رسانه ها و احزاب نقش بي بديلي در نهادينه كردن مردم سالاري ديني دارند

تهران - ايرنا - رييس ستاد انتخابات استان تهران با بيان اينكه رسانه ها و احزاب نقش بي بديلي در استحكام دموكراسي و مردم سالاري دارند گفت: با پويايي رسانه ها و احزاب جامعه دچار خشكي اغواگري نشده و بصيرت سياسي ملت در انتخابات پيش رو خط بطلاني بر همه تفكرات نادرست مي كشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا سيد شهاب الدين چاوشي روز دوشنبه در نشست هم انديشي اعضاي ستاد انتخابات استان تهران با مديران و اصحاب رسانه كه در محل استانداري برگزار شد افزود: احزاب و رسانه ها با پيام هايي كه به كل جامعه منتقل مي كنند مردم و حكومت را از بروز بحران ها آگاه كرده و به آنها امكان مي دهند تا براي حفظ و بقاي سيستم تلاش كنند.
وي تصريح كرد: رسانه ها و احزاب بايد ضمن مشاركت در شكل گيري اركان قدرت با نظارت مستمر خود بر قدرت سياسي فريضه امر به معروف و نهي منكر كه ضامن جلوگيري از انحرافات امت اسلامي است را به منصه ظهور برسانند.
معاون سياسي و اجتماعي استاندار تهران با اشاره به اينكه يكي از دلايلي كه شبكه هاي اجتماعي را جايگزين رسانه ها و مطبوعات مي كند ضعف حوزه رسانه در عمل به رسالت اصلي خود است خاطر نشان كرد: اگر مخاطب خواسته هاي خود را از روزنامه ها و رسانه ها رسمي كشور نگيرد به دنبال منابع ديگر خواهد رفت كه شبكه هاي اجتماعي در دسترس ترين آنهاست.
وي با تاكيد براينكه رسانه ها بايد از جامعه در مقابل كاركرد هاي مخرب شبكه هاي اجتماعي محافظت كنند تصريح كرد: شبكه هاي اجتماعي با توجه به ويژگي و ماهيتي كه دارند هم مي توانند بسيار كارآمد باشند و هم بسيار مخرب و مسموم، كه بستگي به نوع استفاده جامعه از آنها دارد.
چاوشي يكي از مهمترين وظايف رسانه ها از جمله صدا و سيما، مطبوعات و سايت ها خبري را روشن ساختن افكار عمومي و ارتقاي سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه عنوان كرد و گفت: بايد قدرت تحليل و فهم مردم از طريق رسانه ها و احزاب ارتقا يابد.
وي با بيان اينكه افكار عمومي بايد با مطبوعات هدايت شوند يادآور شد: اگر كسي به صورت غير مسئولانه و مغرضانه بخواهد اين هدايت را در دست گيرد بدون شك خطا خواهد كرد.
رييس ستاد انتخابات استان تهران مهمترين آفت دموكراسي را جهل شهروندان و راي دهندگان دانست و گفت: اين آفت بزرگ با آگاهي بخشي مثبت رسانه ها قابل كنترل است.
چاوشي يادآور شد: مجلسي كه در شرايط آگاهي پايين مردم جامعه شكل بگيرد مجلس كارآمدي نخواهد بود و نمي تواند به رسالت خود در قانونگذاري و بررسي مشكلات كشور عمل كند در نتيجه چنين مجلسي به جاي مشكل گشايي مشكل آفرين خواهد بود.
وي با بيان اينكه جمهوريت بخشي از تفكر سياسي حاكم بر قانون اساسي برگرفته از آموزه هاي ديني ما است افزود: ار جمله الزامات تحقق جمهوريت تشكيل مجلس شوراي اسلامي مركب از نمايندگان ملت براي قانون گذاري شايسته جهت اداره صحيح امور كشور و نظارت بر حسن اجراي قوانين است.
چاوشي با تاكيد بر اينكه مشاركت مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي صيانت از جمهوريت نظام اسلامي محسوب مي شود گفت: اين مشاركت بيانگر نقش اراده و راي مردم در شكل گيري مجلس است كه تمام مقدرات كشور را در عرصه قانون گذاري بايد به درستي رقم بزند.
معاون استاندار تهران گفت: امروز در عرصه سياست و انتخابات دو عامل قدرت پول و شبكه هاي اجتماعي راي و اراده مردم را تحت تاثير جدي قرار داده است.
به گفته وي اگر از نقش سازنده و تاريخي مطبوعات و رسانه هاي رسمي و قانوني كشور غافل شويم و امر به معروف و نهي از منكر را فراموش كنيم دو عامل ياد شده مي توانند صدمات جبران ناپذيري بر پيكره دموكراسي وارد كنند.
چاوشي با بيان اينكه پيوند جمهوريت و اسلاميت در نظام سياسي ما جدي است خاطر نشان كرد: مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي نماد مردم سالاري محسوب مي شوند با اين تفاوت كه در يكي صيانت از قوانين اسلام و در ديگري توجه به خواست ها و نيازهاي عمومي جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
وي ابراز اميدواري كرد: با برگزاري يك انتخابات باشكوه ؛ آرام و با مشاركت حداكثري مردم، تقويت مباني اصلي انقلاب شامل استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي رقم بخورد.
نشست هم انديشي اعضاي ستاد انتخابات استان تهران با مديران و اصحاب رسانه كشور امروز (دوشنبه) با حضور مسئولان و نمايندگان اين رسانه ها در استانداري تهران برگزار شد.
تهرام/2079/7561/1625
۰ نفر