۱۳ تیر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 8198196
T T
۰ نفر
کابوس قتل و ربوده شدن مهمترین دغدغه پزشکان عراق است # بغداد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/04/85 خارجی.بهداشتی.عراق.پزشک. در عراق هیچ گروهی از تیررس تروریستها در امان نیستند و یکی از گروههای مهم که هدف تروریستها قرار گرفته اند پزشکان هستند و این موضوع برای آنان به یک کابوس تبدیل شده است. دکتر "عبداللطیف" متخصص کودکان درحال حاضر از معدود پزشکان سرشناس باقی مانده در عراق است و تقریبا همه پزشکان معروف عراقی کشور خود را ترک کرده و به خارج گریخته اند. بیش از 30 سال است که دکتر عبداللطیف دربغداد مشغول طبابت است و به رغم همه تهدیدها وخطرهایی که باآن مواجه شده همچنان به کار خود ادامه می دهد.
چندی پیش این دکتر سالمند و صاحب تجربه عراقی با شگفتی ازدست افرادمسلح که قصد ربودنش را از مطبش در خیابان فلسطین داشتند، جان سالم به در برد. اگر دخالت وحمایت مردم از او نبود شاید او نیز به سرنوشت بی بازگشت دیگر پزشکان عراقی چون "هادی العبیدی"، "درب مهدی حسن"، " مازن سامی"، "حسین شریفی"، "احمد الکبیسی" و "حسین خریبط" مبتلا می شد و بخت با او یار بوده که هنوز زنده است. در سالهای گذشته تعداد قابل توجهی از پزشکان عراقی به دست افراد مسلح ناشناس کشته شدند و همین امر باعث مهاجرت تعداد زیادی از آنهابه خارج شده است. دولت عراق که تاکنون از تامین امنیت جانی پزشکان ناتوان بوده به تازگی تدبیر تازه ای را اندیشیده و به پزشکان اجازه حمل سلاح داده است. این روزها بیماران به دیدن سلاح در مطب پزشکان و یا حمل سلاح توسط آنان در عراق خو گرفته اند. یکی از منابع امنیتی عراق امروز در اظهاراتی خبری اعلام کرده که نیروهای عراقی در روزهای اخیر توانسته اند دستکم 60 پزشک را از خطر ربوده شدن حتمی در مناطق مختلف بغداد نجات دهند. وزارت بهداشت عراق نیز در آخرین گزارش خود از کشته شدن 200 پزشک در طول سه سال گذشته خبر داده است. بازرس کل وزارت بهداشت عراق در اظهاراتی خبری گفت که این پزشکان براثر حملات تروریستها به قتل رسیده اند. "عادل عبدالله" افزود : در همین مدت نیز عملیات آدم ربایی متعددی برضد پزشکان عراقی اتفاق افتاده و طی آن 400 پزشک به دست افراد ناشناس ربوده شده اند. وی تعداد پزشکان مهاجرت کننده به خارج عراق رابیش از یکهزار نفر در طول سه سال گذشته دانست. وی با تاکید بر اینکه پزشکان عراق به طور مستمر در معرض تهدیدها و حمله تروریستها هستند گفت : تهدید و حمله تروریستی بر ضد پزشکان در حال افزایش است. عادل عبدالله اضافه کرد: وزارت بهداشت عراق برنامه مشترکی با حضور دیگر وزارتخانه ها به منظور تامین امنیت پزشکان و مطبها تهیه و تدوین کرده است.
بعداز رانندگان خودروهای جمعی،آرایشگرها، نانواییها،دانشجویان، استادان دانشگاهها و معلمان، مسوولان دولتی و اعضای مجلس نمایندگان ،اینک هدف قرار دادن پزشکان امری عادی و پیش بینی شده به شمار می رود. مردم عراق می گویند تروریستها با هدف تهی کردن عراق از چهره های فکری ، علمی و فرهنگی اقدام به این گونه حملات و تهدیدها می کنند. خاورم 2291/1647/1568
۰ نفر