۵ دی ۱۳۹۴، ۶:۳۵
کد خبر: 81894114
T T
۰ نفر
كیفرخواست جدید مقامات اوكیناوا در رابطه با پایگاه نظامی آمریكا

پكن - ایرنا - مقام ‌های محلی جزیره اوكیناوا با طرح كیفرخواست جدیدی علیه دولت مركزی ژاپن كه تلاش دارد، پایگاه جدیدی برای نظامیان آمریكایی در این منطقه به رغم مخالفت های مردمی بسازد، به مقابله با این اقدام دولت رفتند.

به گزارش ایرنا، حضور نظامی آمریكا در اوكیناوای ژاپن كه با مخالفت های شدید مردم این منطقه روبرو است، از آنجا بالا گرفت كه آمریكا در حال جابجایی پایگاه نظامی خود از مكان فعلی به نقطه ای دیگر در این منطقه است.
شكایت جدید مقام های رسمی اوكیناوا از دولت توكیو در شرایطی مطرح می شود كه پیشتر نیز «كیچی ایشی» وزیر زمین ژاپن شكایتی علیه «تاكه شی اوناگا» فرماندار این جزیره مطرح كرده بود.
در شكوائیه جدید كه روز گذشته (جمعه) تحویل مقامات قضایی ژاپن شده بار دیگر بر عدم اجرای دستورات دولت مركزی توكیو مبنی بر انتقال پایگاه نظامی آمریكا از اوكیناوا به منطقه «هنوكو» در نزدیكی شهر «ناگو» تاكید شده است.
«تاكه شی اوناگا» فرماندار اوكیناوا در این رابطه به خبرنگاران گفت كه مسئولان این جزیره هر اقدامی برای توقف ساخت پایگاه نظامی جدید آمریكا لازم باشد انجام خواهند داد و در وهله اول تلاش دارند این موضوع را از طریق راهكارهای قانونی حل و فصل كنند.
او تاكید كرد كه خواسته مردم این جزیره كاملا قانونی و مشروح است و این نكته ای است كه انتظار داریم طرف مقابل به درك لازم نسبت به آن برسد.
وی پیشتر مخالفت خود را با مجوز «بازگیری زمین از دریا» كه از سوی فرماندار قبلی داده شده بود اعلام كرد و به همین خاطر چندین بار عملیات ساخت این پایگاه در سواحل ناگو را متوقف كرده است.
دولت محلی اوكیناوا می گوید كه اقدام وزارت حمل و نقل و گردشگری در تعلیق تصمیم فرماندار این جزیره مبنی بر لغو مجوز تغییر مكان پایگاه نظامی آمریكا به یك منطقه دیگر این جزیره كاملا غیرقانونی است.
بر اساس توافق صورت گرفته میان مقامات آمریكایی و دولت ژاپن، طرفین موافقت كردند تا پایگاه هوایی «فوتنما»، متعلق به تفنگداران دریایی آمریكا را از یك منطقه پرجمعیت در اوكیناوا به «هنوكو» با جمعیت كمتر، جابجا كنند كه این موضوع تاكنون مورد مناقشه فرماندا منطقه و دولت ژاپن بوده است.
واشنگتن و توكیو بارها از این پروژه حمایت كرده اند به طوری كه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن تاكید كرده كه تنها راهكار موجود انتقال این پایگاه نظامی است.
طرح انتقال پایگاه هوایی فوتنما نخستین بار در سال 1996 میلادی مطرح شد و این طرح با مخالفت ساكنان منطقه روبرو شد.
بسیاری از مردم اوكیناوا كه جمعیتی در حدود 500 هزار نفر دارد خواستار بسته شدن این پایگاه نظامی یا انتقال آن به سایر مناطق ژاپن هستند.
در ماه های گذشته چندین تظاهرات و تجمع اعتراضی در نقاط مختلف ژاپن در خصوص این مسئله برگزار شده است.
نگرانی های مربوط به مسائل زیست محیطی و مخالفت های گسترده با ادامه حضور نظامیان آمریكایی در ژاپن تاثیر زیادی در مخالفت فرماندار اوكیناوا با انتقال پایگاه نظامی آمریكا داشته است.
بیش از نیمی از 47 هزار نظامی آمریكایی مستقر در ژاپن در اوكیناوا حضور دارند. این منطقه كمتر از یك درصد خاك ژاپن را تشكیل داده است.
آساق*231*1597