۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 81861343
T T
۰ نفر
آخوندی: ایران دسترسی پاكستان به آسیای میانه و روسیه را تسهیل می كند

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی در دیداربا «اكرم خان درانی» وزیر مسكن و خدمات عمومی پاكستان گفت: ایران آمادگی دارد دسترسی پاكستان به كشورهای آسیای میانه و روسیه را تسهیل كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در این دیدار افزود: در زمینه ارتباطات ریلی، زمینی، دریایی و هوایی میان ایران و پاكستان موافقت‌نامه‌های متعددی وجود دارد كه باید برای توسعه مناسبات بین دو كشور از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
وی یادآورشد: ازنظر تمدنی ایران، پاكستان، شبه قاره هند و پس از آن افغانستان، كشورهای آسیای میانه و عراق از یك تمدن بهره‌مند هستند، از این رو روابط ما بر مبنای ارتباط نزدیك با همسایگان و كشورهایی كه از حوزه تمدنی یكسان با آنها بهره می‌بریم پایه ‌گذاری شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینكه منطقه خاورمیانه در حال حاضر دچار مشكلات ناامنی گسترده‌ای شده است، گفت: ریشه این ناامنی‌ها، دخالت قدرت‌های خارجی است زیرا ملت‌های منطقه هزاران سال است در صلح و آرامش باهم زندگی كرده‌اند.
وی با بیان اینكه سیاست ما پس از مذاكرات با گروه 1+5، تحكیم و توسعه روابط با كشورهای همسایه است، افزود: اولویت نخست ما همچنان كشورهای همسایه هستند و خواهند بود.
آخوندی، شكل گیری پدیده داعش در منطقه را بسیار مشكوك دانست و ادامه داد: نقش قدرت‌ها و لابی‌های صهیونیستی در شكل‌گیری داعش كاملا مشهود است و در این میان طرفین باید تعهد جدی در امن نگه داشتن مرزهای خود داشته باشند تا روابط اقتصادی، فرهنگی، لجستیكی و گردشگری بین دو كشور توسعه پیدا كند.
وی با بیان اینكه اكنون جاده‌ها و خطوط ارتباطی ایران و پاكستان وضعیت خوبی دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از مسیر ریلی و جاده در زاهدان با پاكستان ارتباط دارد؛ علاوه بر این پایانه مرزی میرجاوه نیز بسیار فعال است.
آخوندی، آمادگی كشورمان برای ایجاد كریدور اتصال پاكستان به جمهوری آذربایجان، كشورهای آسیای میانه و روسیه از مسیر ایران اعلام كرد و گفت: پاكستان تمایل دارد كریدوری به سمت چین داشته باشد و در این زمینه سرمایه ‌گذاری گسترده ای نیز انجام داده است؛ مطمئن هستیم این كریدور كه از افغانستان و تاجیكستان عبور می‌كند به دلیل ناامنی‌های موجود توفیق بالایی نخواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند كریدور امنی برای پاكستان فراهم كنیم.
آخوندی با اشاره به تبادلات تجاری میان بندر گوادر و چابهار گفت: از چابهار تا شمال ایران زیرساخت حمل و نقلی مناسبی وجود دارد و از طریق سرخس و اینچه برون به تركمنستان و جمهوری آذربایجان و در ادامه به كریدورهای بین المللی متصل است؛ بنابراین از این طریق می توان كالاهای تجاری پاكستان را در شبكه بین المللی جابه‌جا كرد.
وی با بیان اینكه ارتباط با هند برای ایران اهمیت زیادی دارد، افزود: چنانچه پاكستان آمادگی داشته باشد، ما آمده ایم كریدوری از ایران به پاكستان و در نهایت به شبه قاره هند احداث شود تا از این طریق بتوان آسیای مركزی را به شبه قاره هند متصل كرد.
آخوندی آمادگی ایران برای توسعه شبكه حمل و نقلی از طریق بندر چابهار را نیز یادآور شد و گفت: هنوز آمادگی رسمی پاكستان برای همكاری در این مسیر كه بنادر دو كشور را در حد فاصل 130 كیلومتری به هم متصل می‌كند، دریافت نكرده ایم تا برای آن برنامه‌ای جدی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یادداشت تفاهم‌های میان دو كشور درخصوص همكاری‌های بنادر كه سال گذشته منعقد شد، گفت: این یادداشت تفاهم‌ها بیشتر در زمینه همكاری بین دو بندر است.
وی ادامه داد: دو كشور نیاز به همكاری‌های جدی تر در حوزه جاده دارند؛ به همین دلیل پاكستان باید درخواست رسمی برای استفاده از كریدور زاهدان- كویته و گوادر- چابهار بدهد؛ همچنین اگر عزمی وجود دارد برای كریدور میان هند- پاكستان- ایران نیز درخواست دهد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: چنانچه عزم جدی در خصوص ایجاد كریدور هند - پاكستان- ایران وجود داشته باشد اجلاس سه جانبه ای در سطح معاونان برگزار خواهیم كرد.
آخوندی یادآورشد: در زمینه همكاری‌های شهرسازی و ساختمانی با پاكستان، معاونان وزارت راه وشهرسازی راهكارهای همكاری دو كشور را در این بخش بررسی كنند تا در صورت نیاز، نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای ساختمانی در پاكستان برگزار شود.
به گزارش ایرنا، سفیر پاكستان در تهران اواخر آذرماه امسال اعلام كرد كه در حال حاضر سطح مبادلات تجاری پاكستان و ایران یك میلیارد و 200 میلیون دلار است كه با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده، این رقم باید به پنج میلیارد دلار برسد.
اقتصام(1)1108 ** 2023
۰ نفر