۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81908230
T T
۰ نفر
كارشناس خاورمیانه: عربستان برابر ایران به جبهه سازیهای كاذب روی آورده است

پكن - ایرنا - یكی از كارشناسان حوزه خاورمیانه اعلام كرد كه رفتار در پیش گرفته شده عربستان برابر ایران، نوعی «جبهه سازی كاذب است كه در نهایت به زیان خاندان آل سعود تمام خواهد شد.

«ما یو جون» از كارشناسان مسلمان تحولات آسیای مركزی و خاورمیانه در دانشگاه قومیت های پكن روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مواضع و اقدامات اخیر عربستان سعودی انتقاد كرد و گفت كه سیاست های در پیش گرفته شده از سوی این كشور بسیار نامناسب، غلط و اشتباه است.
وی تاكید كرد: متاسفانه برخی كشورهای منطقه منافع خود را در گرو ایجاد فضای تنش آلود دنبال می كنند و عربستان نشان داد كه یكی از این كشورهاست.
او اعدام «شیخ نمر» رهبر شیعیان عربستان به دست خاندان آل سعود و متعاقب آن جبهه سازیها علیه جمهوری اسلامی ایران را به منزله تحركاتی در راستای گل آلود كردن بیش از پیش آب خاورمیانه توصیف كرد.
«ما» اظهار داشت: متاسفانه در شرایطی كه موضوع هسته ای ایران به سمت توافق نهایی پیش می رود و در جریان مذاكرات مربوط به سوریه نیز امیدهایی هر چند ابتدایی ایجاد شده، ریاض به چنین اقدامات عجولانه ای دست زده است.
این كارشناس مسائل بین الملل تصریح كرد: واقعیت این است كه عربستان در حال دامن زدن به خصومت های قومیتی از جمله جبهه سازی كاذب در برابر ایران به عنوان یك كشور اسلامی قدرتمند در جهان اسلام است.
«ما یو جون» ادامه داد: اگر چه ممكن است چنین تحركاتی برای این كشور در وهله اول نتایجی همراه با رضایت در پی داشته باشد اما در نهایت آثار و تبعات منفی این نوع رفتار گریبان این كشور را خواهد گرفت.
وی ادامه می دهد: متاسفانه به جای آنكه عربستان سعودی به عنوان یكی از كشورهای قابل توجه در جهان اسلام، تلاش خود را برای نجات مردم سوریه و عراق از چنگال تروریست های داعش متمركز كند، درگیر بازی هایی شده كه نتیجه آن گسترش نفاق و تفرقه افكنی است.
وی همچنین اعدام «شیخ نمر» روحانی عالی رتبه شیعه در این كشور را مشكوك خواند و گفت: به هر صورت عربستان به لحاظ نفتی و سرمایه ای مناسباتی خاص با برخی كشورهای غربی دارد كه سكوت جوامع غربی در برابر اقدام عجیب ریاض، بر مشكوك بودن ابعاد این ماجرا و وجود هماهنگی های احتمالی پشت پرده در این خصوص را منتفی نمی سازد.
عربستان سعودی شنبه گذشته 47 نفر از جمله آیت الله «نمر» روحانی سرشناس شیعه این كشور را اعدام كرد كه با مخالفت و بازتابهای گسترده جهانی همراه بود.
آساق**231**1597