فشردگی كار سازمان مدیریت برای ارائه همزمان لوایح بودجه 95 و برنامه ششم

تهران-ایرنا-رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور با حضور در كمیسیون برنامه و بودجه مجلس به بیان ابعاد و زوایای مختلف لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95 كشور پرداخت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، كمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات كشورمجلس امروز (یكشنبه 15 آذرماه) با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تشكیل شد كه طی آن پیرامون لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه مورد بحث و برررسی قرار گرفت.
نوبخت درابتدای این جلسه با بیان اینكه طالب تغییر در برنامه هستیم گفت: این موضوع را با هیأت رئیسه مطرح كردیم و در دولت مقید شدیم برنامه ششم را همراه بودجه به مجلس ارائه كنیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور تصریح كرد: حدود 4 ماه به صورت فشرده كار كردیم تا برنامه ششم ابتر نماند و اكنون مدت 2 هفته است كه لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم از این سازمان به دولت رفته است كه ظرف یكی دو هفته آینده به مجلس ارائه می شود.

**حاجی دلیگانی: كمرنگ شدن احكام بخش فرهنگی در بودجه 95
در ادامه این جلسه،اعضای كمیسیون بودجه به بیان نظرات و سوالات خود درخصوص این دو لایحه پرداختند كه برهمین اساس حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: به نظرمی رسد احكام بخش فرهنگی كمرنگ تر ازسایر حوزه ها دیده شده است.
نماینده مردم شاهین شهر درمجلس شورای اسلامی،ادامه داد: همچنین لایجه بودجه 95 از برنامه پنجم است و باید دید همزمانی آن چگونه تحقق گرفته آن هم درشرایطی كه هنوز برنامه ششم را نداریم،لذا چگونه می توانیم یك پنجم آن را به بودجه اختصاص دهیم.

**ضرورت بررسی تغییرات هیأت امنا در احكام ششم توسعه
غلامرضا كاتب نماینده گرمسار نیز در ادامه به بیان سوال خود پرداخت ومطرح كرد:دراحكام برنامه ششم توسعه تغییراتی در هیأت امنا داده شده كه باید مشخص شود.

**تاجگردون: لازم است لایحه برنامه توسعه كشور احكامی از جنس دائمی داشته باشد
غلامرضا تاجگردون نماینده گچچساران نیز درادامه این جلسه خطاب به نوبخت گفت:شما گفتید لایحه بودجه بدون تبصره می آید لذا برنامه ششم نیز باید دارای احكام حداقلی باشد.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد: دربررسی های كمیته‌های مربوطه دراین خصوص صورت دادند برداشت ما این بود كه لایحه برنامه نیز احكامی ازجنس دایمی داشته باشد كه اگر این طور است و به صورت برنامه‌ای بود باید جداگانه به مجلس بیاید و به صورت دایمی به تصویب برسد.

**احمدی: بررسی لوایح بودجه و برنامه ششم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد
درادامه جلسه؛علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس نیز به بیان موارد مدنظر خود پرداخت و مطرح كرد:جزئیات این لوایح دارای حساسیت‌هایی است و باید با هماهنگی پیش برود.
نماینده مردم دهلران درمجلس شورای اسلامی،همچنین تصریح كرد: ازاین رو لازم است سازمان‌ها و دستگاه ها درحین بررسی این لوایح حضور داشته باشند؛ چرا كه آینده دانشگاه ها، صندوق توسعه و صندوق بیمه نیاز به تأمل دارد.

**ثروتی: احكام برنامه تحت عنوان قوانین برنامه توسعه به تصویب برسد
موسی الرضا ثروتی،دیگر عضو كمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با تأكید براینكه تصویب برنامه ششم مستلزم اطلاعات اولیه است،گفت: لازم است در پایان بررسی‌ها به سیاست های كلی مشخصی برسیم كه اسم این مجموعه نباید احكام برنامه باشد؛بلكه باید تحت عنوان قوانین برنامه باشد.
نماینده مردم بجنورد و سملقان درمجلس شورای اسلامی همچنین افزود: لازم است درجریان بررسی برنامه ششم توسعه كمیت لحاظ شود؛چنانچه دربرنامه چهارم لحاظ شده بود،اما دربرنامه پنجم كیفی تر مدنظر قرار گرفته بود.

**قادری: ضرورت ارجاع مواد لایحه برنامه ششم به قانون مادر
جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس در ادامه به بهم ریختگی برنامه ششم توسعه اشاره كرد و گفت: ماده به ماده این لایحه باید به قانون مادر ارجاع داده می شد تا انسجام قانون را یكجا داشته باشیم.

**جعفرزاده ایمن آبادی: بحث صندوق توسعه ملی باید به صورت جداگانه در برنامه ششم توسعه می آمد
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با بیان اینكه مشخص نیست احكام برنامه قرار است به كجا الحاق شود،گفت:طرح و لایحه ای كه دراین خصوص داده می شود باید عنوان داشته باشد.
وی با بیان اینكه اسم برنامه موقتی است،عنوان كرد: شش صفحه از 24 صفحه برنامه درباره صندوق توسعه ملی است كه سال 83 سیاست های پولی و بانكی اصلاح شد؛ازاین رو این بخش به خاطر گستردگی باید به صورت جداگانه می آمد.
عضوكمیسیون برنامه و بودجه مجلس درپایان گفته‌های خود،خاطرنشان كرد:برای تصویب برنامه احتمالاً قانون دو سوم می خواهد چون اصلاحاتی درآن صورت گرفته، لذا كاری كنید كه از دوسوم خارج شود.

**امیرآبادی فراهانی: ضرورت ارائه مباحث پولی و بانكی برای دائمی كردن قانون احكام برنامه
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس درادامه این جلسه گفت:اگر قرار است احكام لایحه برنامه ششم به صورت قانون دایمی شود،باید بحث هایی مثل پولی و بانكی هم در آن می آمد.

**مصباحی مقدم:واردات كالاهای اولویت دار مدنظر دولت قرار گیرد
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس درادامه با تشكرازمسئولان سازمان مدیریت برای ارائه مواد متحد لایحه برنامه در قالب لایحه دایمی،گفت: تأكید مقام معظم رهبری دربحث اقتصاد مقاومتی براین است كه ازحداكثر توان داخلی استفاده شود،این درحالی است كه علاوه بر موانع تعرفه‌ای نیاز به برخی موانع غیرتعرفه ای داریم.
نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس درمجلس با تأكید براینكه باید واردات كالاهای اولویت دار مدنظر دولت قرار گیرد،افزود:ازاین رو ماده 24 این لایحه درخصوص موانع واردات دست دولت را می بنند كه باید اصلاح شود.

**نوبخت:اقتباس از برخی از مواد قانون برنامه سنوات گذشته در تدوین برنامه ششم
محمد باقر نوبخت در بخشی از این جلسه گفت: 235 ماده‌ای كه در برنامه پنجم درج شده به طور كامل در برنامه چهارم بوده و تعدادی از آن‌ها از مواد و تبصره‌های قانون برنامه سوم توسعه استفاده كرده است.
سخنگوی دولت با بیان اینكه قانون برنامه مجموعه‌ای از قوانینی است كه در سنوات گذشته تكرار شده است، افزود: دستگاه اجرایی كشور برای پیشرفت امور خود برای دوره پنج ساله خاص تشخیص داده كه برای تسهیل امور لازم است از برخی از مواد برنامه‌های گذشته استفاده شود.
وی ادامه داد:دربرنامه ششم توسعه بر روی مواد،تبصره‌ها و احكامی صحبت می‌شود كه ضرورت آن‌ها برای قانون برنامه توسعه اثبات شده است.
نوبخت با بیان اینكه دربرخی مواقع همان احكامی كه در برنامه‌های سنوات گذشته آمده دربرنامه سال جاری استفاده می‌شود،تصریح كرد: دربرخی مواقع با توجه به شرایط جدید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلاحاتی در قانون برنامه سنوات قبل صورت می‌گیرد.

**تلاش برای تقدیم احكام دائمی به مجلس
وی ازتلاش دولت برای تقدیم احكامی كه جنبه دائمی دارد به مجلس خبرداد وتاكید كرد:همه ملاحظات در خصوص قانون برنامه به صورت منعطف قابل انجام است.
نوبخت ادامه داد:یك تناظر یك به یك بین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و لوایح دولت از جمله برنامه ششم و بودجه وجود دارد.
وی گفت:ما 24 بند اقتصاد مقاومتی را براساس همسانی برخی بندهای قانون برنامه و هر برنامه را در قالب یك طرح معرفی كرده‌ایم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینكه دولت تاكنون تمام تلاش خود را برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی انجام داده است،افزود: بیانات اخیر رهبرانقلاب ناظر براین بود كه ایشان مطالبات بیشتری داشته،هرچند ما تلاش خود را می‌كنیم؛اما باید بیش از پیش همت به خرج دهیم.
سخنگوی دولت با بیان اینكه درجلسه فردا كه هیات دولت با رهبرمعظم انقلاب خواهد داشت،طرح‌های دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد شد،مطرح كرد:تمامی طرح‌ها باید به عنوان یك برنامه در قالب اقتصاد مقاومتی تبیین شود.

**اقتصاد مقاومتی لازمه رشد كشور
نوبخت ادامه داد:هردولتی اگر درصدد خدمت به كشوربوده و به اصلاح كشور می‌اندیشد،باید ازطریق اقتصاد مقاومتی و در راستای سند چشم انداز حركت كند تا به رشد قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد برسد.
وی با تاكید بر تاثیر رونق روابط ایران با كشورهای دیگر در بهبود وضعیت اقتصادی گفت: صرفه‌جویی در موارد مختلف و رعایت شاخص‌های استاندارد به بهبود اقتصاد كشور كمك شایانی می‌كند.
وی با بیان اینكه برنامه‌هایی كه جنبه اجرایی سال 95 تا 99 را دارند، باید مدنظر مسئولان باشد،تصریح كرد: با یك همكاری مشترك كاربردی اجرای برنامه‌ها آسان‌تر خواهد بود.
سخنگوی دولت با بیان اینكه ظرف 2 الی 3 هفته آینده لایحه بودجه كشور تقدیم مجلس خواهد شد،افزود: با ارسال همزمان بودجه و برنامه ششم به مجلس برنامه مطلوبی برای 5 سال آینده خواهیم داشت.
سیام**9121 /1449
۰ نفر