیریت این صنایع با هدف جلوگیری از آلودگی دریا بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: پنج هزار و 800 كیلومتر خط ساحلی، دو هزار و 900 كیلومتر مرز دریایی و قرار گرفتن یك پنجم جمعیت كشور در مناطق ساحلی بیش از پیش حفاظت از محیط زیست دریایی را پررنگ می‌سازد.
وی گفت: فرهنگ دریادوستی، نقش دریا در تولید ناخالص كشور، نقش دریا در سلامت مردم و نقش آن در تغییرات اقلیم و تعدیل آب و هوا ایجاب می‌كند سازمان محیط زیست نظارت بیشتری بر این بخش داشته باشد.

** تهیه طرح جامع حاظت از محیط زیست استان‌های ساحلی
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهیه طرح جامع حفاظت از محیط زیست استان‌های ساحلی باتوجه به نوع صنایع و فناوری آنها جزو برنامه‌های سازمان است كه در حال تهیه این طرح با همكاری جایكا برای استان هرمزگان هستیم.

** اسیدیته‌شدن اقیانوس‌ها و دریاها
فرشچی گفت: برخی شواهد نشان از اسیدیته‌شدن اقیانوس‌ها و دریاها می‌دهد كه علت آن افزایش گاز كربن است. این مساله می‌توان حیات مرجان‌ها و زیستگاه‌های دریایی را تحت تاثیر قرار دهد.
وی به نشست پاریس اشاره كرد و گفت: در این نشست ایران متعهد شده چهار درصد بدون شرط و هشت درصد به شرط برداشته‌شدن تحریم‌ها، گازهای گلخانه‌ای خود را كاهش دهد كه این كاهش را با شدت دنبال خواهیم كرد.

** عضویت دوباره ایران در همكاری رودخانه‌های فرامرز
فرشچی گفت: ایران عضو همكاری رودخانه‌های فرامرزی بود اما به مدت چهار سال این همكاری متوقف شد اما دوباره با همكاری سازمان ملل ایران به عضویت همكاری رودخانه‌های فرامرزی درآمده و به زودی برنامه‌ای در این خصوص را تهیه خواهد كرد.
علمی**9014**ل.الف.ی**1440
۰ نفر