۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81937867
T T
۰ نفر

ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد در خوان آخر

۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵
کد خبر: 81937867
ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد در خوان آخر

يزد- ايرنا- پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي دومين شهر تاريخ و نخستين شهر خشتي جهان بعد از مدتها تلاش و همت مديران ستادي و استاني ميراث فرهنگي تكميل و همراه با مستندات به يونسكو ارسال شد .

به گزارش ايرنا ، امروز گردشگري يكي از زمينه هاي ايجاد توسعه در اقتصاد است و با توجه به فضاي امروز كشور و به نتيجه رسيدن برجام و در كنار آن تمايل گردشگران وسرمايه گذاران به اين صنعت بزرگ در ايران اميد مي رود سرمايه‌گذاري در زمينه گردشگري يزد افزايش يابد.
براي ايجاد انگيزه و رغبت در سرمايه گذاران يكسري مقدمات و جذابيت هايي نياز است كه از آن جمله مي توان به ثبت آثار در حوزه هاي ملي و منطقه اي و جهاني اشاره كرد.
يكي از مراكزي كه در اين حوزه و معرفي جاذبه هاي علمي ، فرهنگيو تاريخي كشورها شناخته شده و مورد اقبال كشورها واقع شده يونسكو است.
يونسكو، بازوي علمي، فرهنگي و آموزشي سازمان ملل متحد در سال 1972، تشكيل كنوانسيوني براي شناسايي، حفاظت و معرفي ميراث فرهنگي و طبيعي بشر در گوشه و كنار جهان را تصويب كرد.
نقش يونسكو در امور گردشگري به‌تدريج و از زمان عهده‌داري وظيفه مهم حمايت از توسعه فرهنگي در مركز وظايف آن قرار گرفت.
تا‌كنون 180 كشور دنيا كنوانسيون ميراث جهاني را امضا كرده‌اند و نزديك به 800محوطه فرهنگي و طبيعي در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.
ايران سه سال پس از تصويب كنفرانس عمومي يونسكو در تاريخ چهارشنبه ،26 فوريه سال 1975 به كنوانسيون ميراث جهاني يونسكو پيوست.
برپايه اين كنوانسيون كشورهاي عضو يونسكو، مي‌توانند آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان ميراث جهاني كنند.
حفاظت از اين آثار پس از ثبت در عين باقي ماندن در حيطه حاكميت كشور مربوطه، به عهده تمام كشورهاي عضو خواهد بود.
ايران با تاريخ عظيم و پشتوانه غني فرهنگي كه دارد 19 اثر را در فهرست يونسكو براي جهانيان ثبت كرده است. از جمله اين آثار مي توان به : چغازنبيل، تخت جمشيد ، ميدان‌ نقش‌ جهان، تخت سليمان، پاسارگاد، گنبد سلطانيه، ارگ بم و منظر فرهنگي آن، سنگ‌نوشته بيستون (كتيبه بيستون)، مجموعه كليساهاي تاريخي قره‌كليسا، سازه‌هاي آبي شوشتر، بازار تاريخي تبريز، خانقاه و بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و باغ هاي ايراني ، شهر سوخته .
معاون رئيس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران مي گويد: 49 اثر ايران در نوبت ثبت جهاني در يونسكو قرار دارد.
مسعود سلطاني فر معتقد است ايران تا 2000 اثر بنايي، ظرفيت ثبت جهاني دارد .
بعد از گذشت 41 سال از پيوستن ايرانبه يونسكو اتفاقي نادر در كشور در حال وقوع است و آن ثبت جهاني يك شهر زنده و بافت تاريخي يزد كه به نوبه خود شاهكاري تاريخي و الگويي براي جهان محسوب مي شود.
در دولت تدبير و اميد نگاه ويژه اي به اين موضوع شد و قدمهاي بسيار خوبي براي ثبت جهاني شهر يزد به عنوان وسيع ترين بافت خشتي زنده و پوياي جهان همچون بازسازي بافت تاريخي و قديمي، احياي صنايع دستي فراموش شده ، معرفي باغها و قنات هاي شاخص استان و جلسات متعدد همراه با مستندسازي انجام شده و بالاخره بعد از تكميل در چند روز گذشته به يونسكو ارسال شد.
محدوده بافت تاريحي شهر يزد با 743 هكتار وسعت به عنوان نخستن طرح شهر زنده براي ثبت جهاني در سال 2016 به يونسكو معرفي و از سوي سازمان ميراث فرهنگي و اداره كل ميراث فرهنگي استان يزد مقدمات اين ثبت فراهم شده است.
** اميدواري براي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد در سال 2017
در خصوص تكميل اين پرونده به يونسكو مديركل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان يزد از ارسال پرونده ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد به يونسكو در روز پنجم بهمن خبر داد.
محمدمهدي شرافت در گفت و گو با ايرنا گفت: ثبت بافت تاريخي شهر يزد در فهرست آثار جهاني يونسكو از هر لحاظ داراي ارزش و اهميت وصف ناپذيري بوده و ثبت اين بافت تاريخي منسجم و زنده كه به نوبه خود شاهكاري تاريخي است، مي تواند به عنوان الگو و نمونه اي شايسته در سطح جهاني مطرح شود.
وي افزود: افتخاري كه ما مردم يزد امروز داريم در پي سخت كوشي و تلاش منحصر به فرد مردمي مومن، با فرهنگ، با اصالت، هنرمند و در عين حال ساده زيست يزد بوده كه توانسته اند اين آثار و ابنيه كم نظير را خلق كنند و مهمتر از آن اينكه توانسته اند با مشاركت جمعي و هم دلي با دوستداران فرهنگ و تمدن، اين بافت پر از رمز و راز را براي نسل فرداي خود بجاي گذارند.
مديركل ميراث فرهنگي استان يزد با اشاره به اينكه بافت تاريخي شهر يزد به عنوان يك اثر تاريخي از ايران در سال 2016 براي ثبت جهاني به سازمان يونسكو معرفي شده است، يادآور شد: اين طرح نخستين تجربه شهر زنده در ايران است كه قرار شده از سوي يونسكو ثبت جهاني شود و با وجود سنگين بودن كار ، بخشي از آن در يزد و بخشي نيز در تهران انجام شد.
شرافت درباره مراحل بعدي كار نيز گفت: از اينجا به بعد يكسري تعهداتي داريم كه بايد انجام شود ضمن آنكه تابستان سال آينده ارزياب هاي يونسكو براي بررسي به يزد خواهند آمد.
وي اضافه كرد: خوشبختانه بخشي از كارها انجام شده و اميدواريم پرونده بافت تاريخي شهر يزد در سال 2017 ميلادي در يونسكو مورد تاييد قرار گرفته و ثبت جهاني شد.
اين مسئول در ادامه خواستار همكاري جدي همه دستگاهها بخصوص شهرداري و شوراي شهر يزد شد و گفت: تمام تلاش ها بايد در مسير ارتقاء كيفيت و منسجم تر و فوق العاده كردن زندگي در اين بافت باشد تا حيات همراه با نشاط در اين محدوده همچنان ادامه يابد.
وي يادآور شد: كار تكميل اين پرونده از سوي پايگاه پژوهش ميراث فرهنگي كه مستقيم زيرنظر تهران بود و در واقع مسئوليت اصلي اين طرح بر عهده دكتر طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي بود.
** تقدير معاون استاندار از دست اندركاران تمكيل و ارسال پرونده ثبت يزد به يونسكو
در اين خصوص معاون امور عمراني استاندار يزد نيز در گفت و گو با ايرنا با تقدير از مديركل ميراث فرهنگي استان و معاونان ، مدير پايگاه پژوهشي و كارشناسان آن ، شهرداري و شوراي شهر يزد به دليل تلاش شبانه روزي براي تكميل اين پرونده گفت: تمام اين عزيزان سهم بسزايي در آينده روشن يزد دارند و كاري كرده اند كارستان كه بايد از همه آنها تقدير كرد.
سيدمحمدرضا سيدحسيني افزود: ثبت اين بافت تاريخي منسجم و زنده كه به نوبه خود شاهكاري تاريخي است، مي تواند به عنوان الگو و نمونه اي شايسته در سطح جهاني مطرح شود.
وي با اشاره به اينكه اين طرح نخستين تجربه شهر زنده در ايران است كه قرار شده از سوي يونسكو ثبت جهاني شود ، تصريح كرد: تكميل اين پرونده وارسال آن به يونسكو ميسر نشد مگر به همت همه دلسوزان ميراث فرهنگي ، مسير سختي بود وعزمي جدي مي طلبيد.
از ايران تاكنون 19 اثر از جمله شهر سوخته و ميدان نقش جهان اصفهان ثبت جهاني شده است.
استان يزد يكهزار و 600 اثر تاريخي ثبت شده غير منقول و 600 بناي تاريخي ثبت شده ملي دارد كه ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.
يزد گنجينه اي از هنر، فرهنگ و تمدني ايراني را در خود دارد كه از آن جمله مي توان به بناهاي مذهبي، بقعه، مساجد، حسينيه ها، زيارتگاههاي زرتشتيان، خانه هاي تاريخي، آب انبارها، باغ هاي تاريخي ، بادگيرها و بازارچه ها اشاره كرد.
گزارش از : محمودرضا رحماني
1968/ 6197