وزیر كشور: مردم ایران با شركت در انتخابات حجت را تمام كردند/ 62درصد مشاركت در سراسر كشور و 50درصد در تهران

تهران - ایرنا - وزیر كشور با تاكید بر این كه مردم ایران با شركت در انتخابات حجت را تمام كردند، گفت: مشاركت مردم تهران در انتخابات 50 درصد و در كل كشور 62 درصد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران از پایان شمارش آرا در كشور خبر داد و اظهارداشت: براساس آخرین نتایج انتخابات تهران كه چند لحظه قبل سیستم بسته شد 30نفر اول كه در این چند روز در رسانه ها مطرح شدند، همگی به مجلس راه یافتند.
وی تصریح كرد: توفیق پیدا كردیم با برنامه ریزی دقیق، انتخاباتی توام با آرامش، باشكوه و بانشاط برگزار كنیم كه قانون در تمامی مراحل آن رعایت شد.
وزیر كشور ادامه داد: نامزدها و احزاب نیز تلاش كردند قانون رعایت شود، حتی رد صلاحیت شدگان نیز اعتراض خود را از مسیر قانونی دنبال كردند.
رحمانی فضلی با بیان این كه شمارش آرا از روز گذشته تمام شد، یادآور شد: اما این مسیری دارد لازم است برای ثبت، هماهنگی ها و گرفتن تاییدیه از هیات های نظارت و تنظیم صورتجلسه آخرین اقدامات انجام شود.
وی افزود: تقریبا بیش از 99درصد از این مراحل به اتمام رسیده و در تمامی حوزه های انتخابیه تعیین تكلیف شده است.
وزیر كشور همچنین گفت: نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری تقریبا تمام شده است و ما حوزه انتخابیه كه شمارش نشده باشد، نداریم. تلاش ما این است كه مابقی را نیز به سرعت به اتمام برسانیم.
رحمانی فضلی یادآور شد: در تهران حدود 50 درصد و در كل كشور حدود 62درصد مشاركت مردم بوده است كه مشاركت خوبی در شرایط كنونی است.
وی ادامه داد: تلاش ما این است كه به سرعت مراحل بعدی كه رسیدگی به شكایات است را دنبال كنیم و امیدواریم این مرحله نیز با آرامش و دقت به اعتراض ها رسیدگی شود. بنای ما این نیست كه خدای ناكرده حق كسی ضایع شود.
وزیر كشور خاطرنشان كرد: باید برای لطف، مرحمت و لبیكی كه همه مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب به فراخوان نظام دادند، تلاش كنیم چراكه حجت را تمام كردند، ما حجتی جز رسیدگی به مطالبات مردم نخواهیم داشت.
رحمانی فضلی افزود: حال نوبت دولتمردان و نمایندگان مجلس دهم است، آنان خواسته ها و اولویت های مردم كه رونق اقتصادی، توسعه و پیشرفت و وحدت و انسجامی است، پیگیری خواهند كرد.
وی با بیان این كه مردم به دنبال اختلاف و درگیری و ایجاد تنش در جامعه نیستند، اظهارداشت: هر كس اگر احساس می كند حقش ضایع شده باید پیگیری كند، قانونگذار دو روز فرصت داده تا آنها اعتراض و هفت روز بعد از اعلام نتیجه به دبیرخانه شورای نگهبان شكایت كنند.
رییس شورای امنیت كشور ادامه داد: این شورا با اختیارات قانونی خود رسیدگی می كند و وزارت كشور آمادگی كامل دارد هر گونه شكایت و ادعایی را مورد بررسی قرار دهد.
وزیر كشور خداوند متعال را شكر كرد كه این توفیق را داد ملت ایران یك بار دیگر حماسه بزرگ و به فرمایش رهبری حماسه ماندگار خلق كنند.
رحمانی فضلی گفت: بنده اعلام می كنم كمترین میزان تخلف را در این مدت داشتیم و بیشترین همكاری از طرف همه به ویژه رسانه ها داشتیم. واقعا رسانه ها تلاششان این بود كه فضا را آرام و قانونی نگه دارند و در مسیر سیاست هایی كه اعلام كردیم كاملا هماهنگ بودند.
وی درپاسخ به سوالی درمورد انگلیسی خواندن برخی از نامزدها اظهار داشت: ما همه كسانی را كه در مسیر قانونی اقدام به حضور و مشاركت كردند و مراحل قانونی نیز انجام شد، در چارچوب نظام محق می دانیم و آنها را در رسیدن به اهدافشان در مسیر قانونی كمك می كنیم.
وزیر كشور اظهار داشت: دستگاه های متولی باید درمورد كسانی كه نفوذی كشورهای دیگر و متهم به همكاری های غیر قانونی هستند را بررسی و رسیدگی كنند اما به صورت كلی نمی توان در جامعه قطب بندی جدید سیاسی ایجاد كنیم كه به جای وحدت، انسجام و تلاش را در جامعه زیاد كند، منجر به اختلاف و درگیری های بیهوده سیاسی باشد.
وی تاكید كرد كه باید تلاش كنیم از این پس رفاقت جایگزین شود.
وزیر كشور با بیان این كه وظیفه دولت تعامل با مجالس مختلف است، گفت: همكاری و تعامل دولت و مجلس دهم خیلی خوب خواهد بود.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر روند تعاملی دولت ومجلس دهم با توجه به دستاوردهای دولت تدبیر و امید افزود: ما به همكاری مجلس نیاز داریم و مجلس به دولت نیاز دارد كه كمك كند قوانینی كه مجلس می گذارد انجام دهد.
وی ادامه داد: از طرف دولت تمام امكانات مهیا می شود و تمام امكانات در این مسیر خواهد بود كه تعامل مثبت و همكاری فزاینده و مثبت با مجلس دهم خواهیم داشت و این همكاری و تعامل خیلی خوب خواهد بود.
وزیر كشور همچنین درمورد زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تایید كند و با هماهنگی این شورا تا یك ماه دیگر مرحله دوم انتخابات را برگزار می كنیم كه احتمالا نیمه دوم فروردین خواهد بود.
رحمانی فضلی اظهارامیدواری كرد با همكاری كه مجلس جدید با دولت و قوه قضاییه مثل مجلس قبل خواهد داشت بتوانیم به سرعت مراحل اولیه اعتبارنامه ها را در مجلس پشت سر بگذاریم و با تشكیل كمیسیون های مختلف از فرصت های پیش آمده به نحوه احسن برای تحقق آرمان شهدا، امام (ره) و مردم فعالیت كنیم.
وی از رهبر معظم انقلاب اسلامی كه در تمام مراحل مشوق ها و حمایت هایشان باعث مسیر سلامت و برگزاری قانونی و آرامش انتخابات و همچنین موجب تقویت حضور مردم شدند و از رئیس جمهوری كه در دولت با تمام قوت حامی بوده و باعث شد مسیر قانونی و سلامت انتخابات طی شود، تشكر كرد.
وی اضافه كرد: از تمام دستگاه های، اجرایی، رسانه ای، امنیتی و وزارت كشور در سطوح مختلف و دستگاه نظارتی كه تلاش كردند باید تشكر كنم.
*باید تلاش كنیم كه از این به بعد رفاقت جایگزین شود
وزیر كشور گفت: ما به صورت كلی نمی توانیم در جامعه قطب بندی جدید سیاسی ایجاد كنیم كه این قطب بندی به جای اینكه وحدت و انسجام و تلاش و نشاط را بر جامعه زیاد كند منجر به اختلاف و درگیری های بیهوده سیاسی باشد. هر چه در زمان انتخابات اتفاق افتاده باید تلاش كنیم كه از این به بعد رفاقت جایگزین شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه اطلاع رسانی لیست نهایی خبرگان رهبری گفت: درمورد اینكه گفته شد لیست نهایی است، این اشكال ناشی از عجله بوده كه لیست نهایی نبود و بلافاصله هم اصلاح شد.
* توجهی به شایعات نشود
رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره‌ شایعه در شبكه مجازی مبنی بر باطل شدن برخی از صندوق های رای هم اظهار كرد: ما اینجا حی و حاضر هستیم، هم معاون سیاسی اطلاع رسانی می كرد هم سخنگوی وزارت كشور و شورای نگهبان به طور مرتب نظرات را می دادند و اطلاع رسانی می كردند ولی خواهش من این است كه توجهی به شایعات نشود.
*اگر به من فشار بیاید، عكس آن را عمل می‌كنم
رحمانی فضلی در عین حال در پاسخ به این سوال كه آیا برای اعلام لیست نهایی فشاری به وزارت كشور بوده یا نه؟ گفت: اصولا من فشارپذیر نیستم؛ اصلا شخصیت من فشار پذیر نیست، اگر به من فشار بیاید عكس آن را عمل می‌كنم. در این مدت هیچ فشاری بر ما وارد نشد.
*حتی دوستان نزدیك هم با من تماس برقرار نكردند
وی اضافه كرد: در این مدت من اینجا بودم و یك تماس از جاهای مختلف با من نگرفتند؛ حتی دوستان نزدیك من تماس برقرار نكردند و اجازه ملاقات هم ندادم؛ من از روز اول بخصوص این سه روز از ساعات اولیه صبح پشت سیستم نشستم و در اتاق خودم و تا نیمه شب دقیقا همه نقاط كشور را كنترل كردیم.
* هر نوع اطلاعاتی در كشور، اول به بنده می رسید
وی اضافه كرد: سیستم ما چون الكترونیكی است، هر نوع اطلاعاتی در كشور اول به بنده می رسید و ثبت و ضبط می شد و هر گونه دستكاری، دخالت یا خدای ناكرده بازشماری را مشاهده می كردیم و از اینجا می توانستیم فرمان دهیم كه بازنگری شود یا نه و موردی هم نبوده است.
*رییس جمهوری سوم شد، این یعنی قانون رعایت شده است
وزیر كشور گفت: رییس جمهوری كه رییسمان هم هست در انتخابات سوم شده ، پس مشخص است كه قانون رعایت شده است.
وی ادامه داد: مردم در تهران اراده كردند و به 30 نفر از یك لیست رای دادند و دخالت غیر قانونی انجام نشد.
* 60 هزار بازرس آموزش دیده در انتخابات داشتیم
رحمانی فضلی تاكید كرد: ما دستكاری در آراء مردم را گناه می‌دانیم؛ در انتخابات 60 هزار بازرس داشتیم و همه نیروهای ما آموزش دیده بودند. سیستم اطلاع رسانی ما دقیق بود و در هر شعبه بازرس و نماینده فرمانداری هم وجود داشت.
وی تصریح كرد: اگر نهادهای نظامی در انتخابات دخالت می‌كردند نباید این جنس افراد دیگر برگزیده می‌شدند، اما سلامت انتخابات و صلابت اجرای قانون را خدشه دار نكنیم تا خدای ناكرده اصل مساله را زیر سوال نبریم.
* ما از حضور هر مسئولی برای بازدید از روند انتخابات استقبال می‌كنیم
رحمانی فضلی در این زمینه كه چرا آیت‌الله هاشمی از ستاد انتخابات كشور بازدید نكرد گفت: بعد از این كه آقای هاشمی از این مسیر تشریف می بردند، من در اتاقم بودم؛ به من گفتند كه می خواستند تشریف بیاورند اینجا و نیامدند؛ بنابراین دلیل آن را نمی دانم كه قطعا می خواستند بیایند یا نه؛ ما از حضور هر مسئولی برای بازدید از روند انتخابات استقبال می‌كنیم، اما دلیل نیامدن آیت‌الله هاشمی را از خود وی بپرسیم.
*اعضای نظارت و اجرا در داخل شعبات سیار بودند تا شبهه‌ای پیش نیاید
رحمانی فضلی در خصوص این كه چرا شعب سیار در این دوره كم شد گفت:‌ بنای ما بر این بوده كه به اندازه نیاز داشته باشیم. این شعب در انتخابات محل شبهه است و این بار شعب سیار را در داخل اتوبوس قرار دادیم و همه اعضای نظارت و اجرا را هم در داخل اتوبوس قرار دادیم تا شبهه‌ای پیش نیاید.
* تاكنون جشنی به وزارت كشور اعلام نشده است
وزیر كشور درباره تقاضای جشن از این وزارتخانه گفت: تاكنون درخواست برگزاری جشنی به وزارت كشور اعلام نشده است.
* افرادی به قصد عملیات تروریستی وارد كشور شدند
رحمانی فضلی در زمینه حضور نیروی انتظامی در خیابان‌های اطراف وزارت كشور گفت: با توجه به فضای انتخابات همه نیروهای ما در سراسر كشور در حالت آماده باش بودند، زیرا در روند برگزاری انتخابات شنیدید كه افرادی به قصد عملیات تروریستی وارد كشور شدند كه در چند نوبت دستگیر یا به هلاكت رسیدند و حتی در بعضی از شهرها شرایط ویژه داشتیم به دلیل این كه مسایل قومی و شور و نشاط فوق العاده انتخاباتی داشتیم كه موجب نگرانی شده بود ولی به هر صورت دستوری برای آمدن نیروها در خیابان ها نبوده و شاید جا به جایی نیروها بوده است.
* توفیق سفر به مشهد نداشتم
وزیر كشور درپاسخ به سوالی درباره شائبه باطل شدن رای های مشهد و اینكه گفته شده در این باره‌ شما یا آقای مقیمی به مشهد سفری داشته اید گفت:‌ بنده در این مدت توفیق سفر به مشهد را نداشتم. آقای مقیمی هم در روزهای انتخابات هیچ سفری به شهر مشهد نداشت.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفندماه به صورت همزمان و با حضور پر شور و گسترده مردم در سراسر كشور برگزار شد.
سیام**9254**6084**1058**1497**9012** 1336 /3070