۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۱
کد خبر: 81867776
T T
۰ نفر
مترو شيراز خسارتي متوجه مجموعه تاريخي زنديه نمي كند

شيراز - ايرنا- مديرعامل قطار شهري شيراز و حومه گفت: با تمهيدات فني انديشيده شده عبور مسير متروي شيراز در جوار مجموعه زنديه هيچگونه مشكلي را متوجه اين مجموعه تاريخي نمي كند.

اسدالله حاجي زماني عصر يكشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: تجربه كشورهاي اروپايي در عبور مترو در زير بناهايي تاريخي اين واقعيت را نشان داده كه در صورت كار كارشناسي و آينده نگري لازم اين اقدام عملي است .
وي گفت: در بازديدهاي ميداني كه همزمان با انجام طرح مطالعاتي عبور مترو در اين نقطه از شهر شيراز طي يك دهه گذشته در برخي كشورهاي اروپايي داشتيم متوجه شديم كه خط مترو دقيقا در زير بناهاي تاريخي برخي از اين شهرها با قدمت چند برابر ارگ كريمخاني عبور كرده و هيچگونه خطري را متوجه اين بناها نكرده است .
حاجي زماني ادامه داد: اين در حاليست كه عبور خط متروي شيراز در فاصله حدود يكصد متري ارگ كريمخاني طراحي شده ضمن اينكه با قرار دادن لاستيك هاي مخصوص زير ريل از هرگونه تنش و لرزشي در اين نقطه جلوگيري شده است.
وي همچنين در خصوص ايستگاه بهارستان متروي شيراز هم گفت : اين ايستگاه در فاصله چند صد متري ارگ واقع شده است و هيچ خطري از اين ناحيه نيز متوجه ارگ هم نخواهد شد .
پيشتر سيامك بصيري كار شناس ميراث فرهنگي در استان فارس در اين ارتباط گفته بود كه عبور خط متروي شيراز از زيرمجموعه زنديه و احداث ايستگاه آن نيز در نزديكي حمام بهارستان مشكلاتي را در آينده متوجه ارگ تاريخي كريم خان خواهد كرد.
وي گفته بود كه عبور متروي شيراز از اين مسير تاريخي بسيار خطرناك است و براي انجام اين كار بايد تمامي جوانب در نظر گرفته شده و بااحتياط اقدام كرد و در غير اين صورت خسارات جبران ناپذيري به جا مي گذارد.
در اجراي ماده ۸۴ قانون شهرداري ها و نيز ماده ۷۱ قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران، در جهت اعمال اختيارات شهرداري ناشي از امتياز نقل و انتقال مسافر به طور دسته جمعي در داخل شهر و حومه، شهرداري شيراز پيشنهاد احداث و تشكيل سازمان قطار شهري شيراز و حومه را پس از تاييد شوراي اسلامي شهر و استانداري، به وزارت كشور ارسال كه پس از طي مراحل قانوني و تصويب وزارت كشور در تاريخ بيست و هفتم اسفند ماه سال 80 براي اجرا ابلاغ شد.
5054/ 1596