۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۵۵
کد خبر: 81985858
T T
۰ نفر
حقوق بشر قربانی‌ انگیزه های سیاسی است/تعیین گزارشگر ویژه برای ایران ناموجه است

تهران - ایرنا - دبیر ستاد حقوق بشر ایران، تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران را اقدامی ناموجه دانست و گفت: حقوق بشر قربانی‌ انگیزه های سیاسی و قدرت های بزرگ است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی این مطلب را در یدار با معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در سی ویكمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو عنوان كرد.

** تشكر از مواضع معقول آفریقایی جنوبی درمورد ایران
وی در این دیدار ضمن تشكر از مواضع معقول آفریقای جنوبی در خصوص ایران و توجه این كشور به دستاوردهای ایران در زمینه حقوق بشر در سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند آفریقای جنوبی معتقد است كه مساله حقوق بشر در سطح بین المللی به نحو عادلانه و بیطرفانه ای دنبال نمی شود و این موضوع قربانی انگیزه های سیاسی قدرت های بزرگ شده است.

** نگاه ابزاری به حقوق بشر زیان آور است
لاریجانی با تاكید بر اینكه نگاه ابزاری به حقوق بشر پیش از هر چیز برای تعمیق حقوق بشر زیان آور است، گفت: نادیده گرفتن تفاوت های فرهنگی و مبانی اخلاقی و روش زندگی در میان ملت های مختلف، آثار بسیار خطرناكی برای تمدن بشری دارد، درحالیكه احترام به روش ها و نحوه های مختلف زندگی و قبول تعدد و تكثر در این زمینه باید در مباحث حقوق بشری و مكانیزم های پایش آن ملحوظ شود.

** سیاست ایران همكاری با مكانیزم های گزارشگری است
دبیر ستاد حقوق بشر در مورد گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشری ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همكاری با مكانیزم های گزارشگری و حمایت از آنها است از این رو با مكانیزم یو.پی.آر كه خود نیز از كشورهای حامی آن بوده ایم، بهترین همكاری را داریم همچنین با گزارشگری موضوعی همكاری وسیعی كرده ایم و تا كنون بیش از شش گزارشگر موضوعی از ایران بازدید كرده اند.

** موضع ایران و غیرمتعهدها درمورد گزارشگر ویژه كشوری یكسان است
لاریجانی با اشاره به نقش جنبش غیرمتعهدها برای جلوگیری از انحراف در عملكرد مكانیزم های حقوق بشری افزود: موضع ما و جنبش غیرمتعهدها درمورد گزارشگر ویژه كشوری یكسان است و معتقدیم این مساله نباید رواج پیدا كند زیرا زمینه های سوء استفاده های سیاسی را بیش از این فراهم می كند كه متاسفانه در مورد ایران دقیقا اتفاق افتاده است.

** تعیین گزارشگر برای كشور دارنده بزرگترین دموكراسی منطقه بی انصافی است
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به برگزاری انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران درحالیكه ما بزرگترین دموكراسی منطقه را داریم و قوانین و مقررات قضایی آن بسیار پیشرفته و دقیق است بسیار نامعقول و بی انصافی بوده است زیرا در منطقه ما كشورهایی هستند كه از لحاظ ساختار مدنی فرسنگ ها با ساختار مدنی دموكراتیك فاصله دارند، اما هرگز در خصوص مسائل حقوق بشری آنها سخنی به میان نمی آید، از این رو این ظالمانه و نامعقول است ایران مورد این تهاجم وسیع قراربگیرد و یا به شكل ویژه مورد گزارشگری واقع شود.
لاریجانی ادامه داد: اینها گذشته از نحوه عمل غیراصولی گزارشگر ویژه است كه دلیل اصلی ما برای نپذیرفتن او در ایران است، در عین حال ایران برای احترام به سیستم بین المللی حقوق بشر و مكانیزم های پایش آن غیر از مساله بازدید از كشور جمهوری اسلامی همه گونه همكاری را برای گزارشگر ویژه قائل شده است. پاسخ به سئوالاتی كه او مطرح كرده و ملاقات هایی كه با كارشناسان ما در نمایندگی های ایران در ژنو و نیویورك داشته، گواهی برای این موضوع است.

** تعیین گزارشگر ویژه برای ایران ناموجه است
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینكه همچنان معتقدیم تعیین گزارشگر ویژه برای ایران اقدامی ناموجه بوده است، گفت: این موضوع سوءاستفاده آشكار سیاسی از مكانیزم های بین المللی را نشان می دهد، از این رو جمهوری اسلامی ایران با تمدید این گزارشگری برای یكسال دیگر مخالف است و معتقدیم كشورها باید اگر چنین پیشنهادی از طرف اروپا مطرح شد با آن مخالفت كنند.

** انتخابات ایران درسی بزرگ برای دموكراسی خواهان است
معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با تبریك برگزاری دو انتخابات پرشور در ایران به لاریجانی و ملت ایران، گفت: مایلم تبریكات صمیمانه رئیس جمهوری كشورمان را نیز برای رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم می كنم.
لوولین ماندرز افزود: این انتخابات در سطح جهانی لحظه به لحظه مورد پیگیری بود و چه حرف های زیادی كه درباره آن زده نشد، بطوریكه ناظران خارجی هر آن منتظر درگیری های خیابانی و كارهای شبیه به این بودند درحالیكه آنچه واقعا دیده شد این بود كه میلیون ها شهروند ایران در نهایت نظم و ترتیب آمدند و رأی خود را در صندوق ریختند و قانون با آرامش و با نظم بسیار چشمگیری اجرا شد.
وی گفت: این یك درس بزرگ برای كسانی است كه دنبال دموكراسی هستند و آن را موقعیت بزرگی برای ایران می دانیم كه بدون شك در صحنه جهانی این دستاورد ارزش فراوانی دارد و جایگاه مدنی ایران را به نحو چشمگیری ارتقاء بخشیده است.
همچنین در این دیدار كه با حضور محسن نذیری سفیر و نماینده كشورمان در ژنو، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر برگزار شد، طرح گفت گوهای دو جانبه حقوق بشری كه بین دو كشور در حال تبادل است پیگیری و قرار شد مانند سایر كشورها گفت وگوهای دوجانبه بین ایران و آفریقای جنوبی هرچه سریعتر نهایی شود.
اجتمام ** 1193 ** 1071
۰ نفر