۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81986212
T T
۰ نفر
پيش بيني دريافت 10 ميليون تن گندم در سال 95 توسط مراكز خريد

تهران - ايرنا - مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: پيش بيني خريد تضميني گندم براي رفاه حال كشاورزان انجام شده و مراكز خريد توسط شركتهاي غله مناطق و استانها جانمايي و تجهيز شده اند تا با آمادگي كامل نسبت به خريد جديد در سال 95 اقدام نمايند.

به گزارش ايرنا از شركت بازرگاني دولتي ايران، علي قنبري گندم خريداري شده سال آينده را 9 تا 10 ميليون تن پيش بيني كرد و افزود: اعتبار لازم به منظور خريد اين مقدار گندم 130 هزار ميليارد ريال است.
وي افزود: پيگيري ها براي تامين اعتبار خريد گندم در سال 95 در حال انجام است تا كشاورزان بهاي گندم را به موقع دريافت نمايند .
قنبري تصريح كرد: دستور العمل خريد تضميني گندم براي سال آينده تدوين شده و به شركتهاي غله و خدمات بازرگاني مناطق و استانها ابلاغ خواهد شد تا مراكز خريد اين شركتها براساس دستور العملي كه مبتني بر استاندارد هاي خريد است، گندم را از كشاورزان تحويل بگيرند .
معاون وزير جهاد كشاورزي اضافه كرد: قيمت خريد تضميني هركيلوگرم گندم درسال آينده، براي گندم معمولي 12 هزار و 705 ريال و براي گندم دوروم 13 هزار و 68 ريال تصويب و تعيين شده و اين نرخ ها به منظور حمايت از توليد داخلي و برپايه سياست هاي اقتصاد مقاومتي است.
به گفته قنبري، نرخ جهاني گندم اكنون به ازاي هركيلو گرم حدود هشت هزار ريال است و دولت به منظور عمل به اصل اقتصاد مقاومتي و حمايت از كشاورزان، نرخ خريد سال آتي را نسبت به سال جاري 10 درصد افزايش داد، تا توليد اين محصول استراتژيك در كشور افزايش يابد.
مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران درباره ايجاد شرايط لازم به منظور حمل و نقل داخلي گندم و واريز بهاي گندم ها به حساب كشاورزان گفت: هماهنگي هاي لازم با شركتهاي حمل در چارچوب نشست هاي مشترك انجام شده و قرارداد هاي حمل بين اين شركت و شركتهاي حمل و نقل براي جابجايي به موقع گندم ها امضا شده و با بانك عامل نيز هماهنگي صورت گرفته تا پول گندم ها در اسرع وقت به حساب گندمكاران واريز شود.
وي تصريح كرد: براساس تصميم متخذه به منظور كاهش هزينه هاي حمل و نقل و حفظ كيفيت گندم هاي خريداري شده در سال آينده، باتوجه به ساماندهي تعداد مراكز خريد، بخشي از هزينه هاي حمل به كشاورزان پرداخت مي شود تا گندم توليدي را مستقيم به مراكز خريد اصلي گندم تحويل دهند.
معاون وزير جهاد كشاورزي، استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي براي خريد و ذخيره سازي گندم را يكي ديگر از برنامه هاي اين شركت در فصل خريد سال آينده اعلام كرد و گفت : مراكز خريد بلند مدت و سيلوهاي فلزي و مكانيزه بخش خصوصي براي خريد و ذخيره سازي گندم در سال آينده، در اولويت خريد اين شركت قرار دارند.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران تأكيد كرد: كنترل كيفي گندم هاي خريداري شده در مبادي ورودي و خروجي مراكز خريد و به ويژه مراكز غير ملكي شركت، كه متعلق به مباشرين و بخش خصوصي است، با دقت انجام خواهد شد.
قنبري ضمن تأكيد ويژه بر بكارگيري و استفاده از نيروهاي تحصيلكرده و با تجربه درمراكز خريد گندم در سال آينده، تصريح كرد: خريد گندم بر اساس كيفيت و درجه پاكي استاندارد، يكي از مهمترين مسائل مورد نظر وزارت جهاد كشاورزي است .
وي لزوم پرهيز از ايجاد مراكز خريد گندم در مناطقي كه فاقد امكانات لازم هستند، مورد تاكيد قرار داد و گفت : برخورداري از فضاي ذخيره سازي و نگهداري مناسب گندم، تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري خريد، و نيروي انساني ماهر و كاردان نياز اين امر محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا، سال گذشته هشت ميليون و 70 هزارتن گندم از كشاورزان سراسر كشور خريداري شده بود.
پيشتر محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي گفته بود، قيمت مصوب شوراي اقتصاد براي گندم با ملاحظات اقتصادي، كمبود نقدينگي و در عين حال جلب رضايت كشاورزان صورت گرفت.
وزير جهاد كشاورزي اعلام دقيق نرخ هاي مصوب را به آينده موكول كرد اما درخصوص نرخ گندم، گفت: نرخ مصوب خريد تضميني گندم براي سال زراعي 95- 1394 به ميزان 10 درصد افزايش يافته است.
اقتصام**9186 ** 1559