۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۸
کد خبر: 81930975
T T
۰ نفر
گفت و گوی تلفنی لاوروف با دبیر كل سازمان ملل درباره سوریه و داعش

مسكو - ایرنا - «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی تلفنی با «بان كی مون» دبیر كل سازمان ملل، با وی در خصوص مساله سوریه و مذاكرات طرف های سوری گفت و گو و تبادل نظر كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و بان كی مون روز جمعه در این گفت و گوی تلفنی در خصوص مقدمات مذاكرات سوری - سوری میان دولت سوریه و نمایندگان معارضان سوری گفت و گو كردند. دو طرف همچنین در باره مسائل انسانی سوریه تبادل نظر كردند.
در این گفت و گوی تلفنی، مبارزه با گروه تروریستی داعش و اجرای مفاد قطعنامه 2253 شورای امنیت در این رابطه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه روسیه و دبیر كل سازمان ملل همچنین در خصوص بحران اوكراین و مسائل مربوط به حل و فصل این بحران گفت و گو كردند.
دو طرف بر ضرورت اقدام جامعه جهانی برای حل مساله اوكراین بر اساس قطعنامه 2202 شورای امنیت و توافقنامه 12 فوریه سال 2015 مینسك ازجمله در چارچوب گروه تماس اوكراین و گروه چهار نورماندی تاكید كردند.
روسیه در روزهای اخیر رایزنی های گسترده ای برای فراهم آوردن مقدمات برگزاری نشست سوری انجام می دهد كه قرار است روز 25 ماه ژانویه جاری تحت نظارت «استفان دی میستورا» نماینده دبیر كل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو برگزار شود.
«سرگئی لاوروف» وزیرامورخارجه روسیه برای این منظور دو روز پیش در زوریخ سوئیس با «جان كری» همتای آمریكایی خود دیدار و در خصوص مسائل سوریه گفت و گو كرد.
وزیر امور خارجه روسیه پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به مذاكرات خود با «جان كری» همتای آمریكایی خود در باره مساله سوریه اعلام كرد: دو طرف بر ضرورت ازسرگیری مذاكرات سوری- سوری درموعد مقرر (25 ماه ژانویه جاری) تاكید كردند.
لاوروف گفت كه روسیه وآمریكا درمورد ازسرگیری مذاكرات درموعد مقرر وخودداری ازتعویق این گفت وگوها وموكول كردن به زمان دیگر توافق دارند.
وی خاطرنشان كرد: موضوعات اصلی دردیدار با جان كری مساله سوریه واجرای توافقنامه مینسك برای حل و فصل بحران سوریه بود.
وزیر خارجه روسیه گفت: درمساله سوریه به این نتیجه رسیدیم كه مبنا برای حل مسائل این كشور قطعنامه 2254 شورای امنیت است كه درماه دسامبر تایید شده و پایه واساس اقدامات برای حل و فصل بحران سوریه را تشكیل می دهد.
«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه هم روز چهارشنبه با «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه ایران درباره بحران سوریه تلفنی گفت و گو كرد.
در این تماس تلفنی مسائل مربوط به مذاكرات آتی دمشق و معارضان سوری كه با تصمیم گروه حامیان سوریه و مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت برنامه ریزی شده است، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در همین حال «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه روز پنجشنبه گفت كه امكان دارد مذاكرات صلح سوریه در تاریخ تعیین شده (25 ژانویه) برگزار نشود ولی باید قدرت های بزرگ به فشارهای دیپلماتیك بر طرف های نزاع جهت نشستن بر سر میز مذاكره ادامه دهند.
دی میستورا با بیان اینكه روز یكشنبه معلوم می شود كه مذاكرات در موعد مقرر برگزار خواهد شد یا نه، افزود: در هر صورت مذاكرات باید در زمینه تحقق صلح از جمله آتش بس و اجازه ورود كاروان های كمك رسانی جدی باشد.
وی ادامه داد: به اعتقاد من ما می توانیم مذاكرات را شروع كنیم، شاید شروع آن در 25 ژانویه نباشد ولی نیاز به تداوم فشارها بر طرف های درگیر هست.
فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت، روسیه تمایلی به درگیری بلند مدت در سوریه ندارد.
دی میستورا تصریح كرد: با وجود اینكه میان ایران و عربستان اختلافاتی وجود دارد ولی این دو كشور می دانند كه زمان حل و فصل سیاسی بحران سوریه به عنوان یك راه حل میانه فرا رسیده است.
اروپام*391**1572