۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81936655
T T
۰ نفر
چالش هاي حوزه زنان  ريشه در نگرش ها دارد

اراك - ايرنا - مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده گفت: عمده چالش هاي حوزه زنان در باورها، نگرش نادرست و ديدگاه هاي خاص مديريتي ريشه دارد.

فهيمه فرهمندپور روز سه شنبه در كارگروه تخصصي بانوان و خانواده استان مركزي افزود: بنا بر اين رفع اين چالش ها به تخصيص اعتبارات كلان مالي نياز ندارد.
وي گفت: اعتبارات حوزه زنان جداي از ساير اعتبارات تقسيم بندي نشده و همواره اين سوءتفاهم در كشور وجود داشته كه بودجه حوزه زنان بايد جدا از ساير اعتبارات باشد.
وي افزود: حوزه زنان ستادي است و امور اجرايي اين قشر با همكاري دستگاه هاي مختلف در راهبردهاي برنامه محور و كارشناسي دنبال مي شود.
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده گفت: زنان به عنوان نيمي از جمعيت كشور و يكي از اركان مهم خانواده حق دارند كه از عدالت در امكانات و دسترسي به آن بهره مند شوند و تحقق اين مهم نيازمند نگرش همسو و كلان نگر مسئولان اجرايي است.
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده با تاكيد بر لزوم رعايت عدالت در امور، گفت: همانطور كه عدالت در توزيع امكانات بين شهر و روستا ضروري است اين مساله در نگاه جنسيتي نيز بايد لحاظ شود.
وي گفت: اگر مقوله پاسخگويي علمي به نيازها و مطالبات زنان در همه سطوح ديده شود ديگر نيازي نيست كه طرح هاي مجزاي مهارت آموزي، توانمندسازي مديريتي و اجرايي ويژه دختران برگزار شود.
مشاور وزير كشور، وجود انواع آسيب هاي اجتماعي در بين زنان و دختران و در مجموع آحاد جامعه را نشانه كم كاري در اين حوزه دانست.
فرهمندپور افزود: زماني كه هيچ امكانات تفريحي و آموزشي براي زنان ايجاد نمي شود نبايد انتظار داشت كه آسيب هاي اجتماعي در كمين آنان نباشد.
وي گفت: اين كه همواره نگران زنان آسيب ديده بوده تمام تلاش خود را براي مبارزه با معلول بگذاريم نگرش غلطي است و بايد تلاش كنيم كه زنان و دختران دچار آسيب و مشكل نشوند.
وي افزود: سياست دولت جداسازي راهبردهاي زنانه و مردانه نيست و اگر شرايطي در جامعه ايجاد شود كه زن به دليل جنسيت نتواند از امكانات موجود استفاده كند، بي عدالتي و تبعيض بر وي روا شده است.
مشاور وزير كشور افزود: جاي نگراني است كه سن ابتلا به اعتياد در جامعه بشدت كاهشي است و براساس آمار، اولين انگيزه اعتياد زنان سرگرمي، تفريح و كنجكاوي است يعني اوقات فراغت آنان به شكلي پر نشده كه به دام اعتياد نيفتند.
وي با بيان اينكه خانواده مجموعه درهم تنيده اي از روابط اعضا است افزود: براي تغيير وضعيت خانواده، تنها آموزش زنان كافي نيست بلكه مردان نيز بايد توانمند شوند و در ساختار فكري خود تغييراتي بدهند.
وي با انتقاد از مخالفت برخي از انتصاب مديران زن، گفت: ملاك در مديريت بايد شايستگي باشد و چابكي فكري در تصميم سازي و پيشبرد امور در زن و مرد تفاوتي ندارد.
مشاور وزير كشور در امور زنان و خانواده گفت: نخستين گام براي توانمندي اقتصادي زنان تبديل فرهنگ مصرف گرايي به توليد است و نياز است كه در اين حوزه از كارهاي زيربنايي خرد و خانگي آغاز كنيم.
فرهمندپور با ابراز تاسف از آنچه به فراموشي سپردن قانون مشاغل خانگي خواند، گفت: اگر اين قانون به درستي اجرا شود بسياري از مشكلات بانوان حل خواهد شد.
وي اظهار كرد: لازم است امكان سنجي رشته هاي اقتصادي خرد براي زنان در استانها صورت گرفته و بازارچه صنايع دستي در شهرستانها فعال شود.
استاندار مركزي نيز در اين نشست گفت: اجراي خوب برنامه ها و داشتن خروجي موثر آن، منوط به داشتن اعتبار مالي زياد نيست بلكه راهبري فكري و نظارت و اجراي برنامه هاي اثرگذار اهميت خاصي را در حوزه زنان و خانواده دارد.
محمود زماني قمي افزود: مشكلات تنها به حوزه زنان محدود نمي شود بلكه به علت سياست غلط دولت گذشته گريبانگير تمامي بخش هاي كشور شده كه به رغم پردرآمدي از آن بهره لازم را نگرفت.
/5132/6991/6013/
۰ نفر