۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81908299
T T
۰ نفر
تبرئه روزنامه‌ نگاران آرژانتینی متهم به جاسوسی

مادرید- ایرنا- قاضی دادگاه فدرال آرژانتین سه نفر از روزنامه‌نگاران مظنون در پرونده جاسوسی از سیاستمداران و رهبران اجتماعی این كشور را تبرئه كرد .

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «آرژنتینا تودی»، «ساندرا آرویو سالگادو» قاضی آرژانتینی دوشنبه شب تصمیم گرفت كه «خوان بائوتیستا یوفره » رئیس سابق دبیرخانه سازمان اطلاعات كشور در زمان ریاست جمهوری «كارلوس منم» و نیز «كارلوس پاگنی»، «روبرتو گارسیا» و «ادگارد مین هارد» روزنامه‌ نگاران آرژانتینی را بدون اینكه «لطمه ای به نام و شرافت آنها وارد آید»، از مشاركت در این جاسوسی ها مبرا سازد .
در بین افرادی كه از طریق هك شدن ایمیل ها از آنها جاسوسی شده ، «كریستینا فرناندز د كرچنر» رئیس جمهوری سابق آرژانتین ، «دانیل سیولی» استاندار سابق بوئنوس آیرس ، «نیلدا گاره» وزیر سابق دفاع ، «اكتور تیمرمان» و «خورخه تایانا» وزیران سابق خارجه افزون بر «آلبرتو فرناندز» رئیس سابق كابینه به چشم می‌ خورند .
این اقدام كه از سوی آرویو سالگادو از طریق ابطال پرونده به دلیل خطاهای رویه ای حل و فصل شد، همچنین «اكتور آلدرته» رئیس وب سایت «سپرین»، «دانیل ریموندس» ژنرال و رئیس سابق مركز اطلاعات ارتش آرژانتین، «نستور كارلوس ایك» رئیس دفتر روزنامه‌نگاری و «پابلو آلفردو كارپینترو » مامور سابق اطلاعات را نیز از این اتهامات تبرئه كرد .
علاوه بر این قاضی دادگاه فدرال همچنین «ایوان ولازكز» جاسوس سابق فراری و تحت پیگرد قانونی را نیز تبرئه و حكم تعقیب و بازداشت وی را لغو كرد .
بدین ترتیب ، آرویو سالگادو كه قاضی فدرال شهر «سن ایسیدرو» است، همه اقدامات انجام گرفته در پرونده ای كه در آگوست سال 2006 به دلیل وجود مظنون جرائم توطئه، جاسوسی، به دست آوری اطلاعات محرمانه از طریق فاش و پنهان كاری های وخیم كه همه را درگیر اتهامات در درجات مختلف كرده بود آغاز شد، باطل اعلام كرد .
بنا بر این گزارش، دادگاه آرژانتین روز سه شنبه هفته گذشته در مورد تصمیم خود در بایگانی كردن یك پرونده علیه «مائوریسیو ماكری» رئیس جمهوری جدید این كشور به اتهام استراق سمع غیر قانونی خبر داد.
«سباستین كاسانه یو» قاضی فدرال دادگاه آرژانتین، رئیس جمهوری كشور را به علت فقدان شواهد كافی از اتهام استراق سمع از خانواده یكی از قربانیان حمله به مركز یهودیان آرژانتین (آمیا)، هنگامی كه شهردار بوئنوس آیرس بود، تبرئه كرد.
قاضی در گزارش خود نوشت: تحقیقات دادگاه نه تنها ماكری را دور از دخالت تلفنی قرار می دهد، بلكه همچنین وی را از شبكه غیرقانونی جاسوسی در داخل دولتش دور می كند.
اروپام *5*491**1572