۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81975874
T T
۰ نفر
هماهنگ كننده سازمان ملل: ليبي با كمبود شديد دارو روبه رو است

تهران - ايرنا - هماهنگ كننده سازمان ملل در ليبي امروز (سه شنبه) هشدار داد كه ليبي با كمبود داروهاي حياتي روبه رو است و به زودي يك ميليون نفر از شهروندان اين كشور نيازمند كمك هاي فوري خواهند بود.

به گزارش خبرگزاري رويترز، «علي الزعتري» گفت: برآورد مي شود كه تا پايان ماه مارس (فروردين) ذخيره داروهاي حياتي در ليبي به پايان برسد و همين مساله يك ميليون نفر را درگير خواهد كرد.
وي تاكيد كرد كه نرسيدن دارو و تجهيزات پزشكي به ليبي به مساله اي جدي منجر خواهد شد.
الزعتري براي ملاقات با هيات نمايندگي اتحاديه عرب به منظور جلب حمايت آن ها از تلاش هاي سازمان ملل براي حل بحران انساني در ليبي هم اكنون در قاهره به سر مي برد.
در نتيجه تشديد درگيري ها در ليبي حدود 435 هزار نفر آواره داخلي در مدارس و ديگر مكان هاي عمومي زندگي مي كنند و حدود 250 هزار نفر نيز به اميد زندگي بهتر در خارج از مرزهاي ليبي آواره شده اند.
از سال 2014ميلادي ليبي داراي دو دولت و دو پارلمان موازي است كه يكي در طرابلس (پايتخت) و ديگري در شرق اين كشور مستقر است.
به گفته الزعتري، بي ثباتي در بنغازي تبعات منفي سنگيني براي تاسيسات بهداشت و درمان اين شهر داشته است تا آن جا كه از حدود 12 مركز درماني اين شهر تنها يك يا دو بيمارستان فعال هستند.
وي همچنين اضافه كرد كه چند روز قبل مطلع شده كه يكي از مراكز روان درماني در بنغازي با نبود منابع روبه رو است و اكنون دهها نفر از بيماران اين مركز بدون مراقبت و درمان مانده اند.
وي در گفت وگو با رويترز افزود: واقعا دشوار است كه يك بيمارستان در شهري كه هر روز شاهد جنگ و درگيري است در اين شرايط به كار خود ادامه دهد.
الزعتري ادامه داد: يك ميليون و 300 هزار نفر در ليبي نيازمند كمك هاي بشردوستانه هستند.
به گفته وي، هر روز درخواست كمك هاي غذايي از طرف گروه هاي مردم نهاد دريافت مي شود و اين بدان معناست كه بخش عظيمي از جامعه به مواد غذايي نياز دارد.
هماهنگ كننده سازمان ملل در ليبي اضافه كرد: تصور اين است كه ليبي كشوري ثروتمند است كه مي تواند روي پاي خودش بايستد؛ ليبي ثروتمند است اما در حال حاضر نمي تواند نيازهايش را تامين كند، وقتي مي گويي مردم ليبي در وضعيت بد به سر مي برند، شنونده باور نمي كند توضيح اين شرايط كمي دشوار است.
ليبي از زمان قيام مردمي اين كشور و به دنبال آن مداخله نظامي براي سرنگوني حكومت معمر قذافي در سال 2011 صحنه درگيري ميان گروه هاي شبه نظامي است كه هريك براي به دست آوردن سهم خود از قدرت مي جنگند.
در اين ميان گروه تروريستي داعش نيز با بهره برداري از اين وضعيت توانست در اين كشور نفت خيز نفوذ كند. تروريست ها طي يك سال گذشته بارها تاسيسات نفتي ليبي را هدف قرار داده اند. ميزان توليد نفت در ليبي اكنون كمتر از يك چهارم رقم مربوط به پيش از سال 2011ميلادي است.
خاورم**9156**7074**1010