۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81869172
T T
۰ نفر

16 آذر روز تكریم از مقام انقلابی دانشجویان است

۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81869172
16 آذر روز تكریم از مقام انقلابی دانشجویان است

تهران - ایرنا – عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: 16 آذر روز تكریم از مقام علمی، معنوی و انقلابی دانشجویان است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی ایرنا، عزت الله ضرغامی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: خرسندم از اینكه در دانشگاهی حضور دارم كه جایگاه رفیعی از لحاظ علمی در كشور و منطقه دارد.
وی در ادامه با اشاره به توصیه های قرآنی برای علم آموزی گفت: قرآن محكمترین، مفیدترین و به روزترین منبع برای برطرف ساختن بسیاری از نیازها در تمامی حوزه ها همچون علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره است.
این عضو شورایعالی فضای مجازی افزود: در نگاه قرآنی نیمه پر یا خالی لیوان برخلاف دیدگاه های دیگر هر دو نعمت هستند.
ضرغامی در ادامه با اشاره به حوادث 16 آذر سال 1332 اظهار كرد: آن روز معاون وقت رییس جمهوری آمریكا به ایران آمد تا نتایج كودتای 28 مرداد را گزارش دهد.
وی گفت: قرار بود در این روز دانشكده حقوق دانشگاه تهران به نیكسون دكترای افتخاری بدهد؛ فردی كه بویی از حقوق انسانی نبرده بود.
این عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان كرد: مگر می شود دانشجویی كه عالم، بصیر و دشمن شناس است چنین اقدامی را تحمل و چشم پوشی كند.
ضرغامی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه هم اكنون شاهدیم در سخنرانی های روز دانشجو همه چیز بیان می شود بجز آن حادثه ای كه بر سر سه شهید بزرگوار در دانشگاه تهران آمد.
وی ادامه داد: این سه شهید در مقابل نیكسون و دولت آمریكا ایستادگی كردند تا آب خوشی از گلوی آن ها پایین نرود و دانشجویان با تمام وجود در مقابل آمریكا ایستادگی كردند.
ضرغامی در ادامه اظهار داشت: معتقدم انسان بی آرمان یك فرد سرگردان و بی هویت است و بر همین اساس دانشجویان ما با پیوند زدن آرمانخواهی و واقعیت ها سختی ها را تحمل كرده و راه مناسب پیدا می كنند.
وی با اشاره به خدمات شهید طهرانی مقدم گفت: این شهید بزرگترین كارها را كرد و راهبردی ترین سلاح ها را ساخت.
ضرغامی ادامه داد: یكی از عواملی كه هم اكنون دارای كشوری امن در مقایسه با فضای نا امن همسایگان داریم وجود افراد همچون شهید طهرانی مقدم ها بوده است.
وی اظهار داشت: شهید حسن طهرانی مقدم با مدیریت، بهترین ها را پیدا كرد و با كمترین بودجه و امكانات بزرگترین كارها را انجام داد.
ضرغامی افزود: تصاویر شهرك موشكی ایران كه دنیا را به بهت فرو برد تا اگر تهدیدی كشور را فرا گرفت، بلافاصله از همه جای كشور موشك ها از درون زمین بیرون می آیند، به دلیل وجود شهید طهرانی مقدم و همرزمانش بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: معتقدم سردار قاسم سلیمانی نیز همان كاری كه شهید طهرانی مقدم می كرد انجام می دهد به گونه ای كه سرمایه های اسلامی را مدیریت می كند.
وی گفت: سردار قاسم سلیمانی قدرتی در منطقه و جهان با مدیریت درست ایجاد كرده كه قابل مقایسه نیست.
بر اساس این گزارش قرار بود در این همایش سردار قاسم سلیمانی سخنرانی كند كه این برنامه لغو و كنسل شد.
روز 16 آذر به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. در 16 آذر 1332 شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیكسون معاون وقت رییس جمهور امریكا به ایران تظاهرات كردند.
در این تظاهرات كه در محوطه دانشگاه تهران برگزار شد سه تن از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.
حادثه 16 آذر 1332، به عنوان یك روز (مقاومت تاریخی) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم كوشش رژیم و ساواك، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های سراسر ایران مراسم و تظاهراتی به یاد شهیدان آن روز برپا می كردند.
فراهنگ 7364** 9187 ** 9314 ** 1569
۰ نفر