۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۲۳:۲۹
کد خبر: 81986600
T T
۰ نفر
رئيس موسسه شيلات:طرح اصلاح نژاد ماهيان پرورشي از اولويت هاي برنامه توسعه ششم است

اهواز – ايرنا – رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلات كشور، اصلاح نژاد ماهيان پرورشي و توليد ماهي ها با سرعت رشد بالا و گونه هاي مقاوم به بيماري را از اولويت هاي اين سازمان در برنامه ششم توسعه و سال آينده خواند.

به گزارش ايرنا محمد پوركاظمي سه شنبه در آيين افتتاحيه همايش بين المللي آبزي پروري ماهيان دريايي در تالار امام رضا عليه السلام شهرك نفت اهواز، بر استفاده از تمامي ظرفيت هاي ملي در دانشگاه ها تاكيد كرد و گفت:اخيرا جشنواره معرفي 30 گونه بيوتكنيك پرورش و بازسازي ذخاير آبزي برگزار شد كه پژوهشكده جنوب كشور نقش موثري در برگزاري آن ايفا كرد.
وي برخي از گونه هاي آبزي را نيازمند بومي سازي و تجاري سازي دانست و افزود:اولويت برنامه ششم و سال آينده اصلاح نژاد ماهيان پرورشي و توليد ماهيان سريع رشد و گونه هاي مقاوم به بيماري است كه اساتيد دانشگاه، محققان و دانشجويان بايد در اين راه كمك كنند.
پوركاظمي طرح پرورش ماهي در قفس را از ديگر راهبردهاي اين سازمان در برنامه ششم با رويكرد اقتصاد مقاومتي خواند و افزود:هم اكنون در حال استفاده از تجربه هاي ساير كشورها هستيم و اگر ترويج و بومي سازي انجام نشود توليد آبزيان در وضعيت پايدار نخواهد بود.
وي اظهار كرد:اين سازمان همچنين براي سال آينده در حال تدوين برنامه مشترك با كشور مجارستان است.
رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلات كشور در بخش ديگري از سخنانش هدف از برگزاري اين همايش را انتقال دانش فني و دستاوردهاي پژوهشي براي افزايش بهره وري و توليد پايدار عنوان كرد و گفت:بر اساس گزارش سازمان خواربار و كشاورزي سازمان ملل متحد (FAO) صيد جهاني رو به كاهش است به طوري كه به دليل تخريب رودخانه ها و درياچه ها در گذشته پنج برابر آبزي پروري بوده و اكنون به 50 درصد آبزي پروري كاهش يافته است.
به گفته وي، هم اكنون توليد آبزي پروري كشور 370 هزار تن در سال است كه براي 208 هزار نفر اشتغال ايجاد كرده و 300 ميليون دلار ارزش صادرات آن است.

** آب ها هفت درجه گرم تر مي شود
رئيس موسسه تحقيقات علوم شيلات كشور همچنين چالش اصلي آبزي پروري در سال هاي آتي را تغيير اقليم و گرمايش كره زمين عنوان كرد و افزود:طي دهه هاي آينده درجه حرارت آب بين يك تا هفت درجه افزايش مي يابد كه اين مساله روي آبزي پروري و گونه هاي آبزيان تاثير مي گذارد.
وي مقابله با چالش تغيير اقليم و گرمايش آب ها را نيازمند برنامه ريزي دانست.
پوركاظمي همچنين از تشكيل كارگروه 'جلبك' در وزارت جهاد كشاورزي خبر داد و گفت:يكي ازمحصولات استراتژيك و محورهايي كه مور توجه قرار نگرفته جلبك ها و گياهان آبزي است كه اميدواريم مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود:شش سند ملي با عنوان كاربرد جلبك و گياهان آبزي تدوين شده كه شامل غذا، دارو، مواد بهداشتي، كاربردهاي صنعتي، پالايش و مونيتورينگ است.
همايش سه روزه ملي منطقه اي آبزي پروري ماهيان دريايي از 11 تا 13 اسفند در اهواز برگزار مي شود.
مهماناني از كشورهاي عراق، كويت و عمان در اين همايش شركت كردند و 180 مقاله از داخل و خارج از كشور به اين همايش راه يافته است.
شبك **7151/6125 **1917
۰ نفر