۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۰۲
کد خبر: 81949333
T T
۰ نفر
نگاه جدي و توام با دقت به مقوله هنر ديني از رويكردهاي مهم حوزه است

قم- ايرنا - مدير حوزه هاي علميه كشور گفت: نگاه جدي و توام با دقت به مقوله هنر ديني يكي از رويكردهاي مهم حوزه هاي علميه محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري روز پنجشنبه دراختتاميه چهارمين جشنواره هنر آسماني در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء قم، اظهار داشت: هنر ديني در نزد حوزويان و حوزه هاي علميه از جايگاه و اعتبار ويژه اي برخوردار است.
وي با تاكيد بر اينكه هر اثر هنري نمي تواند به ذات خود ارزشمند باشد، تطبيق يك اثر هنري با ارزش هاي ديني و اسلامي را از جمله معيارهاي فاخر بودن آن توصيف كرد، و افزود: هنري كه در دين ريشه داشته، و موجب استحكام پايه هاي اعتقادي جامعه مي شود، مورد حمايت شديد حوزه قرار دارد.
مديرحوزه هاي علميه كشور با بيان اينكه هنر اصيل و جاودان را بايد در اسلام و كتاب آسماني آن يعني قرآن جستجو و پيدا كرد، افزود: هر اثر هنري كه نتوان معارف اسلامي را در آن مشاهده و احساس كرد، در حقيقت نوعي بي هنري است.
وي با اشاره به انحرافاتي كه در مقوله هنر در دوران رژيم طاغوت ايجاد شد، افزود: هنوز كلمه هنر در بين متدينين جامعه مفهوم خوبي را ندارد.
آيت الله حسيني بوشهري با تاكيد بر اينكه امروز بايد رسوبات زمان طاغوت را از چهره هنر بزداييم، افزود: يك كار هنري بايد علاوه بر جلوه هاي ظاهري و دنيوي توانايي نفوذ در قلب و دل انسان را نيز داشته باشد.
امام جمعه موقت قم با اشاره به سخن حضرت امام (ره) مبني بر اينكه تكيه گاه هنرمند بايد تعاليم قرآني باشد، افزود: هنرمندي كه در جرگه استكبار قرار گرفته، و هنرش برخاسته از فرهنگ منحط غرب است، به هيچ وجه نبايد اثر هنري او را ارزشمند بدانيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم همچنين با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه هنر بهترين عرصه براي انعكاس مفاهيم اصلي است، افزود: همان گونه كه معظم له نيز فرمودند، هنر در عين فوايدي كه دارد، بزرگترين ابزار دشمن عليه نظام اسلامي است، و ما همواره با استفاده از هنر از سوي دشمن لطمات و خسارت هاي فراواني را ديده ايم.
وي همچنين با اشاره به برگزاري جشنواره هنر آسماني آن را گامي موثر در راستاي رشد و ارتقا هنر ديني دانست، و افزود: گسترش فرهنگ ديني و اسلامي و همچنين ترويج فرهنگ پژوهش در عرصه هنر ديني برخي از اهداف اصلي اين حشنواره به شمار مي رود.
آيت الله حسيني بوشهري همچنين شناسايي مراكز و نهادهاي فعال در زمينه هنر ديني و سازماندهي نيروهاي هنرمند حوزه و ايجاد ارتباط قوي و مستحكم بين هنرمندان حوزوي با هنرمندان غير حوزوي را از ديگر اهداف اين جشنواره برشمرد، و افزود: شناسايي و كشف استعدادهاي هنري طلاب و سوق دادن بيش از پيش آنها به سمت خلق آثار هنري در حوزه دين نيز از جمله اهداف جشنواره هنر آسماني به شمار مي رود.
در پايان اين مراسم از آثار برتر ارائه شده به دبيرخانه اين جشنواره تجليل به عمل آمد.ك/3
7403/ 6133/