۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴
کد خبر: 81867289
T T
۰ نفر
انتقال ویروس ایدز درمیان خون های اهدایی كاهش و به صفر نزدیك می شود

تهران -ایرنا - معاون تضمین كیفیت و كنترل كیفی سازمان انتقال خون با بیان اینكه اگرچه شیوع بیماری ایدز در جامعه روبه افزایش است، گفت: شیوع و انتقال بیماری ایدز(HIV) در اهداكنندگان كاهش یافته و درصد آن به صفر نزدیك می شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از سازمان انتقال خون صدیقه امینی كافی آباد اظهاركرد: شیوع و انتقال ویروس بیماری ایدز(HIV) درمیان خون های اهدایی در بین سال های 1383 تا 1387 به تدریج از پنج هزارم درصد به سه هزارم درصد رسیده و شیوع در سال های 1391 تا 1393 ثابت بوده در حالیكه شیوع ایدز درجمعیت عمومی رو به افزایش بوده است.
وی خاطر نشان كرد: سلامت خون و فرآورده های آن یكی از مهمترین دغدغه های جامعه بشری و مراكز انتقال خون در جهان است.
امینی كافی آباد درمورد غربالگری سلامت خون گفت: اركان حفظ و ارتقای سلامت خون در روند انتقال خون از انتخاب اهداكننده آغاز می شود و با انجام آزمایشات غربالگری، استقرار تضمین كیفیت GMP و بهره برداری از روش های كاهش عوامل بیماری زا ادامه می یابد.
وی تاكید كرد: این فرایند طی سال ها در سازمان انتقال خون با علم روز ارتقاء یافته و برای دستیابی به رسالت سازمان یعنی تامین خون كافی و سالم برای بیماران مد نظر قرار گرفته است.
امینی كافی آباد گفت: آزمایش غربالگری (هپاتیت B) نیز بر روی خون های جمع آوری شده انجام می گیرد و از سال 1369 آزمایش غربالگری HIV-Ab بر روی خون های اهدایی به آزمایش های قبلی (HBsAg . VDRL) اضافه شده و درسال 1375با افزودن Anti-HCV به آزمایش های غربالگری خون های اهدایی، هر واحد خون برای چهار بیماری منتقله از راه خون مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی كاهش شیوع ویروسهای قابل انتقال در خون های اهدایی را در بررسی و تحلیل نتایج غربالگری خون قابل توجه دانست و افزود: شیوع عفونت با ویروس هپاتیت B در اهداكنندگان از 1،79 درصد در سال 1378 به 13صدم درصد در سال 1393 كاهش یافته است.
امینی كافی آباد تاكید كرد: این كاهش از نظر آماری معنادار است و در مقایسه با شیوع هپاتیت B در كشور، دستاورد مهمی تلقی می شود.
معاون تضمین كیفیت و كنترل كیفی سازمان انتقال خون تصریح كرد: شیوع عفونت با ویروس هپاتیت C در سال 1383 در اهداكنندگان 13صدم درصد بود و به چهار صدم درصد در سال 1393كاهش یافته است.
براساس این گزارش شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی در مطالعات مختلف از 5 دهم درصد تا یك دهم تخمین زده می شود.
دكترعلی اكبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درهمایش روز جهانی ایدز اعلام كرد: تاكنون 30 هزار و 183 مورد مبتلا به اچ. آی. وی ایدز در كشور شناسایی، ثبت و گزارش شده است.
اجتمام (1)**2181** 1724
۰ نفر