۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۲
کد خبر: 81866187
T T
۰ نفر
اعلام آمادگي 40 سرمايه گذار براي پرورش ماهي در قفس در گيلان

رشت - ايرنا - استاندار گيلان گفت: پس از مصوبه سفر استاني رئيس جمهوري و هيأت دولت به گيلان، تاكنون 40 سرمايه گذار براي پرورش ماهي در قفس در استان اعلام آمادگي كرده اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمدعلي نجفي عصر شنبه در چهاردهمين كارگروه پرورش ماهي در قفس در رشت، گيلان را قطب اصلي شيلات در كشور خواند و افزود: وجود درياي خزر، موجب ايجاد پتانسيل فراوان در آبزي پروري در اين استان شده و بايد بهره لازم را از آن ببريم.
وي با بيان اينكه 14 درصد از توليد آبزيان در دنيا از طريق پرورش در قفس توليد مي‌شود، ادامه داد: باتوجه به مشكلات و موانع موجود در پرورش ماهي در مزارع، اين نوع از توليد ماهي يك فرصت است.
استاندار گيلان ميزان متوسط مصرف ماهي بين مردم كشور ما را پايين‌تر از متوسط دنيا دانست و يكي از علت هاي كاهش مصرف ماهي را گران بودن قيمت تهيه آن ذكر و بيان كرد: در بعضي از كشورها مثل ژاپن كه متوسط مصرف ماهي آن 99 كيلو است، قيمت عرضه ماهي بسيار پايين است.
نجفي همچنين به تأكيد رهبر معظم انقلاب در استفاده از ذخاير و مواهب دريا براي مردم اشاره و اضافه كرد : در سفر رئيس جمهوري و دولت به گيلان، پرورش ماهي در قفس جزو تكاليف براي استان قرار داده شد.
وي با اشاره به مصوبه توليد 10هزارتن ماهي از طريق قفس در دريا گفت: تا زمان حاضر، 40 سرمايه گذار براي پرورش ماهي در قفس در گيلان اعلام آمادگي كرده اند كه از اين تعداد، 12 سرمايه گذار روند نهايي اخذ مجوزها را براي آغاز كارشان طي مي كنند كه ظرفيت توليد آنها 12 هزارتن است.
پرورش ماهي در قفس، يكي از روش هاي متداول در دنيا براي استفاده بهتر از منابع آبي به منظور توليد پروتئين است. پرورش ماهي در قفس در ايران براي نخستين بار سال 1389 توسط اداره كل شيلات گيلان در درياي خزر به صورت آزمايشي اجرا شد.
گيلان با توليد بالغ بر 47 هزار تن ماهيان گرمابي و سردآبي، از استان هاي برتر در توليدات شيلاتي است.
استان گيلان از مراكز مهم تكثير و پرورش ماهي در كشور نيز محسوب مي شود و داراي سه مركز تكثير ماهي شامل مركز شهيد انصاري در رشت، شهيد بهشتي در سنگر و مركز سياهكل است.ك/2
7294/2007