۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۲۸
کد خبر: 81986382
T T
۰ نفر
54 هزار نفر از ساكنان روستاهاي قم تحت پوشش بيمه روستايي هستند

قم- ايرنا - رئيس مركز بهداشت قم گفت: 54 هزار نفر از جمعيت روستايي قم تحت پوشش بيمه خدمات درماني روستايي هستند.

به گزارش ايرنا، مرتضي آقا حسني عصر سه شنبه در جلسه رسمي شوراي اسلامي استان قم در اتاق جلسات فرمانداري، اظهار داشت: طبق آخرين سرشماري صورت گرفته از سوي مركز بهداشت قم اين استان داراي حدود يك ميليون و 300 هزار نفر جمعيت است، كه بيش از 90 هزار نفر آنها را روستائيان تشكيل مي دهند.
وي با بيان اينكه از زمان اجراي طرح پزشك خانواده دولت از واگذاري بودجه خدمات درماني به مركز بهداشت به صورت مستقيم خودداري مي كند، افزود: دولت اين اعتبار را در اختيار بيمه سلامت ايرانيان به عنوان مجموعه ناظر بر عملكرد مركز بهداشت قرار مي دهد، و اين مركز بايد هزينه خدمات درماني كه ارائه مي دهد را از بيمه مذكور دريافت كند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 54 هزار نفر از جمعيت روستايي استان داراي دفترچه بيمه روستاهي هستند، تصريح كرد: از ميان جمعيت روستايي كساني كه داراي دفترچه هاي بيمه شهري هستند، به هيچ وجه جز جمعيت روستايي محسوب نمي شوند، و امكان استفاده از خدمات درماني مراكز بهداشت مستقر در روستاها براي آنها ميسر نيست.
آقا حسني با بيان اينكه خدمات پزشكي روستايي علاوه بر روستاها در شهرهاي داراي جمعيت و سكنه كمتر از 20 هزار نفر نيز ارائه مي شود، افزود: در هر روستا بر اساس تعداد جمعيت يك تا 4 بهورز اقدام به ارائه خدمات درماني و كنترل وضعيت سلامت روستاييان مي كند.
وي همچنين با بيان اينكه در روستاها و شهرهاي كوچك استان به ازاي هر 4 هزار نفر يك پزشك به ارائه خدمات مشغول است، افزود: مجموع پزشكان و بهورزان فعال در روستاها كه به عنوان تيم سلامت شناخته مي شوند، با حضور در مراكز بهداشتي درماني روستاهاي قم خدمات مختلف آزمايشگاه، اورژانس، راديولوژي، دندان پزشكي و همچنين خدمات مرتبط با پيشگيري از بيماري هاي واگير دار از جمله سل و جزام را به ساكنان ارائه مي دهند.
آقاحسني با اشاره به اينكه در مناطق روستايي قم به ازاي هر 7 هزار نفر يك ماما نيز جهت ارائه خدمات مرتبط با امور بارداري و زايمان مستقر شده است، تصريح كرد:طبق هماهنگي هاي به عمل آمده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراكز بهداشتي درماني روستايي قم همانند شهر امكان ارائه خدمات مشاوره روانشناسي و همچنين مشاوره تغذيه نيز فراهم شده، و اين امر به صورت هفتگي با حضور كارشناسان و مشاوران مربوطه انجام مي گيرد.
وي همچنين با اشاره به استقرار 12 مركز بهداشتي درماني، 62 خانه بهداشت و 96 بهورز در استان، تصريح كرد: در حالي كه در مناطق روستايي بايد براي هر يكصد و يازده نفر يك مركز دندانپزشكي وجود داشته باشد، تمامي مراكز بهداشت قم مستقر در روستاها از امكانات دندانپزشكي بهره مند هستند.
رئيس مركز بهداشت قم با اشاره به اجراي طرح معاينه دندان هاي دانش آموزان در بيشتر مدارس استان، تصريح كرد: در مرحله دوم اين طرح قصد داريم، با استفاده از دندانپزشكان مستقر در مراكز بهداشت قم دندان هاي پوسيده و آسيب ديده دانش آموزان را نيز ترميم كنيم.
وي با بيان اينكه يك سوم جمعيت استان را اتباع بيگانه تشكيل مي دهند، تصريح كرد: مركز بهداشت قم به منظور حفظ شاخص هاي سلامت در اين استان موظف است، به همه ساكنان از جمله اتباع بيگانه خدمات درماني لازم را ارائه دهد.
اين مسئول در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به معضل سگ هاي ولگرد و بيماري هايي كه اين حيوانات مي توانند ناقل آن باشند، تصريح كرد: واكنش ديده بان حقوق حيوانات در مورد اتلاف سگ هاي ولگرد با استفاده از شليك گلوله و يا تزريق سم همواره يكي از مشكلات موجود براي حل معضل ياد شده بوده است.
آقا حسني با تاكيد بر اينكه مركز بهداشت با توجه به مسئوليت و تعهدي كه نسبت به تامين بهداشت و سلامتي مردم دارد، همواره بحث سگ هاي ولگرد را يكي از دغدغه هاي جدي خود مي داند، تصريح كرد: تنها وظيفه مركز بهداشت در قبال اين موضوع دادن تذكر به مراكز مسئول از جمله دهداري ها و بخش داري ها است، و اتلاف سگ هاي ولگرد به هيچ وجه در حيطه وظايف و مسئوليت هاي اين مركز نيست.ك/3
7403/ 6133/