۲۹ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۳۸
کد خبر: 81927921
T T
۰ نفر
تشكیل صندوق حفاظت از جنگل های هیركانی در شمال كشور ضروری است

رشت- ایرنا - مشاور بین المللی ارزشگذاری خدمات اكوسیستمی طرح مدیریت هیركانی گفت: باید صندوق اختصاصی به منظور حفاظت از جنگل های هیركانی در شمال كشور تشكیل شود.

جیمی اچوریا عصر سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: گردشگران و استفاده كنندگان از طبیعت شمال تاكنون بابت حفظ و حفاظت از این مواهب و استفاده از اكوسیستم زیبای شمال هزینه ای پرداخت نكرده اند كه می شود با تشكیل این صندوق بطور اختصاصی و دریافت سهم به حفاظت جنگل های شمال كمك كرد.
وی كه به منظور شركت در جلسه ارزشگذاری خدمات اكوسیستمی و پرداخت ما به ازای آن در جنگل های هیركانی به گیلان سفر كرده است اظهارداشت: مكانیزم ساده ای می توان برای این كار تعریف كرد تا گردشگرانی كه به شمال سفر می كنند و از زیبایی های آن استفاده می كنند مبلغی را به این صندوق پرداخت كنند تا این مبلغ صرف حفاظت از جنگل های هیركانی و حیات وحش داخل آن شود.
وی تاكید كرد: این مبلغ نباید به صندوق عمومی واریز شود چون اگر این پول وارد صندوق عمومی شود اعتماد عمومی نسبت به هزینه كرد آن كاهش پیدا می كند.
وی اظهارداشت: این سامانه باید به گونه ای شفاف باشد كه مردم بدانند پولی كه پرداخت می كنند بطور مستقیم برای بهبود و احیای جنگل های هیركانی هزینه شده تا پرداخت كنندگان نسبت به آن مطمئن شوند.
وی گفت: این پرداخت باید با مشاركت و تشویق بخش خصوصی و به عنوان یك سرمایه گذاری پایدار و درازمدت برای آینده تلقی شود نه به عنوان یك هزینه جاری .
مشاور بین المللی ارزشگذاری خدمات اكوسیستمی طرح مدیریت چند منظوره جنگل های هیركانی گفت: اختصاص این كمك ها از طریق قبص آب برای حفاظت از جنگل و كارهای آبخیزداری نیز می تواند انجام شود تا گردشگرانی كه از جنوب ایران و یا خارج به این مناطق سفر می كنند علاوه بر پرداخت هزینه هتل ها و محل های گردشگری بایت حفاظت از جنگل ها نیز مبلغی را پرداخت نمایند.
این اقتصاد دان محیط زیست ، كمك به منطقه تنوع زیستی داخل جنگل ها را نیز از این صندوق مهم ارزیابی كرد و آن را در تقویت تنوع زیستی جنگل های شمال نیز موثر دانست.
وی در خصوص اهمیت جنگل های هیركانی در جهان اظهارداشت: این جنگل ها در سطح جهانی به عنوان قدیمی ترین جنگل های دنیا اهمیت ویژه دارند و از گستره زیادی برخوردارند و حیات وحش ارزشمندی مانند گربه سانان كه موجوداتی كمیاب محسوب می شوند در این جنگل ها زیست می كنند.
وی از جنگل های هیركانی به عنوان كارخانه تولید آب نام برد و خاطرنشان كرد: مردم ایران باید مواظب باشند كه جنگل ها این منبع ذخیره آب و كارخانه تولید آب از بین نرود اگر این كار صورت گیرد سرمایه ملی شان به خطر می افتد.
جنگل های هیركانی (خزری) در شمال ایران در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته كوه های البرز واقع شده است كه جنگل های كهنسال پهن برگ شامل اراضی پست و كوهستانی مساحت حدود یك میلیون و 900 هزار هكتار را شامل می شوند.
این جنگل ها كه از آنها به عنوان فسیل های زنده جهان یاد می شود جوامع بی همتا و متنوع از گونه های گیاهی بومی و در معرض تهدید را در خود جای داده است.
سه منطقه در سه استان شمالی مازندران ، گیلان و گلستان با همكاری سازمان ملل به عنوان اجرای پایلوت طرح های مدیریت چند منظوره این جنگل ها انتخاب شده است.ك/3
6029/6070