۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶
کد خبر: 81913488
T T
۰ نفر
30 درصد عوارض قلبي و سكته ها در افراد زير 55 سال رخ مي دهد

تهران - ايرنا - معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه نزديك به نيمي از مردم ايران در سن 50 سالگي به بيماري فشار و چربي خون مبتلا مي‌شوند، گفت: حدود 30 درصد از عوارض قلبي و عروقي و سكته‌هاي قلبي و مغزي در افراد جوان و زير 55 سال رخ مي‌دهد.

به گزارش ايرنا از معاونت تحقيقات و فناوري، دكتررضا ملك زاده در كارگاه كشوري ثبت بيماريهاي قلبي عروقي با تاكيد بر اهميت پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي ادامه داد: چاقي، مصرف زياد نمك، كم تحركي، استفاده از غذاهاي چرب و پركالري از مهمترين علل بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي محسوب مي‌شود و با توجه به هزينه‌هاي بالاي درمان اينگونه بيماري‌ها بايستي از بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي جلوگيري كنيم.
وي همچنين با بيان اينكه اميد به زندگي مردم ايران حدود 75 سال است افزود:اگر بتوانيم در زمينه پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي اقدامات مؤثر و مفيدي انجام دهيم و مردم نيز رژيم‌هاي غذايي مطلوب داشته باشند و ورزش و تحركات بدني را نيز در برنامه روزانه خود بگنجانند مي‌توان اميد به زندگي را به 80 سال نزديك كرد.
**توليد داروي جديد چند تركيبي در كشور
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پايان سخنان خود نيز از توليد يك داروي جديد براي اولين بار در ايران مختص به شرايط ايران خبر داد و گفت: اين دارو با نام پلي‌پيلد(قرص چند تركيبي) در واقع تركيبي از قرص‌هاي آسپيرين، ضد چربي يا استاتين و دو قرص فشار خون است كه به شكل يك قرص در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد و به جاي اينكه بيماران چهار و يا پنج قرص را استفاده كنند از يك قرص استفاده خواهند كرد و اميدوار هستيم از اواخر ديماه سال جاري به بازار عرضه شود.
دكتر كاظم زنده‌دل مسئول بيماري‌ها و پيامدهاي سلامت معاونت تحقيقات و فناوري وزارت متبوع نيز در حاشيه برگزاري كارگاه با بيان اينكه بيماري‌هاي قلبي و عروقي، از جمله عوامل اوليه مرگ و مير در كشور ما محسوب مي‌شوند تصريح كرد: اين بيماري‌ها ارتباط نزديكي با شرايط و سبك زندگي مردم دارد كه با داشتن يك زندگي سالم شامل رژيم مطلوب و تمرينات بدني قابل پيشگيري است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مركز ثبت برنامه بيماري‌هاي قلب و عروق وزارت بهداشت، آموزش برنامه ثبت بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به دليل ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي بالاي اصفهان، به پژوهشكده قلب و عروق اصفهان محول كرده است است و اميدواريم با آموزش‌هايي كه در اين كارگاه به متخصصان ساير استان‌ها ارائه مي‌شود، ثبت بيماري‌ها در كل كشور فراگير شود.
همچنين دكتر نضال صراف‌زادگان دبير شبكه تحقيقات قلب و عروق ايران با بيان اينكه حدود نيمي از بيماران مبتلا به فشار خون از بيماري خود مطلع نيستند گفت: نزديك به 20 درصد از افرادي كه از فشار خون خود نيز مطلع هستند، فشار خون خود را كنترل مي‌كنند و 80 درصد از آنها هيچگونه كنترلي بر بيماري خود ندارند.
وي با بيان اينكه بيماري‌هاي غيرواگير اولين علت مرگ و مير در كشور است و در رأس آنها بيماري‌هاي قلبي و عروقي قرار دارد، افزود: با توجه به اهميت موضوع و به دليل اينكه آمار دقيقي از بيماران قلبي و عروقي ثبت شده در كشور وجود ندارد، براي اولين‌بار در كشور طرح جامع ثبت بيماري‌هاي قلبي و عروقي توسط پژوهشكده قلب و عروق اصفهان و با حمايت شبكه كشوري قلب ايران در حال اجرا است.
صراف‌زادگان هدف از اجراي سيستم ثبت را استفاده بيماران، سياستگذاران سيستم سلامت و بهداشت و گروه‌هاي ذينفع عنوان كرد و افزود: درمان، پيشگيري، تشخيص، استفاده از تكنيك‌هاي صحيح و بازنگري در سياست‌هاي درمان و دارو، از طريق سيستم ثبت بيماري‌هاي قلبي و عروقي مشخص مي‌شود.
گفتني است راهكارهاي مناسب براي ثبت بيماريهاي قلبي عروقي و تهيه آمار و اطلاعات علمي و صحيح جهت سياستگزاري پيشگيري و كنترل اين بيماريها در سطح كشور از جمله محورهاي مورد بحث و بررسي در اين كارگاه بود.
اين كارگاه كه با هدف اهميت ثبت بيماريهاي قلبي عروقي و لزوم برنامه‌ريزي مناسب براي انجام اصولي و علمي ثبت بيماري‌ها در سطح كشور، برگزار شد ، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و جمعي از مسئولين و مديران وزارت متبوع، مسئولين دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، رؤساي مراكز تحقيقاتي و اعضاي شوراي راهبردي شبكه تحقيقات قلب و عروق ايران و مجريان همكار طرح ثبت بيماريهاي قلبي، عروقي پژوهشكده قلب و عروق اصفهان و نيز جمعي از رؤساي مراكز تحقيقاتي و محققين شهرهاي مختلف كشور حضور داشتند.
علمي **1354**1440
۰ نفر