۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹
کد خبر: 81986920
T T
۰ نفر
انتخابات تجلی همدلی وهمزبانی مردم ومسوولان بود/افزایش مشاركت 4 میلیونی نسبت به دوره قبل

تهران - ایرنا - رییس ستاد انتخابات كشور با تاكید بر این كه انتخابات هفتم اسفند تجلی همدلی و همزبانی مردم و مسئولان بود،گفت: مشاركت در انتخابات دوره قبل مجلس 30 میلیون نفر بود كه در انتخابات هفتم اسفند به 34 میلیون نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد حسین مقیمی روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان این كه مشاركت مردم در این انتخابات خوب بود، اظهارداشت: در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 30 میلیون نفر مشاركت داشتند كه در انتخابات دهمین دوره مجلس مشاركت به 34 میلیون نفر رسید.
وی ادامه داد: تاكنون 221 نماینده انتخاب و 69 نماینده دیگر نیز در مرحله دوم از بین 138 نامزد انتخاب می شوند.
رییس ستاد انتخابات كشور خاطرنشان كرد: تركیب منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به لحاظ سنی و تحصیلات متفاوت است كه امید است حضور آنها در مجلس در حل مشكلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر باشد و رهنمودهای رهبری در اقتصاد مقاومتی و حل مشكلات اجتماعی را دنبال و به دولت در تصمیم گیری ها كمك كند.
مقیمی با تاكید بر این كه انتخابات در یك هزار و 32 حوزه انتخابیه فرعی و 127 حوزه اصلی و 223 حوزه فرمانداری برگزار شد، گفت: 250 هزار نفر از نیروی انتظامی و سپاه نظم حوزه ها و امنیت مرزها، مناطق عشایری، روستاها و شهرهای كشور را برقرار كردند.
وی همچنین اظهارداشت: از سوی ارتش و ناجا 34 فروند بالگرد و چهار فروند هواپیما و چهار فروند شناور در اختیار ما قرار گرفت تا صندوق ها را جابجا كنیم.
رییس ستاد انتخابات كشوربه نامگذاری سال 1394 تحت عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت اشاره كرد و یادآور شد: در هفتم اسفندماه همدلی و همزبانی به صورت كامل تحقق یافت و حضور مردم در پای صندوق های رای نشان داد آنان به انقلاب و ارزش های آن همچنان پایبند هستند.
مقیمی افزود: همچنین این حضور نشان داد كه مردم پایبندی كامل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دارند.
وی با قدردانی از رهنمود های رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و سران قوا همچنین از مردم و گروه های سیاسی كه با توجه به شرایط حساس منطقه ای وارد عرصه شدند، تشكر كرد.
معاون سیاسی وزیر كشور افزود: مردم و گروه های سیاسی براساس مسوولیت و شرایط كشور بدون كوچك ترین مشكل وارد صحنه مشاركت شدند.
مقیمی یادآور شد كه به یاری خداوند و هوشیاری مردم انتخابات بدون هیچ تنش و مشكلی برگزار شد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین در تنظیم صورتجلسه ها بین شورای نگهبان و هیات های اجرایی هیچ مشكلی وجود نداشت و این انتخابات یك انتخابات باشكوه بود.
مقیمی ادامه داد: تاكنون تعدادی شكایت برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و یك شكایت نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشته ایم.
وی همچنین ضمن تشكر از خبرنگاران گفت: خوشبختانه خبرنگاران حضور فعالی در روند برگزاری انتخابات داشتند به نوعی كه هنوز جلسات این ستاد تمام نشده بود مردم از اقدامات ما مطلع بودند.

** اقدامات ستاد انتخابات كشور از فروردین 94
معاون سیاسی وزیر كشور در ادامه به تشریح اقدامات ستاد انتخابات كشور پرداخت و یادآور شد: ستاد انتخابات كشور از فروردین ماه سال جاری تشكیل و حدود 30 جلسه تا زمان برگزاری انتخابات تشكیل شد كه در این جلسات دو هزار و 100 مصوبه تصویب شد.
مقیمی گفت: همچنین حدود 900 جلسه استانی ستاد انتخابات كشور را داشتیم كه 6 هزار و 700 تصمیم نبه دنبال داشت.
وی افزود: جلسات و نشست های كارشناسی و عالی ستاد انتخابات كشور را با شورای نگهبان، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال، صدا و سیما و همه دستگاه های مرتبط داشتیم.
وی یادآور شد: همچنین دو همایش سراسری با حضور استانداران، معاونین سیاسی، مدیران كل سیاسی و امنیتی، فرمانداران و روسای ستادهای انتخابات با حضور رییس جمهوری، رییس مجلس، دبیرشورای نگهبان، معاون اول رییس جمهوری، دادستان كشور و وزرای خارجه و كشور برگزار شد كه دیدگاه های مختلفی در این همایش ها بیان شد كه برای ما راهگشا بود.
رییس ستاد انتخابات كشور به دیدار مجریان و ناظران انتخابات با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و اظهارداشت: رهنمودهای ایشان برای ما راهگشا بود كه از این رهنمودها برای برگزاری انتخاباتی با شكوه استفاده كردیم.
مقیمی ادامه داد: همچنین ما برای برگزاری انتخابات قانونمند به فرمانداران توصیه كردیم قانون دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به خوبی مطالعه كنند و برای اطمینان آزمونی را برگزار كردیم كه در مرحله اول 70 درصد پاسخ ها مثبت و در نهایت آزمون بعد همه فرمانداران نسبت به قانون انتخابات آشنایی لازم را پیدا كردند و تمامی اقدامات به استناد قانونی انجام شد.
مقیمی ادامه داد: اولین تفاهم ما با شورای نگهبان ادغام هیات های اجرایی دو انتخابات بود كه یك گام مهمی برای برگزاری موفق انتخابات به حساب می آید.
وی در ادامه به همكاری خوب ثبت احوال كشور اشاره كرد و گفت: از سه ماه قبل از انتخابات سازمان ثبت احوال همه امكانات خود را در كل كشور به كار گرفت كه به طور مثال در روز ششم و هفتم اسفند ماه 40 هزار و دویست شناسنامه تعویض و یا المثنی صادر شد و در طی این سه ماه حدود 900 هزار كارت ملی در اختیار مردم قرار گرفت و احراز هویت تمامی داوطلبان و همه كسانی كه در انتخابات شركت كردند توسط ثبت احوال انجام شد.
مقیمی به اقدامات سیاسی كه طی این مدت شكل گرفت تا انتخاباتی با این شكوهمندی برگزار شود، تصریح كرد: در این ایام لایحه شفاف سازی منابع مالی نامزدها در انتخابات را نیز به مجلس تقدیم كردیم كه یك فوریت آن تصویب شد و آن را پیگیری خواهیم كرد كه در انتخابات آینده پیگیری شود.
وی خاطرنشان كرد:اقدام بعدی بازگشایی خانه احزاب بود كه با كمك دبیران احزاب خانه احزاب فعال شد و هر سه گروه اصولگرایان، اصلاح طلبان و معتدلین و مستقلین در این مدیریت خانه احزاب حضور فعالی پیدا كردند.
وی ادامه داد: تشكیل خانه احزاب باعث شد كه در استانها احزاب دور هم بنشینند و مقدمات تشكیل خانه احزاب استانها فراهم شود.
رییس ستاد انتخابات كشور به منشور اخلاقی انتخابات اشاره كرد و گفت: منشور اخلاقی یكی از اقداماتی بود كه احزاب در كل استانهای كشور تهیه كردند و خود را ملزم به اجرای آن كردند.
مقیمی با بیان این كه آثار خوب این منشور را در انتخابات دیدیم، یادآور شد: امسال در انتخابات هفتم اسفند كمتر اطلاعاتی از برخوردهای غیراخلاقی می رسید و واقعا احزاب و تشكل ها و سیاسیون با این منشورهایی كه در استان های مختلف امضا كردند اخلاق را در انتخابات وارد كردند و در همه مراحل سعی كردند كه از اخلاق انتخاباتی خوب تبعیت كنند.
وی افزود: در این مدت 12 هزار نفر برای مجلس شورای اسلامی ثبت نام كردند و مراحل مختلفی طی شد تا نهایتا چهار هزار و 717 نفر به رقابت پرداختند .
معاون سیاسی وزیر كشور ادامه داد: رقابت خوبی در انتهای كار شكل گرفت و كسانی كه وارد مجلس شدند چهره ها نشان می دهد كه جوان ها بیشتر شده اند و خانم ها هم حضور بیشتری را در این دوره مجلس خواهند داشت كه تاكنون 14 نفر خانم ورود پیدا كردند.
رییس ستاد انتخابات با بیان این كه كشورهای همسایه ما در مرزهای شرق و غرب كشور از نظر امنیتی با مشكلاتی جدی روبرو هستند، گفت: امنیت بسیار خوبی در كشور برقرار بود كه از ارتش ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تشكر كنیم كه امنیت خوبی را در مناطق مرزی برقرار كردند.
وی با بیان این كه هم در مناطق مرزی هم در مناطق عشایری و روستایی و كوهستانی و شهری حضور مردم گسترده بود، یادآور شد: بعضی مواقع گفته می شود مردم این مناطق بیشتر شركت كردند و بعضی مناطق كمتر؛ این گونه نیست، در كل كشور مردم با علاقه مندی پای صندوق های رای آمدند.
مقیمی گفت: ما این حضور را بسیار ارزشمند می بینیم و دیدیم و امروز هم كه انتخابات برگزار شد به رغم این همه داوطلب مردم حضورشان بسیار خوب بود و خیلی جاها در دور اول به اتمام رسید و نهایتا مردم از بین این داوطلبین، داوطلب های خود را انتخاب كردند و ما جایی نشنیدیم كه گفته شود در داخل شعب های رای مشكلی چه از نظر امكانات، انتظامات و چه از نحوه رای گیری باشد و تا جایی كه در جریان هستیم همه اظهار رضایت كردند و مشكلاتی هم حتما بوده كه با دید وسیعی كه ملت ما دارند خواهند بخشید.
رییس ستاد انتخابات كشور با بیان این كه قسمت اول كار ستاد انتخابات كشور تا این مرحله تمام شد گفت: انتخابات در حوزه هایی كه برگزار شد چه مجلس شورای اسلامی و چه خبرگان مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد و ما خودمان را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات كه در اواخر فروردین یا اویل اردیبهشت است آماده می كنیم.
سیام**9254**9132 **9121 **1058** 6084** 1336