۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۵۸
کد خبر: 81974930
T T
۰ نفر
استاد اقتصاد: راه نجات كشور تولیدمحور شدن ساختارهای نهادی است

تهران- ایرنا- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) بقا، امنیت و كیفیت آحاد جامعه را در گرو رویكرد تولیدمحورانه دانست و گفت: راه نجات هر كشوری در ساختار نهادی تولیدمحور است.

«فرشاد مومنی» عصر دوشنبه در نشست نقد و بررسی كتاب «اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز» در دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) افزود: اتخاذ رویكرد تولیدمحورانه در ساختار نهادی كشور افزایش رفاه اجتماعی، امنیت ملی و كیفیت زندگی را برای مردم به همراه خواهد داشت.
وی گفت: موتور اصلی توسعه اقتصادی كشور اشتغال مولدزاست.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تاكید كرد گرفتاری های امروز ایران از عمل نكردن به قانون اساسی ناشی نمی شود بلكه به دلیل دور زدن قانون اساسی است كه در دولت های نهم و دهم بشدت انجام می شد.
وی گفت در دوران هشت ساله دولت های نهم و دهم یك هزار میلیارد دلار از طریق درآمدهای نفتی و گازی به اقتصاد كشور تزریق شد اما شاخص فلاكت در دو ماه پایانی دولت دهم نسبت به آغاز دولت نهم دو برابر شد. به گفته مومنی، خالص فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش صنعت در سال های 1384 تا 1390، منفی 415 هزار رشد داشت كه این موضوع نشان دهنده بی مانندترین صنعت زدایی در بی سابقه ترین سال های درآمدی كشور است.
این استاد دانشگاه گفت: خالص فرصت های شغلی ایجاد شده در مشاغل غیرقابل طبقه بندی در سال های 1384 تا 1390، 795 هزار نفر افزایش نشان یافت.
به گفته وی، كاهش توان اقتصادی جامعه در دولت های نهم و دهم را «فاجعه آمیز» خواند و گفت: رفاه اجتماعی نیز به طرز چشمگیری كاهش یافت.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) كاهش چشمگیر سرانه مصرف مواد پروتئینی، لبنی و نشاسته ای، فروپاشی طبقه متوسط و گسترش بی سابقه فقر را ناشی از عملكرد دولت های نهم و دهم دانست.
وی اضافه كرد: از زاویه اشتغال، بررسی ها نشان می دهد شیوه حكمرانی در دولت های نهم و دهم برای كشور فاجعه های انسانی، محیط زیستی و اقتصادی به همراه داشته است.
مومنی از دولت كنونی انتقاد كرد كه در برابر شیرین كاری های صورت گرفته در دولت های نهم و دهم سكوت پیشه كرده است.
وی تاكید كرد جامعه ایران دیگر توانی برای پرداخت هزینه های تحمیل شده از سوی آن دولت ها را ندارد و باید آنچه را بر كشور گذشت، بیان كرد تا دیگر تكرار نشود.
وی یادآوری كرد: در دوران دفاع مقدس كشور با توان تولیدی خود توانست افتخارهای زیادی به دست آورد.
این استاد دانشگاه گفت: اگر توان تولیدی نبود ادامه مسیر غیرممكن بود.
مومنی مشی و مرام تولیدكنندگان با مشی و مرام رانت خواران و رباخواران متفاوت دانست و گفت: اعتلای فرهنگی در پناه تولید ممكن خواهد شد نه در پناه رانت خواری ها و رباخواری ها.
اقتصام**2078**3061**1961