۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰
کد خبر: 81948843
T T
۰ نفر
چین: در مقابل هرگونه جنگ افروزی در شبه جزیره كره می ایستیم

پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه به هیچكس و هیچ كشوری اجازه جنگ افروزی در شبه جزیره كره را نخواهدداد.

لوكانگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پس از انتشار اخبارمربوط به پرتاب ماهواره از سوی كره شمالی و واكنش های بین المللی در محكومیت آن و خطر رویارویی كشورهای منطقه و آمریكا با پیونگ یانگ، این مطلب را بیان كرد.
وی گفت: این مسائل با توجه به اینكه به تازگی پیونگ یانگ یك بمب هیدروژنی آزمایش كرده، نگران كننده است.
تحلیلگران بر این باورند كه هشدار چین به جنگ افروزان، موضع گیری دوجانبه ای است كه بخشی از آن مربوط به اقدامات نظامی آمریكا در شبه جزیره كره می شود كه در سال های اخیر خطر درگیری ها در این منطقه را افزایش داده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: ما در همان حال كه بسیار نگران هستیم اما حق كره شمالی را برای استفاده صلح آمیز از فضا به رسمیت می شناسیم ولی بر این باوریم كه این كشور باید قطعنامه ها و محدودیت های شورای امنیت را نیز مراعات كند.
كره شمالی اعلام كرده است كه بین روزهای هشتم تا بیست و پنجم فوریه امسال ( 19 بهمن لغایت 6 اسفند ) یك ماهواره به فضا پرتاب خواهد كرد. آمریكا ، ژاپن و كره جنوبی ادعا می كنند كه این ماهواره در حقیقت یك فروند موشك بالستیك است كه این كشور قصد فرستادن آن را به فضا دارد.
كره شمالی ادعای این كشورها را رد كرده و گفته است كه قصد این كشور فقط پرتاب یك ماهواره اكتشافی است.
سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنان خود هم چنین به كره شمالی و كشورهای دیگر نیز هشدار داد كه دست به اقدامات تحریك آمیز نزنند و خطر رویارویی را عمیق تر نكنند.
وی تاكید كرد كه چین به عنوان همسایه شبه جزیره كره از هر اقدام و وسیله ای كه لازم باشد برای جلوگیری از بروز جنگ در منطقه استفاده خواهد كرد.
در میان همه این مناقشات، وو داوی مسوول چین در امور كره شمالی و مذاكره كننده ارشد این كشور به پیونگ یانگ سفر كرد تا با مقام های كره شمالی در باره آخرین تحولات بحث و تبادل نظر كند.
آساق**231 **1446