۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۲۱
کد خبر: 81948166
T T
۰ نفر
روحانی: امروز باید برجام 2 را آغاز كنیم/ هیچ دولتی به اندازه این دولت اذیت نشد

تهران - ایرنا - دكتر حسن روحانی رییس جمهوری گفت: از برجام یك عبور كردیم و امروز باید برجام دو را آغاز كنیم. برجام 1 « برنامه جامع اقدام مشترك ایران و 1+5» بود و برجام 2 برنامه جامع اقدام مشترك ملی است.

رییس جمهوری كه عصر چهارشنبه در مراسم روز ملی فناوری فضایی و رونمایی از سه دستاورد فضایی سخن می گفت، افزود: موافق و مخالف و منتقد دولت در اهداف اصلی اختلاف ندارند. در توسعه ملی، حل معضل آب، محیط زیست، تسلط به فضا، بیو، نانو ، آی تی و آی سی تی هیچكدام اختلاف نظر نداریم. در عزم ملی برای حل مشكلات كشور نظرات نزدیك است.
روحانی گفت از هركس بپرسید معضل اصلی كشور چیست، پاسخ می دهد « بیكاری». ما در پی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی هستیم . در این هم اختلافی نداریم. باید با دنیا به نفع كشور تعامل كنیم. البته ممكن است در ویژگی ها و چگونگی اختلاف نظر هایی باشد.
وی به حجم انتقادها و تخریب علیه دولت یازدهم اشاره كرد و گفت: هیچ دولتی به اندازه این دولت تحمل نكرد. انتقاد كه تحمل نمی خواهد، حتی خوب هم هست ولی حجم تخریب این دولت با دولت های قبلی قابل مقایسه نبوده است. هیچ دولتی به اندازه این دولت اذیت نشد.
رییس جمهوری تاكید كرد: البته مردم قدرشناس هم انصافا از این دولت حمایت كرده اند. اكنون هم، همه باید به صحنه بیایید و یكی از آن صحنه ها دستیابی به فناوری های نو است.
رییس جمهوری گفت: دشمن در سالهای گذشته حصار تحریم ظالمانه را برای این ملت ایجاد كرده بود؛ حتی یك كشتی نمی توانست در بنادر ما پهلو بگیرد. گاهی برای پهلو گرفتن یك كشتی باید پرچم كشور دیگری را اجاره می كردیم چون با پرچم ما اجازه نمی دادند .
وی ادامه داد: حتی برای صادرات و واردات اگر می خواستیم پولی را جا به جا كنیم اولا این امكان وجود نداشت ، اما زمانی هم كه امكان داشت باید 10 تا 25 درصد اضافه از جیب مردم پرداخت می شد. نفتی كه متعلق به ما و بازاری كه حق ما بود اجازه صادرات آن را نمی دادند .
رییس جمهوری یاد آور شد : آنها از همه جا با همه امكانات و از جمله از طریق ماهواره های تجسسی شان همه چیز را تحت كنترل در آورده بودند. همه فشارها برای این بود كه مردم ما در برابر قدرت های جهان تسلیم شوند و تمام این مقاومت های ملت ایران برای این بود كه بگوییم می ایستیم، راه مان را ادامه می دهیم. فشارها را به جان می خریم اما در برابر حرف زور سر تواضع و تسلیم فرود نمی آوریم؛ این شعار و عمل مردم ما بود.
رییس دولت یازدهم ادامه داد : اما در عین حال برای اینكه در یك هدف بلند به موفقیت و پیروزی برسیم باید كوتاه ترین، بهترین و كم هزینه ترین راه را انتخاب كنیم. آنچه در طول سی ماه گذشته تحقق یافت اعتقاد به این سخن بود كه می شود با دنیا حرف زد ، با منطق، افكار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داد و در یك معامله با دنیا كاری كرد كه پیروز شویم و طرف مقابل ما هم احساس شكست نكند. ما به اهداف اصلی مان برسیم و طرف مقابل هم به آن اهداف خیالی و ادعایی خود برسد.
روحانی گفت: البته حق مردم است بخاطر ظلمی كه به آنها شده، نسبت به قدرت های بزرگ اعتماد نداشته و نگران باشند. این حق طبیعی است ، اما راهی كه مردم ما از خرداد 92 انتخاب كردند و مسیری كه مردم رای دادند ، اكثریت مردم ما به این نتیجه رسیدند كه راه تعامل سازنده ، ما را به یك برنامه اقدام مشترك یعنی همان برجام می رساند و این هدفی بود كه ملت بزرگ ایران به آن دست یافتند.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: برای دست یافتن به این هدف، به وحدت، همدلی و همزبانی نیاز بود؛ به همین دلیل سال همدلی و همزبانی نام گرفت تا در برابر قدرت های بزرگ به نتیجه برسیم.

**حتی سرسخت ترین دشمنان ما تردید ندارند كه در این معامله ملت ما پیروز شده است
روحانی افزود: به نظر من هیچكس حتی سرسخت ترین دشمنان ما تردید ندارند كه در این معامله ملت ما سود برده و پیروز شده است حتی آن چند كشور نامشروع و مشروع كه داد و فریاد می كنند و می گویند چرا این توافق حاصل شده، آنها هم می گویند برد و قدرت ایران بوده است.
وی ادامه داد : حتی آنهایی كه در امریكا با بداخلاقی و بدخواهی سخنان ناصحیح می گویند، آنها هم معتقدند ایران پیروز صحنه بوده است؛ دوستان و كشورهای منطقه كه جای خود دارد.
رییس جمهوری با تاكید بر اینكه اكنون زمان آن است كه برجام (2) شروع شود گفت: ما امروز به یك برنامه جامع اقدام مشترك ملی نیاز داریم. ما از برجام یك عبور كردیم و امروز هم باید برجام دو را آغاز كنیم .
روحانی ادامه داد: همه ، موافق و مخالف دولت و منتقد باید دست به دست هم دهیم . ما برای اهداف ملی و توسعه كشور اختلاف نداریم ، ما برای حل معضل آب ، محیط زیست ، تسلط به فضا ، موفقیت در بیو ، نانو ، آی تی و آی سی تی اختلاف نداریم. خوشبختانه در مشكلات اصلی كشور نظرات به هم نزدیك است.
رییس دولت تدبیر و امید با تاكید براینكه ما به دنبال اشتغال و رونق اقتصادی هستیم اظهار داشت: در این موضوع كه اختلافی نداریم. ما باید به نفع كشور تعامل كنیم. در این زمینه هم اختلافی نداریم. اما تفاوت نظر در ویژگی و چگونگی اشكالی ندارد.
روحانی ادامه داد: البته مردم قدرشناس هم انصافا از این دولت حمایت كرده اند.
رییس جمهوری در ادامه با تاكید بر اینكه به نظر من این دولت باتحمل ترین دولت است گفت: هیچ دولتی به اندازه این دولت تحمل نكرده است. ممكن است دولت های گذشته هم اذیت شده باشند ، اما نه به اندازه این دولت . البته انتقاد خوب است و نیاز به تحمل ندارد ، این دولت حتی تخریب را تحمل كرده است .
رییس جمهوری با تاكید بر اینكه ما نه در مشكلات مان و نه در اهداف بلندمان اختلاف نداریم تصریح كرد: همه باید در كنار هم قرار بگیریم و به صحنه بیاییم و یكی از آن صحنه ها فناوری های نو است كه هركسی به سهم خود می تواند موثر باشد.

** باید دستگاه های دولتی را كوچك و چابك كنیم
رییس جمهوری تاكید كرد: آنچه را می توانیم و امكان دارد باید به مردم واگذار كنیم؛ دستگاه های دولتی را باید كوچك و چابك كنیم.
اكنون در برخی كشورها بخش های فناوری فضایی را به شركت های خصوصی واگذار كرده اند تا حتی بتوانند سفینه هایی بسازند كه مردم بتوانند به برخی سیارات مسافرت كنند.
روحانی ادامه داد: من حتی به بخش های نظامی و وزیر دفاع توصیه كرده ام اموری را كه می توانید به مردم و بخش خصوصی واگذار كنید.
گاهی برنامه ای محرمانه است؛ آن بحث دیگری است و گاهی دستگاهی متولی است و باید نظارت كند؛ آن نیز جدای از این بحث است.
رییس جمهوری در ادامه با تاكید بر اینكه باید در فناوری های نو و تحقیقات مان اولویت بندی كنیم یادآور شد: منابع ما محدود است. نمی توانیم با منابع محدود همه كارها را انجام دهیم. باید تقسیم بندی كنیم و اولویت ها را انجام دهیم تا به نتیجه برسیم.
روحانی اضافه كرد: باید برنامه های فناوری خودمان را برای مردم توضیح دهیم و در معرض افكار عمومی قرار دهیم . مردم ما را كمك و حمایت می كنند.

**می توانیم مردم را از طریق شبكه های اجتماعی مطلع كنیم و به اهداف مد نظر دست یابیم
وی با بیان اینكه باید در سیاست گذاری هم مردم ما حضور داشته باشند و كمك كنند توضیح داد: باید اطلاعات شفاف را در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم چه چیزهایی نیاز داریم. می توانیم مردم را از طریق شبكه های اجتماعی مطلع كنیم و به اهداف مد نظر دست یابیم.
رییس جمهوری با بیان اینكه فناوری فضایی برای همه ما مهم است گفت: این فناوری تنها بخش مخابرات و صدا و تصویر نیست ، ما در بسیاری موارد همچون نظامی ، غیرنظامی ، امنیتی ، زیست محیطی و آموزشی به این فناوری نیاز داریم.
روحانی ادامه داد: امروز لازم نیست همه از خانه خارج شوند و به مطلب دكتر بروند . به راحتی می توان از خانه با پزشك مرتبط بود و حتی نسخه را به صورت الكترونیكی دریافت كرد و حتی بدون حضور در داروخانه با استفاده از ارتباطات، دارو به در منزل آورده شود. همه اینها امكان پذیر است چرا كه دنیای امروز دنیای ارتباطات است.
رییس جمهوری ادامه داد : قدرت ، دنیا و همه چیز پشت رژیم جبار بود ، اما این مردم توانستند آن هدف بلند و آرمان مقدس خود را به دست آورند. وقتی انقلاب پیروز شد سیاستمداران غرب تصور می كردند ساخت یك نظام امكان پذیر نخواهد بود و خیلی زود باز می گردند .
رییس جمهوری گفت: حتی آن كسی كه فرودگاه مهرآباد را با گریه ترك كرد هم فكر می كرد چند ماه بعد باز می گردد و سلطه خود را ادامه می دهد. پیروزی انقلاب اسلامی حادثه بزرگ و عظیم، نه در تاریخ ما و منطقه بلكه در تاریخ سراسر جهان بود.
روحانی با بیان اینكه ارتباطات در آن روز در پیروزی انقلاب ما نقش داشت گفت: امام در نوفل لوشاتو صحبت می كرد و از طریق خط تلفن سخنرانی ایشان را از روی نوار پخش می كردند و در اینجا ضبط می شد و به داخل كشور می رسید. حتی در دوران نهضت اسلامی در سالهای 41 و 42 هم نوعی ارتباط در آن زمان كمك كرد. با ارسال نوار ضبط شده صدای امام ، فرستادن و پیاده كردن آن نوار روی كاغذ و تبدیل كردن آن به اعلامیه، از آن جمله است.
رییس جمهوری ادامه داد : انقلاب اسلامی حادثه بسیار مهم و بزرگی بود كه نه تنها پیروزی یك ملت بر استبداد داخلی بلكه بر استعمار خارجی و قدرت های جهان بود.
امروز پس از 37 سال به آن روزها می بالیم ، مغروریم و افتخار می كنیم.
رییس جمهوری گفت: ما افتخار می كنیم بخاطر امام ، ملت مان ، ایستادگی جوان هایمان ، شهدای انقلاب مان ، حوزه ها و دانشگاه هایمان و همه اقشاری كه پشت سر امام بخاطر استقلال كشور ، آزادی خودشان و احیای قانون اسلام و اخلاق اسلامی در این كشور ایستادند ، مبارزه كردند و با صبر و استقامت انقلاب را به پیروزی رساندند.
روحانی گفت: خوشحالم كه 37 سال انقلاب با یك تحول دیگری توام شد و تقارن پیدا كرد. مردم ما برای احقاق حقوق شان ایستادند ، مقاومت كردند ، تحریم ها ، فشارها و سختی ها را به جان خریدند . اگرایستادگی این مردم نبود ، اگر درایت و ارشاد رهبری نبود و اگر كاردانان ، كارشناسان و عالمان با تجربه و فداكار پشت میز مذاكره نبودند امروز نمی توانستیم برجام را یا فرجام برجام را شاهد باشیم. كارعظیمی توسط این ملت انجام شد.
رییس جمهوری گفت: البته ما هیچ حادثه ای را با انقلاب عظیم اسلامی مقایسه نمی كنیم. سخن از تقارن این حادثه بزرگ (برجام) با آن حادثه بزرگ و عظیم ( پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی) است.
وی ادامه داد: آن انقلاب عظیم كه افتخار تاریخی ما بود، در سایه ایستادگی و مقاومت 15 ساله مردم به دست آمد تا توانستند به حق آزادی خود دست یابند و اكنون یكبار دیگر در یك بخش دیگر و در شعاعی كمتر، ملت ایران موفق شدند.
سیام**9012 **1058**1553 **1540**1449
۰ نفر