۷ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81898091
T T
۰ نفر
طرح نوسازي در 125 هزارهكتار از شاليزارهاي گيلان و مازندران اجرايي شده است

رشت - ايرنا - مجري طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري شمال كشور گفت: به منظور مكانيزه كردن اراضي شاليزاري، طرح تجهيز و نوسازي در 125 هزار هكتار از شاليزارهاي استان هاي گيلان و مازندران اجرايي شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رضا عظيمي روز دوشنبه در مراسم هماهنگي آغاز عمليات اجرايي شدن طرح تجهيز و نوسازي در 10 هزار هكتار از اراضي شاليزاري استان گيلان افزود: طرح تجهيز و نوسازي اراضي به منظور مكانيزه كردن اين شاليزارها در 70 هزار هكتار از اراضي شاليزاري گيلان و در 55هزارهكتار از اراضي شاليزاري مازندران اجرا شده است.
وي با بيان اينكه 150 هزار هكتار از اراضي شاليزاري شمال كشور قابليت اجراي طرح تجهيز و نوسازي اراضي را دارند، اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، براي اتمام طرح هاي مكانيزاسيون در اراضي شاليزاري استان هاي شمالي برنامه ريزي شده است.
عظيمي خاطرنشان كرد: طرح تجهيز و نوسازي اراضي از سال 1369 در مزارع شمال كشور آغاز شد كه در سال هاي گذشته، انجام آن بصورت تحقيقاتي و پايلوت بوده است.
وي ادامه داد: در سال جاري 700 ميليارد ريال و در سال آينده نيز سه هزار و 500ميليارد ريال براي طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري شمال، اعتبار پيشنهاد شده است .
مجري طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري شمال كشور گفت: در گيلان 238هزار هكتار، مازندران 230 هزار هكتار و در گلستان 48 هزار هكتار اراضي شاليزاري وجود دارد كه تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري در اين سه استان، مصوب سفر دولت است.
عظيمي خاطرنشان كرد: گيلان بين 16 استان برنج خيز كشور ، با تجهيز بيش از 70 هزار هكتار اراضي تاكنون پيشتاز بوده است.
وي تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري شمال كشور را در دستور كار دولت ذكر و اضافه كرد: 80درصد برنج كشور در سه استان شمالي توليد مي شود و طرح تجهيز و نوسازي اراضي، در حفظ پايداري اين محصول و كاهش دشواري هاي كشت نقش موثري دارد و اجراي اين طرح بيشتر در گيلان و مازندران متمركز شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان نيز در اين مراسم اظهار داشت: تاكنون در 70هزارهكتار اراضي شاليزاري استان طرح تجهيز و نوسازي اجرا شده كه در مصوبه هيات دولت ، طرح تجهيز براي 50هزار هكتار از اراضي شاليزاري گيلان طي پنج سال جداي از اعتبارات وزارت جهاد كشاورزي تاكيد شده است .
عليرضا شعبان نژاد با تاكيد بر ضرورت اجراي اين طرح افزود: حدود 50پيمانكار براي اجراي طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري گيلان تعيين شده كه اين پيمانكاران بايد تا بيستم بهمن ماه سال جاري، 50درصد اراضي تحت پوشش خود را تجهيز كنند.
وي ادامه داد: تا اول ارديبهشت ماه سال آينده، بايد اراضي شاليزاري مشمول طرح تجهيز بصورت آب تخت تحويل شاليكاران قرار گيرد.
شعبان نژاد يادآور شد: امسال در 10هزار هكتار از اراضي شاليزاري گيلان طرح تجهيز اجرا مي شود و كه اين مقدار در سال آينده به 20 هزار هكتار افزايش مي يابد.
احمد زارع مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي گيلان نيز در اين جلسه، با اشاره به اينكه اجراي طرح تجهيز و نوسازي اراضي هم اكنون در اين استان آغاز شده، گفت: نزديك به 40درصد برنج كشور در گيلان توليد مي شود و اين استان جايگاه مناسبي براي اجراي اين طرح دارد.
وي افزود: شوراي كشت ( كميته تقسيم زمين ) هم اكنون در گيلان تشكيل شده و پيمانكاران بايد برنامه هاي خود را تنظيم كرده و تقويم زراعي را رعايت كنند .
وي اظهار داشت: در گيلان، پنجم تا سي ام ارديبهشت ماه، بهترين فصل براي آب تخت كردن شاليزارها محسوب مي شود.
جلسه هماهنگي آغاز عمليات اجرايي طرح تجهيز و نوسازي 10هزار هكتار از اراضي شاليزاري گيلان مصوب سفر دولت تدبير و اميد به اين استان، امروز (دوشنبه) در رشت برگزار شد.
گيلان، بيست و ششم و بيست و هفتم فروردين ماه امسال، ميزبان دولت تدبير و اميد در پانزدهمين سفر استاني بود.
يكي از مصوبات سفر رئيس جمهوري به گيلان، يكپارچه سازي 50 هزارهكتار از اراضي كشاورزي استان براي مديريت بخش آب بوده است.
از 415 هزار هكتار بستر كشاورزي گيلان، 238 هزار هكتار آن اراضي شاليزاري است و در اين استان 45نوع محصول توليد مي شود.
317 هزار بهره بردار بخش شاليكاري گيلان همه ساله فصل كشت برنج را از اواخر اسفندماه آغاز و با برداشت آن در شهريورماه، فصل شاليكاري را در اين استان به پايان مي برند. در سال زراعي گذشته يك ميليون و 160 تن شلتوك از اراضي استان برداشت شد.ك/2
6029/2007
۰ نفر