۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81875922
T T
۰ نفر

اوج بارش شهابی دو پیكری دوشنبه شب

۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۳
کد خبر: 81875922
اوج بارش شهابی دو پیكری دوشنبه شب

تهران- ایرنا- رییس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به این كه تعدادی از شهاب های بارش شهابی دو پیكری (جوزایی) امشب در آسمان قابل مشاهده هستند، شبانگاه دوشنبه 23 آذر را زمان اوج این بارش ها اعلام كرد.

بارش شهابی دو پیكری و یا همان جوزایی از بارش های مشهور سالیانه است كه عامل آن بر عكس سایر بارش ها، دنباله دارها نیستند بلكه بر اساس نتایج مطالعات سازمان فضایی آمریكا (ناسا) در سال 2003 میلادی، عامل این بارش سیارك فیتون 3200 تعیین شده است.
مسعود عتیقی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: از آنجا كه كانون این بارش در صورت فلكی دوپیكر است، این بارش به نام بارش دوپیكری (جوزایی) مشهور شده است .
عتیقی با اشاره به ایجاد ماه نو در روز جمعه 20 آذر گفت: نبود نور ماه در این شب ها، آسمان تاریكی و مناسبی را در محیط های كوهستانی و به دور از شهرها برای رصد شهاب های این بارش فراهم كرده است.
وی خاطرنشان كرد: كانون این بارش نزدیك ستاره كاستور و یا همان ستاره آلفای این صورت فلكی است كه در میان ستاره شناسان فارسی زبان به نام «سر پیكیر پیشین» معروف است.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:‌ اوج بارش شهابی دوپیكری امسال ساعت 21:30 دقیقه شبانگاه دوشنبه 23 آذر خواهد بود، هر چند امشب نیز رصدگران می توانند تعدادی از شهاب های این بارش را در آسمان مشاهده كنند.
به گفته عتیقی، كانون بارش در ابتدای شب و حدود ساعت 19 از افق شرقی طلوع خواهد كرد و تعداد بارش ساعتی پیش بینی شده برای این بارش 120 شهاب است .
وی به رصدگران توصیه كرد كه در محیطی دور از آلودگی های نوری و هوایی در شهرها و در افق های باز به رصد این شهاب ها بپردازند.
به گفته عتیقی، شهاب ها ذرات میلیمتری و میكرومتری هستند كه در برخورد با جو زمین درخشش آنها از فاصله 80 تا 150 كیلومتری به چشم انسان می رسد. وی افزود: برای رصد بارش های شهابی نیازی به تلسكوپ یا ابزارهای رصدی خاص نیست و عكسبرداری از این بارش ها به علاقمندان توصیه می شود.
علمی**2038**2017
۰ نفر