۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81871079
T T
۰ نفر
كاهش سن سكته در ایران به زیر40سال

تهران- ایرنا - پدر پیوند قلب ایران با بیان اینكه سكته های قلبی و مغزی معمولا در دهه هفتاد رخ می‌دهد، گفت: سن سكته های مغزی و قلبی در ایران به زیر 40 سال كاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، دكترمحمد حسین ماندگار در آستانه برگزاری روزملی آترودی (تصلب شرایین بر روی عروق بدن انسان) ضمن اعلام این هشدار جدی گفت: استرس، فشارهای عصبی، آلودگی های صوتی و هوای ناسالم، مصرف نمك، فست فودها و چربی های اشباع شده مهمترین دلایل بروز سكته های قلبی و مغزی هستند.
وی با اشاره به مهمترین علل بیماری های قلبی و عروقی افزود: نمك یكی از عوامل بسیار مضر برای فشار خون و به دنبال آن بیماریهای قلبی است كه متاسفانه به وفور در نان‌ها‌ی مصرفی كشور استفاده می شود.
همچنین مصرف چربی های اشباع شده به جای روغن های مایع و افزایش مصرف فست فودها همگی از موارد زیان آور برای سلامتی است.
به گفته دكتر ماندگار، كم تحركی به علت توسعه روزافزون زندگی شهری و كنترل نكردن فشار خون به شكل منظم از دیگر عوامل اصلی موثر در بروز بیماری‌های قلبی عروقی است.
جراح قلب و عروق با بیان اینكه فشارخون درعلم پزشكی قاتل بی صدا نامیده می شود، افزود: فشارخون بدون اینكه علائمی داشته باشد به سرعت پیشرفت می كند.
وی ادامه داد: هنگامی فشار خون پیشرفت كرد سبب بیماری های قلبی، مغزی و نارسایی های كلیه می شود كه بسیار خطرناك است.
عضو انجمن جراحان قلب اروپا و آمریكا، افزایش مصرف سیگار و قلیان در كشور را به عنوان یكی دیگر از عوامل خطرناك برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فاجعه بار خواند و گفت: متاسفانه امروزه مصرف سیگار و قلیان بین نوجوانان و جوانان بشدت شیوع پیدا كرده است و این عوامل سبب شده كه سن سكته های قلبی و تصلب شراین به شدت كاهش یابد.
ماندگار در بخش دیگری از سخنانش گفت: بدون شك این یك زنگ خطر برای جامعه محسوب می شود زیرا كه جوانان نیروهای فعال و كاری كشور هستند و افزایش مرگ و میر در این سن در واقع یك زنگ خطر برای همه كشوربه حساب می آید كه تمامی مردم ومسولان باید دراین باره بیش ازقبل بكوشند.
جراح قلب و عروق، نقش اطلاع رسانی را در ارتقا سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریهای قلبی بسیار موثر دانست و گفت: آگاهی و شناخت هموطنان از بیماری به ویژه بیماریهای قلبی و عروقی كه با سلامت و جان مردم سر و كار دارد موجب پیشگیری از سكیته های مغزی و قلبی است.
وی با اشاره به متولی بودن وزارت بهداشت درباره سلامت جامعه گفت: هر چند اقدام های خوبی تا كنون انجام شده اما بدون شك كافی نیست.
به گفته دكتر ماندگار بررسی‌ها نشان می دهد علت حدود نیمی از سكته های مغزی در كشورما تصلب شرایین است و هنگامی كه عروق دچار گرفتگی می شود بیماری های مختلفی در بدن بروز می كند.
وی افزود: بیماریهای قلبی به خودی خود عامل سكته های مغزی نیست بلكه تصلب شرایین همانگونه كه منجر به سكته قلبی می شود سكته مغزی را نیز بدنبال دارد.
این پزشك متخصص درباره امكانات درمانی كشور در حوزه بیماری‌های قلبی نیز گفت: ما به اندازه كافی برای درمان بیماری های قلبی ظرفیت داریم.
وی افزود: هم اكنون بیمار قلبی كه در نوبت انتظار درمان مانده باشد در كشور نداریم، ضمن اینكه خدمات بهداشتی و درمانی در مورد بیماری های قلبی بسیار زیاد است.
ماندگار ضمن توصیه به مردم برای حفظ سلامتی و اهمیت به این موضوع گفت: پرهیز از مصرف فست فودها، كاهش مصرف نمك، كنترل منظم دیابت و فشار خون، ورزش و تحرك بدنی، حذف سیگار و قلیان از اماكن عمومی و خانواده ها و ارائه آموزش های صحیح تغذیه و زندگی سالم از طریق رسانه ها و اطلاع رسانی مناسب همگی می تواند در كاهش بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.
همچنین سومین همایش یكروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسكلروز ( تصلب شرایین ) برروی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همكاری انجمن آترواسكلروز ایران، انجمن سكته مغزی ایران، انجمن اینترونشنال كاردیولوژی ایران و انجمن قلب ایران روز27 آذرماه جاری در محل سالن زرین هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می شود.
اجتمام**3377**1724
۰ نفر