۱۵ دی ۱۳۹۴، ۲۰:۲۹
کد خبر: 81908962
T T
۰ نفر
بيماري هاي قلبي و عروقي نخستين علت مرگ و مير در خراسان جنوبي است

بيرجند - ايرنا - رئيس مركز آترواسكلروز و عروق كرونر دانشگاه علوم پزشكي بيرجند گفت: نخستين علت مرگ‌ و مير در خراسان جنوبي بيماري‌هاي قلبي و عروقي و بعد از آن سوانح و حوادث و سرطان است.

طوبي كاظمي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بيان اينكه 76 درصد مرگ در خراسان جنوبي مربوط به بيماري‌ها غير واگير است افزود: استفاده از رژيم غذايي ناسالم، استرس و چاقي باعث افزايش بيماري‌هاي غير واگير شده است.
وي اظهار اميدواري كرد، در سالهاي آينده با اجراي طرح‌هاي متفاوت، درصد مرگ ناشي از بيماري‌هاي غير واگير كاهش يابد و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت حد مجاز مصرف نمك، روزانه پنج گرم مي باشد و اين در حالي است كه سرانه مصرف نمك در افراد، بيش از 10.8 گرم است.
وي يادآور شد: چربي‌هاي زياد در مواد غذايي بايد حذف شود و هزينه‌هاي خريد روغن حيواني صرف ميوه و سبزيجات شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند از راه اندازي پرونده الكترونيك سلامت در خراسان جنوبي تا سال آينده خبر داد و گفت: در اجراي اين طرح هر خدمت ارائه ‌شده در مراكز درماني به شهروندان در پرونده سلامت آنها ثبت مي‌شود.
كامبيز مهدي زاده افزود: افزايش روند مراقبت از فرد بيمار و ارتقاي سطح آگاهي افراد نسبت به سابقه بيماري ‌هايش از مزاياي راه اندازي پرونده الكترونيك سلامت است.
وي به اجراي طرح بسيج ملي كاهش مصرف قند، نمك و چربي در استان اشاره كرد و گفت: مصرف زياد برخي مواد غذايي مانند نمك، چربي و قند اشكالاتي را در سيستم بدني به وجود مي‌آورد.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير بيماري‌ها غير واگير مانند قلبي، ديابت و سرطان شيوع بيشتري پيدا كرده است افزود: كمپ اطلاع‌رساني كاهش مصرف قند، نمك و چربي تا پايان دي‌ماه سال جاري ادامه دارد.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند در اين نشست با بيان اينكه نشانگر رنگي تغذيه‌اي راهنمايي سريع براي نشان دادن اطلاعات تغذيه‌اي محصولات غذايي است گفت: تمامي محصولات غذايي و آشاميدني كه از وزارت بهداشت پروانه مي‌گيرند، به ‌جز شكر، نمك، قند و آب مشمول اين نشانگر هستند.
كبري ناصري ادامه داد: برچسب محصولات در زمان خريد اولين و مهم‌ترين چيزي است كه حداقل اطلاعات مورد نياز را به مصرف‌كننده مي‌دهد.
6054