۳۰ دی ۱۳۹۴، ۹:۴۷
کد خبر: 81928197
T T
۰ نفر

جاده ابریشم؛ پل ارتباطی تمدنهای ایران و چین

۳۰ دی ۱۳۹۴، ۹:۴۷
کد خبر: 81928197
جاده ابریشم؛ پل ارتباطی تمدنهای ایران و چین

پكن - ایرنا - برنامه احیای جاده ابریشم چین كه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این كشور تدوینگر آن است، در آستانه سفر وی به خاورمیانه كه از روز گذشته آغاز شد، به عنوان پلی ارتباطی میان دو تمدن باستان ایران و چین معرفی شده است.

این جاده كه در طول هزاران سال، تنها مسیر رفت و آمد دو كشور ایران و چین بود حتی باعث شد در كنار داد و ستدهای تجاری میان دو طرف، فرهنگ و تمدن دو كشور را به یكدیگر نزدیكتر سازد.
حال چین پس از سالها بار دیگر به فكر احیای این جاده افتاده و در این بین به ایران و كمك آن حساب ویژه ای باز كرده است.
گزارش ها حاكیست كه این كشور برای اجرای این برنامه كه راه های ابریشم دریایی و زمینی را در بر می گیرد و هر دو به ایران مربوط است، برنامه ویژه ای تدارك دیده و صندوقی 40 میلیارد دلاری را ایجاد كرده كه مبالغ موجود در آن برای طرح های زیربنایی با هدف تحقق این نقشه راه استفاده خواهد شد.
راه ابریشم از دیرباز یك مسیر شرقی ـ غربی بود كه بار دیگر مرتبط ساختن تمدن های كهن چین و پارس را به عنوان یكی از اهداف مهم خود قرار داده است.
به باور كارشناسان، این جاده فرصت دوباره ای به چین و ایران داده است تا آنان بار دیگر همكاری ها و مراودات قدیمی هزاره خود را از سر گرفته و احیا كنند.
نقشه راه احیای جاده ابریشم موسوم به «یك كمربند - یك جاده» در واقع ارجاعی به برنامه كمربند اقتصادی راه ابریشم زمینی و دریایی قرن بیست و یكم است كه قاره های آسیا، اروپا و آفریقا را به یكدیگر مرتبط می سازد.
شین هوا، خبرگزاری رسمی می نویسد: ایران به عنوان یك قدرت منطقه ای با 80 میلیون نفر جمعیت می تواند بیشترین نقش را در احیای این جاده داشته باشد و با توجه به فرصت های پیش آمده بعد از لغو تحریم ها، دو كشور ایران و چین می توانند دست در دست یكدیگر دوران طلایی و بالندگی تجارت در مسیر جاده ابریشم را بار دیگر زنده كنند.
این گزارش ادامه می دهد: ایران كشوری است كه به سرعت پس از لغو تحریم ها در مسیر توسعه حركت خواهد كرد اما برای آن به حمایت های مالی، فنی و زیرساخت های قوی تر و مستحكم تری نیاز دارد و برای همین است كه این طرح ابتكاری؛ چین و ایران را برای اجرای پروژه‌های مختلف با یكدیگر هماهنگ و مرتبط می سازد.
آمار اداره كل گمرك چین نشان می دهد كه چین در هفت سال گذشته بزرگترین شریك تجاری ایران بوده و ارزش تبادلات آنها در سال 2014 میلادی فراتر از 52 میلیارد دلار رسیده كه این رقم 15 برابر سال های 1990 است.
چین می گوید كه طرح های زیرساختی، خطوط لوله نفت و گاز و راه آهن تندرو از جمله برنامه های همكاری دو طرف است كه اجرای آنها وضعیت برد ـ برد را برای دو كشور شكل می دهد و منافع ملت های چین و ایران را تامین می كند.
همچنین در آستانه سفر «شی جین پینگ» به عربستان، مصر و ایران، برخی از رسانه های چین امروز و همزمان با آغاز سفر منطقه ای او انجام آن در شرایط كنونی خاورمیانه را مهم ارزیابی كرده اند.
نشریات چین از ایران به عنوان یكی از شركای مهم تجاری و همچنین منابع اصلی تامین انرژی برای چین یاد می كنند كه در سال های گذشته بر ارزش تبادلات تجاری آنها افزوده شده است.
رئیس جمهوری چین روزهای دوم و سوم بهمن ماه سالجاری به ایران سفر می كند.
آساق**231**1597