۲ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۲۶
کد خبر: 81891195
T T
۰ نفر
وزیر علوم:تاسیس مركزی جامع برای همكاری تمام رشته های علمی الزامی است

تهران- ایرنا- وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دنیای امروز، بین علوم مختلف نمی توان جدایی قائل شد و باید مراكز جامعی به منظور گردهم آوری و برقراری همكاری بین رشته های مختلف علمی در كشور دایر شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد فرهادی روز چهارشنبه در چهارمین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار كرد: همچنین باید دانشگاه های جامعی در كشور دایر شود تا پروژه های علمی و تحقیقاتی به صورت تیمی اجرا شوند.
وی از آمادگی وزارت علوم برای برقرار همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی، مراكز تحقیقاتی و پژوهشگاه های كشور در زمینه تولید تكنولوژی ها و تجهیزات جدید پزشكی و درمانی خبر داد و افزود: همچنین لازم است برای قراری ارتباط بیشتر با مراكز بین المللی اقدامات لازم صورت گیرد.
فرهادی اظهار كرد: البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است كه ازجمله آن می توان به راه اندازی مركز بین المللی و تحقیقاتی در زمینه مهندسی پزشكی و علوم اعصاب و همچنین آزمایشگاه علمی نقشه برداری مغزی اشاره كرد.
وی به برخی از دستاوردهای علمی در زمینه علوم اعصاب در كشور اشاره كرد و گفت: در حوزه شنوایی، پروتزها شامل دو بخش داخلی هستند كه در بدن نصب می شوند و یك بخش خارجی كه در بیرون از بدن قرار می گیرد؛ قسمت بیرونی این پروتز در ایران تولید می شود و امیدواریم كه در زمینه پروتزهای داخلی شنوایی نیز با توجه به آمار بالای معلولیت شنوایی در كشور به پیشرفت هایی دست یابیم.
فرهادی اظهار كرد: آمار موجود در زمینه كم شنوایی و ناشنوایی حاكی از آن است كه 400 میلیون نفر در دنیا از كمبود شنوایی رنج می برند كه بخشی از آن مربوط به كم شنوایی یا سخت شنوایی است.
وزیر علوم همچنین از دستاوردهای دیگری در زمینه 'رابطه مغز و رایانه' یاد كرد و گفت: مقوله رابطه مغز با رایانه، كاربردهای انسانی و اجتماعی زیادی دارد و در حوزه نظامی آن پروژه های زیادی در كشور ما مطرح شده اما لازم است برای حفظ سلامت انسان، در حوزه های عصب شناسی بالینی، پردازش سیگنال، مهندسی بافت، مواد و نانوتكنولوژی نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی به راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری در دانشگاه علوم پزشكی تهران اشاره و ابراز امیدواری كرد كه این آزمایشگاه هرچه زودتر در راستای توسعه علوم اعصاب پایه و بالینی راه اندازی شود.
فرهادی گفت: در حوزه علوم اعصاب، رشته های مختلف علمی مانند علوم پایه شناختی و اجتماعی و مهندسی نقش دارند و این باعث می شود كه اجماعی از متخصصان در این رشته فعالیت كنند.
وی به تاریخچه شكل گیری رشته علوم اعصاب اشاره كرد و افزود: خاستگاه این رشته به قبل از میلاد مسیح بازمی گردد كه در آن زمان نظریه های زیادی در این زمینه مطرح شد و پس از آن، توسط بقراط و ارسطو گسترش یافت.
فرهادی با بیان این كه تحول اساسی این علم از دهه 50 به بعد قرن بیستم بود، خاطرنشان كرد: این علم سیر تكاملی صعودی داشته است و از نظر دستاوردهای علمی و فناوری و ارزش افزوده به ویژه در بخش های نوروتكنولوژی رشد داشته است؛ این سیر صعودی تا اواخر قرن 19 ادامه داشت و پس از آن گسترش بیشتری یافت به گونه ای كه امروزه این علم دارای 17 زیر شاخه است.
چهارمین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی امروز دوم دی ماه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در مركز همایش های بین المللی رازی آغاز به كار كرد. این همایش تا چهارم دی ماه ادامه دارد.
علمی**1834**1440
۰ نفر