۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۵۳
کد خبر: 81963108
T T
۰ نفر
پيكر صفاي لرستاني در خرم آباد تشييع و خاكسپاري شد

خرم آباد -ايرنا- پيكر 'حميد ايزدپناه' نويسنده ، پژوهشگر و شاعر لرستاني متخلص به 'صفاي لرستاني' روز يكشنبه با حضور اقشار مختلف مردم در زادگاهش خرم آباد تشييع و خاكسپاري شد.

به گزارش ايرنا، مرحوم ايزدپناه دوشنبه 19 بهمن جاري در 84 سالگي در پاريس درگذشت و پيكرش امروز در بهشت هفتم آرامستان قديمي خضر خرم‌آباد به خاك سپرده شد.
اين پژوهشگر و شاعر لرستاني از طايفه ساكي، 26 آبان ماه 1311در خرم آباد ديده به جهان گشود.
وي در خردسالي پدرش – ميرزا قاسم – را از دست داد. حميد دوره هاي تحصيلي دبستان و دبيرستان را در همان شهر تا سال چهارم دبيرستان گذراند ولي به منظور اشتغال، ناچار به ترك تحصيل شد وآن گاه آموزگاري در مدارس را پيشه كرد. ضمن كار آموزگاري، گواهي نامه كلاس هاي پنجم و ششم دبيرستان را به صورت آزاد و با شركت در امتحان هاي ساليانه در تهران به دست آورد.
سال 1342 تحصيلات دانشگاهي را در مقطع ليسانس از دانشگاه تهران به پايان برد. پايان نامه او 'فرهنگ واژه هاي لري' در سال 1345 از سوي انجمن فرهنگ ايران چاپ و منتشر شد.
ايزدپناه سال 1344 به عنوان سرپرست يك گروه موسيقي از لرستان به خوانندگي زنده ياد 'رضا سقايي' راهي تهران شد و از راديو ملي صداي موسيقي لرستان را طنين انداز كردند.
به همت او بود كه براي نخستين بار موسيقي لرستان در سال هاي نخستين دهه 40، گردآوري و نت نويسي شد، آموزشگاه موسيقي تاسيس و گروه هاي موسيقي لري تشكيل گرديد. با حمايت او بود، كه چندين گروه تئاتر در لرستان فعاليت مي كردند.
ايزدپناه از سا ل 1339 كار گردآوري موسيقي بومي لرستان را انجام داد. اين مجموعه ، در سال 1343 با نام 'آهنگ ها و ترانه هاي لري ' چاپ و منتشر شد.
سال 1346 به دعوت انجمن آثار ملي به پژوهش و شناسايي آثار باستاني و تاريخي لرستان پرداخت.
نخستين گزارش اين بررسي با نام جلد نخست 'آثار باستاني و تاريخي لرستان' سال1350 منتشر شد و از جمله كتاب هاي برگزيده در آن سال بود كه به دريافت جايزه نيز نايل آمد.
بيش از 15 جلد كتاب و بيش از 30 مقاله در موضوعات فرهنگي و هنري و اجتماعي در زمينه ايران شناسي و لرستان شناسي از ايشان در دست است كه بعضي از اين كتاب ها چند بار به چا پ رسيده اند.
مرحوم ايزدپناه سال 1348 از آموزش و پرورش به وزارت فرهنگ و هنر رفت و مامور تشكيل فرهنگ و هنر در لرستا ن شد و مدير كل اين نهاد در لرستان گرديد. وي تا پايان سال 1357به مدت 9 سال و شش٦ ماه مدير كل اين نهاد بود. (از سال 1359 فرهنگ و هنر به دو شاخه ي فرهنگ و ارشاد اسلامي و ميراث فرهنگي تفكيك شد)
وي در پست تازه، گروه هاي موسيقي و تئاتر و انجمن شعر را در لرستان به وجود آورد و مهم تر آن كه دژ فلك الافلاك را كه تا آن زمان در اختيار لشكر پنجم ارتش بود تحويل گرفت و مرمت اساسي كرد.
اين دژ پس از تعمير و باز سازي، در سال 1356 به نام 'موزه شاپور خواست' در بخش هاي مركز اسناد و مردم شناسي و آثار مفرغي لرستان گشايش يافت.
ايزدپناه در زمينه ي شعر نيز از نوجواني داراي استعدادي ذاتي بود. گاهي غزل هاي او در روز نامه “نداي گلشن” خرم آباد چاپ و منتشر مي شد و با آن كه چند دفتر از سروده هاي او در دست است، اما او هيچ گاه خود را به عنوان شاعر معرفي نكرد.
وي بيش از 14 سال ساكن پاريس در كشور فرانسه بود و زماني نيز به تدريس بخش هاي تاريخ ايران در برخي از دانشگاه هاي اين كشور پرداخت.
كتاب ها و آثار استاد ايزدپناه:
١- آهنگ ها و ترانه هاي لري. ناشر: كتاب فروشي محمدي خرم آباد 1343
٢- فرهنگ لري چاپ نخست – ناشر: انجمن فرهنگ ايران باستان ، تهران 1345 چاپ دوم، انتشارات آگاه تهران وچاپ سوم: انتشارات اساطير، تهران
٣- كتيبه هاي لرستان ، چاپ فرهنگ و هنر لرستا ن -134
٤- آثار باستاني و تاريخي لرستان (دفتر نخست) 1350 ناشر: انجمن آثار ملي، تهران
٥- آثار باستاني و تاريخي لرستان (دفتر دوم)، انجمن آثار ملي ، تهران 1352
٦- داستان ها و زبان زد هاي لري و كتاب شناسي مثل هاي فارسي (از سده ششم تا كنون)، ناشر: انتشارات بلخ و بنياد نيشاپور ، تهران، 1362
٧- فرهنگ لكي ، ناشر: موسسه فرهنگي جهانگيري، تهران 1367
٨- تاريخ جغرافيايي و اجتماعي لرستان (مقدمه اي بر آثار باستاني و تاريخي لرستان) ناشر: انجمن آثار و مفاخر ملي آيران 1376
٩- شاعران در اندوه ايران ، انتشارات توس ، تهران 1360
١٠- شاه نامه لكي ترجمه و تدوين، انتشارات اساطير ، تهران 1384
١١- لرستان در گذرگاه زمان و تاريخ ، ناشر: انتشارات اساطير ، تهران
١٢- چاپ دوم فرهنگ لكي، با ديباچه اي براي چاپ دوم، از انتشارات اساطير، تهران، 1389
7269/6001