شورای علمای اندونزی خواستار  فعال تر شدن جاكارتا برای پایان تنش میان عربستان و ایران شد

كوالالامپور – ایرنا – شورای علمای اندونزی روز سه شنبه در دیدار با 'جوكو ویدودو' رئیس جمهور این كشور از وی خواستند دولتش نقش فعال تری برای كاهش تنش در مناسبات ایران و عربستان سعودی ایفاء كند.

به گزارش ایرنا، 'معروف امین' رئیس شورای علمای اندونزی پس از این دیدار به خبرنگاران، گفت كه این شورا به جوكو ویدودو پیشنهاد داده است اندونزی به عنوان یك كشور با اكثریت مسلمان واسطه شده و نقش فعالی برای كاهش تعارض بین عربستان و ایران ایفا كند.
وی با تاكید بر نگرانی شورای علمای اندونزی 'از گسترش تنش در مناسبات عربستان با ایران'، گفت كه هر دو كشور متحدانی دارند. ایران به شدت از سوی عراق، سوریه و لبنان پشتیبانی می شود و در همین حال عربستان بر كشورهای حوزه خلیج فارس كاملا تاثیرگذار است.
وی تنش در روابط ایران و عربستان سعودی را 'بسیار پیچیده' خواند و دلیل آن را 'نه تنها بحث وهابیت'، بلكه 'اقتصاد و نفت' دانست و گفت: پشت سر آن ها نیز ایالات متحده و روسیه هستند كه بسیار پیچیده است.
به نوشته تارنمای 'كمپاس' و 'تمپو'، رئیس شورای علمای اندونزی به نقل از 'جوكو ویدودو' رئیس جمهور اندونزی، گفت كه دولت اندونزی تلاش های دیپلماتیكی برای پایان این شرایط انجام داده است.
وی به نقل از رئیس جمهور اندونزی، گفت كه به زودی در نشستی در مورد این موضوع بحث می شود.
'رتنو مرسودی' وزیر خارجه اندونزی روز گذشته در تماس با 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه كشورمان بر اهمیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه تاكید كرد.
پس از شهادت شیخ 'نمر باقر النمر' منتقد شیعی و مدافع حقوق بشر گروهی از معترضین سفارت عربستان در تهران را مورد تعرض قرار دادند و ریاض روابطش را با ایران قطع كرد.
صدور حكم اعدام شیخ نمر كه طی دهه ها از پیشروان اعتراض و مبارزه با تبعیض و بی عدالتی در عربستان سعودی بود، باعث نگرانی شدید جامعه بین الملل شد.
بسیاری از سیاستمداران كشورهای جهان اعدام 47 نفر از جمله این شخصیت منتقد و مدافع حقوق بشر را مورد انتقاد قرار داده و برخی كشورها به عربستان به طور رسمی اعتراض كردند.
آساق**1611