۷ بهمن ۱۳۹۴، ۲۲:۵۴
کد خبر: 81938732
T T
۰ نفر
رئیس مجلس شورای اسلامی نجف را به مقصد تهران ترك كرد

نجف -ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی، در پایان سفرچهار روزه خود به عراق، دقایقی پیش (چهارشنبه شب) فرودگاه بین المللی نجف اشرف را به مقصد تهران ترك كرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه این هفته برای شركت اجلاس بین المجالس كشورهای اسلامی در راس یك هیات پارلمانی وارد بغداد شد.
وی در نشست ویژه روسای مجالس كشورهای اسلامی شركت كرد و طی سخنانی در این نشست، ضمن بر شمردن علل و ریشه های بحران های منطقه ای، راهكارها و پیشنهادها برای حل این مشكلات را ارائه كرد.
دخالت در امور داخلی كشورها از سوی برخی بازیگران منطقه ای، تلاش برای تحمیل الگوهای سیاسی و مناسبات منطقه ای خود به سایر كشورها، حمایت كور از گروه های تروریستی با هدف براندازی حكومت های قانونی مانند سوریه، دخالت در امور داخلی عراق و حملات نظامی به مردم یمن، از جمله مواردی بود كه لاریجانی، آن را بخشی از سیاست های كودكانه و نابخردانه برخی كشورهای منطقه توصیف كرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس نیز با روسای مجالس كشورها تركیه ، تونس، مالی، پاكستان و سوریه نیز دیدار كرد و مسائل منطقه و دوجانبه را با آنان به بررسی گذاشت.
از جمله موضوعات مطرح در این دیدارها، پیشنهادهایی بود كه روسای مجالس برخی كشورها به لاریجانی دادند، مبنی بر تمایل به سرمایه گذاری در بخش های مختلف در ایران، به دنبال اجرایی شدن توافق هسته ای كه البته رئیس مجلس به نام این كشورها اشاره نكرد، اما گفت كه موضوع را در تهران پیگیری می كند.
پس از پایان اجلاس و صدور بیانیه پایانی مجالس كشورهای اسلامی، برنامه های لاریجانی در عراق آغاز شد كه صدر آن دیدارهایی بود با سران سه قوه عراق.
فواد معصوم، حیدرالعبادی و سلیم الجبوری رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در دیدارهای جداگانه با لاریجانی، مسائل دوجانبه و منطقه ای و نیز روند مبارزه با تروریسم و جنگ علیه داعش را با وی به بحث و بررسی گذاشتند.
تاكید بر ادامه همكاری های دو كشور در حوزه های سیاسی و امنیتی و اقتصادی، استمرار حمایت ایران از عراق در جنگ علیه تروریسم، تعاملات منطقه ای و ضرورت گسترش روابط دوجانبه از جمله موضوعاتی بود كه در این دیدارها به آن پرداخته شد.
لاریجانی در ادامه سفرش به عراق چندین نوبت در میان خبرنگاران عراقی ، ایرانی و خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم عراق حاضر شد و به سوالاتشان پاسخ داد كه مهتمرین آن كنفرانس خبری روز سه شنبه در محل اقامت وی در منطقه سبز امنیتی بغداد بود.
وی در همین روز عازم سامرا شد و ضمن زیارت حرمین عسكریین از نزدیك در جریان روند عملیات طرح توسعه و نوسازی حرمین قرار گرفت و از آنجا این پیام را به دنیا صادر كرد كه سامرا امروز بطور كامل امن شده است.
سفر لاریجانی را می توان سفری منحصر به فرد به سامرا دانست، چرا كه طی نزدیك به دو سال گذشته تاكنون هیچ مقام ارشد خارجی به این منطقه سفر نكرده است و برخی ها حتی معتقدند كه طی 10 سال گذشته چنین رویدادی را سامرا شاهد نبوده است.
لاریجانی در ادامه روز چهارشنبه راهی كربلای معلی شد، حرمین امام حسین و ابوالفضل العباس (ع) را زیارت كرد و از مراحل اجرای طرح توسعه حرمین در كربلا نیز بازدید بعمل آورد.
وی در كربلا با آیت الله محمد تقی مدرسی از مراجع عراق نیز دیدار كرد و سپس راهی نجف اشرف شد.
نجف اشرف آخرین مرحله از سفر چهار روزه لاریجانی بود كه با زیارت بارگاه امام علی (ع)، امام اول شیعیان و حضور در مجتمع فرهنگی شهید صدر و قرائت فاتحه ای برای شهید محمد باقر صدر و سید عبدالعزیز حكیم پایان یافت.
شبس*خاورم*4*1449*1770* 1613