۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۵
کد خبر: 81867313
T T
۰ نفر
چرچیل دستمزد خیاط خود را پرداخت نمی كرد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی از لندن می نویسد كه بتازگی اسناد تاریخی ای منتشر شده كه نشان می دهد 'وینستون چرچیل' نخست وزیر اسبق انگلیس مانند دیگر به اصطلاح جنتلمن های دوران قدیم، دستمزد خیاطش را پرداخت نمی كرده و در همین حال به عمل خود نیز مباهات می كرده است.

رویترز می افزاید: نخست وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم، در سال 1937 میلادی (1316 شمسی)، و در آستانه شروع جنگ، صورتحسابی 197 پوندی (معادل 12 هزار پوند در سال 2015 كه برابر 65 میلیون تومان می باشد) به مزون 'هنری پول و شركا' (Henry Poole & Co) در خیابان 'سویل رو' (Savile Row) بدهكار بود تا بالاخره مزون از او خواست تا صورتحساب خود را پرداخت كند. خیابان سویل رو در گذشته مركز مزون های لندن بود.
چرچیل از اعلام این درخواست دلخور شد و صورتحساب را پرداخت نكرد و دیگر هرگز گذرش به مزون پول نیفتاد.
'جیمز شروود' (James Sherwood) مورخی است كه اسناد مزون پول و شركا را بررسی كرده و می گوید با وجود این بدهیهای عقب افتاده، مزون دوختن لباس های چرچیل را كنار نگذاشت.
پول در خاطراتش می نویسد:'چرچیل می گفت كه دوختن لباسهایش برای روحیه مان خوب است و به نفعمان است. خبر نداشت كه دیگر پولی برایمان باقی نمانده است. چرچیل هرگز بدهی اش را پرداخت نكرد. هرگز تسویه حساب نكرد. هرگز ما را نبخشید.' چرچیل در آن زمان از رجال صاحب نام انگلیس بود.
بر اساس این گزارش، فرزند چارلز دیكنز نیز بدهی سنگینی به پول داشت كه در نهایت پدرش آن را پرداخت كرد.
همچنین در دهه 1870 میلادی كه ادوارد هفتم شاهزاده ولز بود، 'پرداختهایش را بندرت انجام می داد تا جایی كه روی هم انباشته شدند.' هنگامی كه مزون صورتحساب را برای شاهزاده ولز فرستاد، وی از پرداخت آن خودداری كرد و 20 سال بعد كه به پادشاهی رسید حسابش را تسویه كرد.
دیگر مشتریان معروف و خوش رفتارتر مزون پول، 'برام استوكر' (Bram Stoker) نویسنده ، شاهزاده 'اوتو فون بیسمارك' (Otto von Bismarck) نخست وزیر پروس، 'جی پی مورگان' بانكدار آمریكایی و 'هایله سلاسی' امپراطور اتیوپی بودند.
مدارك تاریخی نشان می دهد زمانی كه هنری پول موسس مزون درگذشت، مشتریان نامدار او مبالغ هنگفتی به او بدهكار بودند و مزون در شرایط مالی بدی به سر می برد.
پول در سال 1875میلادی (1254 شمسی) و در آخرین یادداشتی كه از او باقی مانده می نویسد: 'چیز چندانی از من به جای نخواهد ماند. برای شاه و ملت كار كردم و باید در فقر بمیرم.'
اروپام**3092**1485**1517
۰ نفر