۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۸:۵۸
کد خبر: 81911618
T T
۰ نفر
هرگونه ساخت و ساز در عرصه و حريم تپه هاي باستاني سيلك ممنوع شد

كاشان- ايرنا- شهردار كاشان گفت: هرگونه ساخت و ساز و حفاري در عرصه و حريم درجه يك تپه هاي باستاني سيلك ممنوع است.

به گزارش ايرنا، سيدمحمد ناظم رضوي روز پنجشنبه در نشست كميسيون حفاري هاي اين شهرداري با اشاره به مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي اظهار داشت: براساس اين مصوبه، محدوده عرصه و حريم درجه يك سيلك به طور مطلق از محدوده قانوني شهر خارج شده است.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه به حريم و منظر سيلك افزود: براساس اين مصوبه هيچ ساخت و ساز و حتي حفاري نبايد در اين محدوده شكل بگيرد تا جايي كه در گام هاي بعدي، كشت و زرع در حريم درجه يك نيز به علت آسيب هاي ناشي از آبياري به راست پهنه باستاني آن متوقف خواهد شد.
وي عرصه و حريم درجه يك سيلك را حدود 102 هكتار بيان كرد و گفت: براساس نقشه مدون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان به تمامي دستگاه ها ابلاغ خواهد شد تا انفصال اين محدوده از حوزه حريم شهري و احتساب آن به مثابه دشت هاي خارج شهري بر همگان محرز شود.
محوطه باستاني سيلك با قدمت بيش از 7500 سال در محافل علمي و باستان شناسي ايران و جهان به عنوان يكي از مهمترين خاستگاه هاي تمدن بشري شناخته شده است.
كاوش هاي سال 1388 در بخش شمالي اين محوطه قدمت لايه هاي نخستين تمدن سيلك را بيش از هشت هزار سال اعلام كرده است.
نخستين بار يك هيات فرانسوي به سرپرستي «رومن گريشمن» حدود سال 1312هجري خورشيدي در سيلك به كاوش و حفاري پرداختند و اشياي سفالي و فلزي از دل تپه ها به دست آوردند كه اهميت اين منطقه را در سير تمدن بشري براي جهانيان آشكار مي كرد.
تپه هاي باستاني سيلك در جاده فين كاشان نزديك باغ تاريخي فين قرار دارد.
6136/6021