۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۱۸
کد خبر: 81947921
T T
۰ نفر
یك میلیون و 366 هزار بی سواد در كشور وجود دارد

كرمانشاه - ایرنا - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: براساس آخرین آمار سه درصد جمعیت 10 تا 49 سال كشور یعنی حدود یك میلیون و 366 هزار نفر بی سواد داریم؛ همچنین حدود سه میلیون و 500 هزار نفر نیز سطح سوادشان برای ما مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی باقر زاده روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در نهضت سواد آموزی سالانه 500 هزار نفر را تحت پوشش برنامه های سواد آموزی قرار می دهیم كه از این تعداد حدود 300 هزار نفر بی سواد مطلق هستند و 200 هزار نفر برنامه تكمیل سواد را دنبال می كنند كه از این تعداد به طور میانگین حدود 25 درصد ریزش دارند.
وی اظهار كرد: جمعیت كشوری 10 تا 49 سال كشور 52 میلیون نفر است ؛ همچنین سوابق آموزشی 25 میلیون نفر وارد سامانه اطلاعاتی سازمان نهضت سوادی آموزی شده است.
باقرزاده با اعلام اینكه استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و كردستان بالاترین نرخ بی سوادی را در كشور دارند گفت: 50 درصد بی سواد ها در شهرهای كشور زندگی می كنند و همچنین براساس آخرین آمار 55 درصد بی سوادها را زنان و 45 درصد را مردان تشكیل می دهند كه در شاخص عدالت جنسیتی یك شاخص بین المللی است.
وی بیان داشت: در دنیا شروع سواد آموزی از 15 سالگی به بعد است كه به بركت نظام اسلامی شروع سواد آموزی ما از 10 سالگی به بعد است.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اظهار داشت: برای شمارش افراد بی سواد سه روش دنبال می شود: روش اول شمارش خانه به خانه سرشماری نفوس و مسكن است كه قبلا هر 10 سال یكبار انجام می شد و الان هر پنج سال یكبار انجام می شود كه در اینجا مبنای ما خوداظهاری افراد است كه در نتیجه صدق و كذبش كامل مشخص نمی شود.
وی افزود: روش دوم آمار ثبتی است كه براساس مدارك تحصیلی ثبت شده انجام می شود كه اشكال این روش هم در این است كه بین سواد واقعی و سواد ثبتی ممكن است فاصله باشد.
باقرزاده گفت: در روش سوم كه تنها در چند كشور از جمله ایران در حال اجراست برنامه (سنجش سواد) دنبال می شود كه در این روش از طریق آزمون و سنجش فاصله سواد واقعی با ادعای فرد اثبات می شود.
وی اظهار داشت: برای تشویق افراد ما برای هر فرد بی سوادی كه با سواد شود یك میلیون و 340 هزار ریال پاداش به حسابشان واریز می كنیم؛ همچنین اگر فرد بی سواد را اعضای خانواده خودشان باسواد كنند 6 میلیون و 720 هزار ریال به عنوان تشویق به حسابشان واریز می كنیم.
باقرزاده افزود: از طریق باسواد كردن افراد بی سواد توسط مردم تاكنون 35 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است زیرا افراد می توانند به ازای هر فردی كه باسواد می كنند شش میلیون و 900 هزار ریال دریافت كنند علاوه بر اینكه ما كتاب و لوازم التحریر را نیز به رایگان در اختیار این افراد تحت آموزش قرار می دهیم؛ همچنین مهلت این افراد برای آموزش فاصله چهار تا هفت ماه است.
7457/8066