دهه هشتم حیات یونسكو، روی مبارزه با خشونت و حفظ میراث فرهنگی از گزند تروریست‌ها، متمركز شود

تهران-ایرنا-رییس‌ جمهوری، نقش و مسوولیت سازمان یونسكو در قبال حفظ آثار فرهنگی منطقه را كه اكنون جولانگاه تروریست‌ها شده، بسیار سنگین برشمرد و تاكید كرد: همه نهادهای بین المللی بویژه یونسكو باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این آثار ارزشمند فرهنگی و بشری در كشورهایی همانند سوریه و عراق بكار گیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه به وقت محلی در دیدار خانم ایرینا جئورجیوا بوكووا مدیر كل و دیگر مقامهای ارشد یونسكو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) ، ضمن تشكر از تلاش‌های این سازمان برای صیانت و معرفی آثار فرهنگی كشورمان گفت:متأسفانه آثار فرهنگی و باستانی منطقه ما توسط تروریست‌ها در حال نابودی است و ویران شدن و نابودی این آثار، ویرانی هویت مذاهب، فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است.
رییس جمهوری تصریح كرد: تروریست‌ها و گروه های تروریستی تلاش می‌كنند با تخریب این آثار، رابطه نسل جوان را با هویت و گذشته تاریخی خود قطع كنند تا بتوانند آنان را به عنوان سرباز جذب نمایند.
روحانی در این دیدار همچنین لزوم فعال تر شدن یونسكو در بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی برای جلوگیری از خشونت و مقابله با تروریسم و بویژه برخورد با تخریب آثار فرهنگی از سوی تروریست‌ها را خواستار شد.
رییس جمهوری، توانایی تروریست‌ها در جذب جوانان را ناشی از نقصان و ناكافی بودن فعالیتهای فرهنگی در عرصه جهانی خواند و اظهار داشت: یونسكو طی 70 سال گذشته تلاش‌های مفیدی برای حفاظت از میراث فرهنگی بشری داشته‌ و معتقدم شایسته است كه دهه هشتم حیات یونسكو، روی مبارزه با خشونت و حفظ آثار باستانی كشورها از گزند تروریست‌ها، متمركز شود.
روحانی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ابزارهای فرهنگی برای مبارزه عملی با تروریسم، به تشریح اهداف قطعنامه مبارزه با خشونت و افراطی‌گری سازمان ملل متحد(WAVE) پرداخت و گفت:'فرهنگ' و بهره گیری از شیوه های فرهنگی به اعتقاد ما مهمترین ابزار اجرا و موفقیت این قطعنامه است.
رییس جمهوری افزود: بسیار با اهمیت است كه فرزندان ما از همان ابتدای آموزش در مدارس فرا بگیرند كه خشونت و افراطی‌گری چه آثار زیانباری دارد و هرگاه زندگی با محبت توأم باشد، چقدر زیباتر است.
روحانی ادامه داد: یونسكو می‌تواند در این زمینه طراحی‌های نوین و برنامه‌های عملی مبتنی بر فرهنگ به كشورها پیشنهاد كند.
ایرینا جئورجیوا بوكووا مدیر كل یونسكو نیز در این دیدار، تخریب میراث فرهنگی در برخی از كشورهای منطقه توسط تروریست‌ها را حركتی سازماندهی شده و یك تراژدی بشری نامید و گفت : ما در یونسكو به مسئولیت بزرگی كه در قبال این جنایات داریم، واقف هستیم و می‌دانیم كه یكی از اهداف تروریست‌ها، قطع ارتباط فرهنگی جوامع با یكدیگر و گذشته‌شان است.
مدیر كل یونسكو افزود: با توجه به تلاش تروریست ها برای كشاندن جوانان به سمت اقدامات افراطی، ما اكنون تمركز بیشتری روی جوانان داریم و در حال بررسی این موضوع هستیم.
رییس شورای اجرایی یونسكو نیز در این جلسه با تبریك موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق هسته ای، این موفقیت را نشان‌دهنده قدرت شگرف دیپلماسی توصیف كرد و گفت: تاكید دكتر روحانی برای بررسی چرایی تمایل جوانان به خشونت بسیار ارزشمند است و حتماً این را به عنوان پیشنهادی در شورای اجرایی یونسكو مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در پایان این مراسم نیز مدیر كل یونسكو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسكو را به دكتر روحانی هدیه داد.
این الواح شامل شوش و چشم انداز میمند به عنوان دو اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و كلیات سعدی و مسالك المالك استخری به عنوان دو اثر ثبت در حافظه جهانی یونسكو بود.
سیام**9121**1436