۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81966741
T T
۰ نفر

تورم درانگلیس ركورد زد

۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81966741
تورم درانگلیس ركورد زد

لندن - ایرنا - گزارش منتشر شده از سوی دفتر آمار ملی انگلیس در روز چهارشنبه، نشان گر آن است كه نرخ تورم در این كشور اروپای غربی به بالاترین حد ظرف دوازده ماه گذشته رسیده است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس، در ماه ژانویه گذشته شاخص بهای مصرف كننده در انگلیس 0.3 درصد افزایش داشته كه نسبت به ماه قبل از آن كه 0.2 درصد بود، رشد 0.1 درصدی نشان می دهد.
این برای دومین ماه پیاپی ظرف یك سال گذشته است كه انگلیس از تورم منفی رهایی یافته و نرخ تورم در این كشور رشد داشته است.
نرخ 0.3 درصد به معنای آن است كه سبد كالاها و خدمات درصورتی كه در ژانویه سال 2015 میلادی 100.00پوند بوده در ژانویه سال 2016 میلادی به 100.30 پوند رسیده است .
به گفته دفتر آمار ملی انگلیس، یكی از علل افزایش نرخ تورم در ماه ژانویه، در مقایسه با سال قبل از آن در همین موقع زمانی، افزایش اندك بهای پوشاك و موادغذایی بوده است.
براساس گزارش یاد شده، كاهش بهای سوخت از جمله بنزین در طی یكسال گذشته سبب شده است كه نرخ تورم در انگلیس به مراتب كمتر از حد در نظر گرفته شده از سوی بانك مركزی این كشور باشد.
بهای نفت دریای شمال طی دوازده ماه گذشته تقریبا به نصف رسیده و بهای نفت در بازارهای جهانی به شدت كاهش داشته است هر چند هزینه سوخت در انگلیس در دوازده ماه گذشته تنها 7.3 درصد كاهش نشان می دهد.
نرخ تورم سالیانه در انگلیس تاكنون زیر 2 درصد كه نرخ تعیین شده از سوی بانك مركزی انگلیس می باشد، بوده است.
بانك مركزی انگلیس پیشتر در ماه جاری میلادی اعلام كرد كه انتظار دارد نرخ تورم همچنان زیر یك درصد باقی بماند.
كارشناسان انگلیسی بر این باورند كه پایین ماندن نرخ تورم احتمال افزایش نرم بهره بانكی از سوی بانك مركزی این كشور را در آینده ای نزدیك كاهش می دهد.
شمار دیگری از تحلیل گران حتی بر این باورند كه بانك مركزی انگلیس ممكن است نرخ سود بهره بانكی را كه در هفت سال گذشته نیم درصد باقی مانده، كاهش دهد.
انگلیس تا ماه نوامبر گذشته با تورم منفی دست به گریبان بود كه به نظر می رسد كه این كشور توانسته است ظرف ماه های گذشته اندكی از این پدیده فاصله بگیرد.
این كشور اروپای غربی برای اولین بار در طی 55 سال گذشته، در ماه آوریل سال 2015 با پدیده اقتصادی 'تورم منفی' مواجه شد و این مساله برای چند ماه تداوم یافت.
شاخص بهای مصرف‌كننده برابر است باارزش سبدی از كالاهای ضروری و اساسی در هر كشور كه هر شخص برای زندگی به آن نیاز دارد و تورم نیز به معنای میزان افزایش این شاخص نسبت به دوره پیشین یا سال پایه است.
اروپام**4**ن**1552