۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81867079
T T
۰ نفر

بارش برف گردنه ژالانه در استان كردستان را بست

۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81867079
بارش برف گردنه ژالانه در استان كردستان را بست

سنندج - ايرنا - مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي كردستان از بسته شدن گردنه ژالانه در شهرستان سروآباد بر اثر بارش برف در روز يكشنبه خبر داد.

محمد راشد مدرس گرجي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت: گردنه ژالانه شهرستان سروآباد در استان كردستان را به شهرستان پاوه در استان كرمانشاه متصل مي كند.
او با اشاره به اينكه بارش برف از شامگاه شنبه در استان كردستان آغاز شده و تا فردا دوشنبه ادامه دارد افزود: گردنه ژالانه يكي از نقاط سخت گذر و برف گير است و به منظور تامين امنيت جاني ترددكنندگان از اين محور، تا اطلاع بعدي اين مسير بازگشايي نمي شود.
او اظهار كرد: محور ارتباطي سروآباد - پاوه به دليل برفگير بودن مسير، كولاك خيز بودن منطقه، احتمال ريزش بهمن و سخت گذر بودن با اولين بارش ها توسط عوامل راهداري مسدود مي شود.
مدرس گرجي افزود: در هر بارشي شاهد كولاك شديد در گردنه هاي ژالانه و تته هستيم و با توجه به سخت گذر و كوهستاني بودن منطقه، به منظور تامين جان مسافران اين مسير را مسدود مي كنيم.
بارش برف همچنين راه هاي 60 درصد از روستاهاي استان كردستان برابر با حدود يك هزار روستا را بست.
در استان كردستان حدود هشت هزار كيلومتر راه وجود دارد كه 90 درصد اين راه ها در مناطق كوهستاني و تپه ماهور واقع شده است.
همچنين در كردستان 40 گردنه مهم وجود دارد كه از اين حيث استان در رده استان هاي اول كشور است و وجود 15 منطقه با امكان ريزش بهمن به طول هشت تا 10 كيلومتر، استان را در رده استان هاي حائز اهميت در بحث راهداري زمستاني قرار داده است.
در استان كردستان همچنين 16 منطقه كولاك گير به طول 16 كيلومتر وجود دارد.
3033/6108