۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۴۵
کد خبر: 81938202
T T
۰ نفر
پسا تحريم فرصت مناسبي براي گسترش شركاي تجاري ايران است

ساري-ايرنا- رئيس كميسيون تخصصي مديريت واردات اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن و كشاورزي جمهوري اسلامي ايران گفت : پساتحريم فرصت مناسبي براي گسترش شركاي تجاري ايران است و بايد از اين فرصت بيشتر سود برد.

سيدمحمد جعفري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : به دليل تحريم ايران در چند سال گذشته مبادلات تجاري ما بيشتر با كشورهاي چين، روسيه، تركيه،امارات و هند خلاصه شد و در پساتحريم بايد به سمت كشورهايي برويم كه بتوانند نيازهاي كشورمان را بهتر از گذشته تامين كنند.
به گفته وي پيش از برجام 70 تا 80 درصد از واردات كالاهاي خارجي به ايران از كشورهاي چين، روسيه، تركيه، هند و امارات تامين مي شد.
وي اضافه كرد : در شرايط فعلي استقبال كشورهاي بزرگ اروپايي و غول هاي تجاري دنيا براي ورود به بازارهاي ايران رو به افزايش است به طوري كه براي ورود به كشورمان با محدوديت زماني مسئولان، براي ورود اين كشورها نوبت بندي شد.
رئيس انجمن ملي حمايت از مصرف كنندگان ايران گفت : در چنين شرايطي ما بايد واردات كالاهاي خود را به سمت كشورهايي بيريم كه از تكنولوژي برتري برخوردارند و نوع كالاهاي وارداتي داخلي را نيز از كالاهاي مصرفي و واسطه اي به سمت كالاهاي سرمايه اي سوق دهيم.
جعفري اظهاركرد : در گذشته به دليل تحريم كشورمان از سوي كشورهاي غربي و آمريكايي محدوديت هايي براي خريد كالاهاي سرمايه اي براي ورود به ايران وجود داشت و برخي نيازهاي داخلي به كالاهاي مصرفي نيز باعث شد تا تعادل بين واردات و صادرات نداشته باشيم.
رئيس كميسيون واردات اتاق بازرگاني افزود : در پساتحريم فرصت براي ايران ايجاد شد تا بتواند كالاهاي سرمايه اي را وارد كشور كند تا سطح توليد كالاهاي با كيفيتش را افزايش دهد و با صادرات توليدات با كيفيت و وارد كردن ارز بخش زيادي از مشكلات ناشي از بيكاري را در داخل حل كند.
جعفري بخش زيادي از ناهنجاري هاي فرهنگي واجتماعي جامعه ايران را ناشي از بيكاري دانست و گفت : به حركت در آمدن بازرگاني و تجارت، چرخه اقتصاد و توليد نيز به حركت در مي آيد و در اين روند نيز اشتغال رو به افزايش خواهد رفت و دولت فرصتي براي ايجاد اشتغال براي جوانان نيز مي يابد.
اين كارشناس اقتصادي بار ديگر با تاكيد بر بهره گيري از فرصت هاي ايجادي در پساتحريم خواهان جلوگيري از فرصت سوزي از اين وضعيت مناسب از سوي مسئولان شد.ك3
6982/6097