پيگير راه اندازي پالايشگاه توليد فراورده هاي خوني داخلي هستيم

تهران - ايرنا - مسئول اداره بيولوژيك سازمان غذا و دارو گفت: براساس سياست هاي سازمان غذا و دارو، مقرر شده تا فرآورده هاي خون و پلاسما با استفاده از پلاسماي ايراني در داخل كشور تهيه شود كه اين موضوع در حال پيگيري است.

به گزارش ايرنا از سازمان غذا و دارو، علي واشقاني فراهاني افزود: اميدواريم بتوانيم پالايشگاه توليد اين محصولات را در داخل كشور ايجاد كنيم.
وي خاطرنشان كرد: داروهاي مشتق از خون و پلاسما، بخش عمده اي از داروهاي استراتژيك كشور را به خود اختصاص داده اند و داروهاي مهمي در اين حوزه وجود دارد.
واشقاني فراهاني افزود: مهمترين داروها در اين بخش، فاكتورهاي انعقادي و داروهاي نقص سيستم ايمني است.
مسئول اداره بيولوژيك سازمان غذا و دارو ادامه داد: مهمترين سياست ما بر اساس توصيه سازمان بهداشت جهاني اين است كه هر كشوري تلاش كند تا پلاسماي كشور خود را با توجه به خصوصيات ژنتيك، تغذيه اي، فرهنگي و بسياري از مسائل ديگر استفاده كند.
واشقاني فراهاني گفت: يكي از خطرات استفاده از فرآورده هاي مشتق از پلاسما، انتقال آلودگي است و اگر پلاسماي كشور خود را استفاده كنيم، خطر انتقال آلودگي از پلاسماي وارداتي را به حداقل مي رسانيم و بر همين اساس سازمان غذا و دارو سياست هايي در اين زمينه در برنامه دارد.
به گزارش ايرنا، علي اكبر پور فتح الله مديرعامل سازمان انتقال خون چندي پيش اعلام كرد، استفاده از پلاسماي ايراني تضمين سلامتي را به همراه دارد. يكي از نگراني هاي استفاده از پلاسماي غيرايراني تغيير جغرافيايي بيماري ها است كه با استفاده از پلاسماي ايراني اين نگراني رفع مي شود.
از ابتداي سال جاري تا كنون، يك ميليون و 313 هزار واحد گلبول قرمز فشرده و 492 هزار و 704 واحد پلاسما و 646 هزار و 328 واحد پلاكت به بيمارستان‌ها و مراكز درماني كشور توزيع شده است.
اجتمام ** 9185 ** 1071
۰ نفر