۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۲۰:۵۴
کد خبر: 81867910
T T
۰ نفر

40 وقف جدید در همدان شناسایی شد

۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۲۰:۵۴
کد خبر: 81867910

همدان - ایرنا - مدیركل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: در سال جاری 40 وقف جدید در این استان شناسایی شده است.

حجت الاسلام محمد كاروند روز یكشنبه به مناسبت هفته وقف در جمع خبرنگاران با بیان اینكه پنج هكتار زمین، دو هكتار باغ و دو منزل مسكونی ازجمله وقف های شناسایی شده در سال جاری است افزود: بهترین وقف ها امسال در حوزه سلامت، ترویج قرآن، روضه خوانی و ازدواج آسان است.
وی اضافه كرد: بیشترین وقف ها با 18 مورد مربوط به شهرستان نهاوند است و از نظر كیفیت وقف ها شهر همدان در رتبه اول قرار دارد.
حجت الاسلام كاروند با بیان اینكه تعداد موقوفه ها از نظر درآمد و قابل توجه 278 مورد است گفت: موقوفه های بزرگ اگر احیا شوند كمك خوبی برای نظام و دولت خواهد بود.
وی یكی از اقدام های مهم اوقاف را اجرای امینانه واقفان خیراندیش عنوان كرد و گفت: در هفته وقف واقفان خیر اندیش معرفی می شوند تا كمك زیادی به وقف انجام شود .
وی با بیان اینكه در استان همدان پدیده موقوفه خواری وجود دارد ادامه داد: موقوفه خواری یك درجه از زمین خواری بالاتر است كه پرونده های حقوقی زیادی در این رابطه وجود دارد و با فعال و تشكیل شدن گروه حقوقی این اداره كل می خواهد كمترین پرونده حقوقی را در این زمینه داشته باشد.
حجت الاسلام كاروند با تشریح برنامه های هفته وقف از برگزاری همایش وقف و رسانه با هدف آمادگی و استفاده از ظرفیت رسانه برای ترویج فرهنگ وقف خبر داد و گفت: برگزاری همایش یاوران وقف با هدف تجلیل از اصحاب وقف و معرفی واقفان جدید برگزار می شود.
* اداره های همدان 250 میلیارد ریال به اوقاف بدهی دارند
مدیركل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: اداره های همدان 250 میلیارد ریال به اوقاف بدهی دارند كه این بدهی شامل هزینه اولیه، انتقال و اجاره معوقه است.
وی اضافه كرد: این بدهی ها بر اساس برآوردی كه از موقوفه ها كه شناسایی و احصا شدند و موقوفه بودن آنها مشخص است و با كار كارشناسی صورت گرفته است.
حجت الاسلام كاروند با بیان اینكه اوقاف با توجه به سرمایه هایی كه در دست دارد آمادگی این را دارد كه در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی ورود پیدا كند گفت: در حال حاضر یك قطعه زمین در خیابان باباطاهر در سه هزار متر و در خیابان استادن برای سرمایه گذاری وجود دارد.
وی افزود: در همدان و ملایر زمینه های مستعدی برای سرمایه گذاری وجود دارد كه اگر این زمینه ها توجیه اقتصادی داشته باشد برای جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری انجام می شود.
وی از برگزاری جشنواره فیلم كوتاه با موضوع وقف در سال آینده در همدان خبر داد و گفت: رسانه ها برای ترویج فرهنگ وقف می توانند كمك موثری به اوقاف داشته باشند.
وی درباره مشكل اوقاف با بانك ملی نیز گفت: این پرونده باز و قابل پیگیری است و اگر اوقاف با بانك ملی به تفاهم نرسد و حق موقوفه به طور شرعی و قانونی ادا نشود برخلاف میل خودمان ادامه كار با شدت بیشتری پیگیری می شود.
استان همدان دو هزار و 718 موقوفه و 251 بقعه متبركه دارد.
هفته آخر ماه صفر به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است.
2087/6993