۷ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81897969
T T
۰ نفر

اضافه وزن به قلب كودكان آسیب می زند

۷ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81897969
اضافه وزن به قلب كودكان آسیب می زند

تهران- ایرنا- چاقی حتی برای كودكان خطرناك است، نتایج تازه ترین مطالعه نشان می دهد كه كودكان چاق كم سن و سال از عوارض قلبی اضافه وزن در امان نیستند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ساینس، داشتن یك قلب بزرگ و قوی برای سالم و فعال ماندن فرد مهم است اما قلب می توان بیش از حد بزرگ شود و سلامتی را به خطر اندازد.
اكنون نتایج یك مطالعه نشان می دهد كه كودكان چاق حتی در سن هشت سالگی اغلب قلب های بزرگ و بالقوه ناسالم دارند.
داشتن یك قلب بزرگ شده موجب مرگ نمی شود و در ضمن، ورزشكارانی كه عضلات خود از جمله ماهیچه قلب را ورزش می دهند، احتمالا از یك قلب بزرگ و قوی برخوردار می شوند.
اما در افرادی كه فعالیت بدنی ندارند، داشتن یك قلب بزرگ شده می تواند نشانه آغاز فرآیند یك بیماری قلبی باشد و این موضوعی است كه بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد.
'براندون فورن والت' كه در یك مركز بهداشتی در دانویل كار می كند، گفت: حتی در میان كم سن و سال ترین كودكان چاق مورد مطالعه كه تنها هشت سال سن داشتند، علائم بیماری قلبی مشاهده شد.
محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند كه چگونه ماهیچه قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن منقبض و منبسط می شود. آنها 40 كودك را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از تصویربرداری ام.آر.آی از قلب آنها تصویر گرفتند.
همگی این كودكان بین هشت تا 18 سال سن داشتند و نیمی از آنها چاق بودند یعنی اضافه وزن بیش از حد داشتند. اما وزن سایر كودكان در سطح سالم قرار داشت.
محققان در این مطالعه از تصویربرداری ام.آر.آی كودكان متوجه شدند كه قلب 40 درصد كودكان چاق بزرگ شده بود كه در نحوه پمپاژ خون در سراسر بدن آنها اختلال ایجاد می كرد. اما هیچ یك از كودكانی كه وزن طبیعی داشتند، دچار چنین مشكلاتی نبودند.
كودكان چاق همچنین دچار تغییراتی در بطن چپ قلب خود شده بودند.
وظیفه اتاقك پایینی بطن چپ، پمپاژ خون غنی از اكسیژن به سایر قسمت های بدن است. از چهار اتاقك قلب انسان، بطن چپ ضخیم تر است اما كودكان چاق بطن چپ ضخیم تری داشتند كه با كودكانی كه وزن طبیعی داشتند، قابل مقایسه بود.
محققان متذكر شدند كه یك قلب بزرگ شده و همچنین بافت ضخیم تر قلب می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری قلبی باشد. در بزرگسالان این قبیل تغییرات قلبی با مرگ زودهنگم ارتباط دارد. به همین دلیل این نتایج جدید بسیار نگران كننده هستند.
محققان در این مطالعه چنین تغییراتی را حتی در كودكان كم سن و سال هشت ساله مشاهده كردند كه نشان می دهد كودكان چاق كم سن و سال نیز ممكن است بیماری قلبی داشته باشند.
نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن قلب آمریكا ارائه شد.
علمی**2038**2017
۰ نفر