تاثیرات گسترده منطقه ای و بین المللی برجام/ 150 هیات تجاری به ایران آمده اند

لندن - ایرنا - محمدحسن حبیب الله زاده كاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس روز سه شنبه در نشستی در لندن گفت: توافق هسته ای وین و اجرای برجام ، تاثیرات گسترده ای در روابط بین الملل، امنیت و ثبات منطقه و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی داشته است.

به گزارش ایرنا، «محمدحسن حبیب الله زاده» در سخنانی در نشست اندیشكده مجمع جهانی دیپلماتیك گفت: با اجرای برجام، تحریم های سازمان ملل، قوانین محدود كننده تجارت با ایران كه از سوی اتحادیه اروپا وضع شده بود و تحریم های ثانویه آمریكا لغو گردید و تمام موسسات ایرانی از فهرست تحریم اتحادیه اروپا خارج شدند.
كاردار ایران اظهار داشت: بدنبال توافق هسته ای وین، در حدود 150 هیات تجاری به ایران سفر كرده اند كه از این میزان 71 هیات اروپایی، 41 هیات آسیایی و 34 هیات عربی و آفریقایی بوده اند.
حبیب الله زاده در ادامه با اشاره به فرصت های اقتصادی ایجاد شده با اجرای برجام و لغو تحریم های ایران، گفت: ایران در زمره بزرگترین دارندگان منابع نفت و گازی دنیا است كه می تواند برای شركت ها و سرمایه گذاران خارجی جذابیت زیادی داشته باشد.
كاردار كشورمان افزود: ایران در صدد است تا با افزایش تولید میادین نفتی اش تا سال 2020 ، سطح تولید خود را به 5 میلیون بشكه نفت خام در روز برساند كه برای این مساله به 185 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: در بخش صنعت هوافضا، ایران نیازمند 500 فروند هواپیمای مسافربری و قطعات یدكی تا 5 سال آینده است كه این مساله فرصت خوبی را برای شركت هایی نظیر «ایرباس»، «بوئینگ» و «رولزرویس» ایجاد كرده است.
كاردار ایران در لندن از دیگر بخش های جذاب اقتصاد ایران را، صنعت خودروسازی برشمرد و عنوان كرد: ما در این بخش با تقاضای زیادی مواجه هستیم؛ ساخت موتور ماشین، تولید قطعات یدكی و انتقال فناوری به ایران از اهمیت ویژه ای برای خودروسازان ایرانی برخوردار است.
وی همچنین توریسم و صنعت گردشگری را از دیگر ظرفیت های بالقوه ایران برشمرد و عنوان كرد كه مناطق زیادی در ایران وجود دارد كه نیازمند سرمایه گذاری و جذب سرمایه است.
حبیب الله زاده خاطر نشان ساخت: ایران در صدد است تا سال 2025 میلادی دست كم 20 میلیون گردشگر خارجی را جذب كند كه به موجب آن بتواند 30 میلیارد دلار سرمایه به كشور وارد كند.
وی تصریح كرد: قطعا یك چنین تركیبی از طرح های مختلف برای تجارت و سرمایه گذاری را در هیچ نقطه ای از جهان پیدا نخواهید كرد.
كاردار كشورمان همچنین خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا پروسه پیوستن به سازمان تجارت جهانی كه به دلیل تحریم ها متوقف شده بود، در سال 2016 میلادی تسریع كند.
حبیب الله زاده همچنین در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در مناسبات تجاری ایران و انگلیس پس از اجرایی شدن برجام تصریح كرد: علاقه مندی شركت های انگلیسی برای تجارت با ایران فوق العاده است.
كاردار كشورمان افزود: چند شركتی كه اخیرا به ایران سفر كرده بودند، ابراز تمایل كرده اند كه مجددا سفرهای دیگری به ایران داشته باشند؛ آنها از بنده درخواست كردند كه برای سفرشان به ایران و انجام پروژه ها كمك شان كنیم.
وی در پاسخ به این سووال كه آیا هیات های اقتصادی جدید برای سفر به ایران ابراز آمادگی كرده اند یا نه گفت: یكی دو هیات دیگر در دستور كار داریم كه یكی از طرف انگلیسی ها و یكی هم از طرف ایرانی خواهد بود ولی هنوز سطح و تاریخش مشخص نشده است.
نشست مجمع جهانی دیپلماتیك روز سه شنبه با عنوان 'تاثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیك پسا برجام' با حضور كارشناسان، روزنامه نگاران، شركت های تجاری و اقتصادی انگلیسی، اساتید دانشگاهی در لندن بر گزار شد.
اروپام**4**ن*1552