۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳
کد خبر: 81860377
T T
۰ نفر
تهدید ساكنین پای قله اورست با گسترش حوضچه های آب دریخچال های طبیعی

تهران - ایرنا - دریاچه هایی كه در نزدیكی قله اورست شكل گرفته اند، در صورت طغیان می تواند حیات ساكنین مناطق پایین دست را تهدید كند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا، در طول پنج سال گذشته دریاچه های كوچكی كه در سطح یخچال 'خومبو' واقع در رشته كوه های هیمالیا وجود داشتند، وسعت یافته و به یكدیگر متصل شده اند. در نتیجه این اتفاق، یك دریاچه بزرگتر شكل گرفته است. این در حالی است كه كوهنوردان برای صعود به قله باید از یخچال خومبو عبور كنند.
پیش از این، توسعه دریاچه ها در یخچال های دیگر هیمالیا دیده شده است اما در یخچال خومبو این اتفاق برای اولین بار رخ می دهد. تسریع فرآیند ذوب یخچال های طبیعی در هیمالیا موجب افزایش نگرانی محققان درباره افزایش دمای جهانی شده است.
ان روان سرپرست گروه تحقیقاتی دانشگاه های شفیلد و لیدز در این رابطه می گوید:در قسمت پایین و چپ یخچال، هفت یا هشت دریاچه كوچك به هم متصل شده و در حال شكل دهی یك دریاچه بزرگ هستند. جریان آبی كه از بالای یخچال می آید به چند مورد از این دریاچه ها می ریزد و موجب تشدید وضعیت می شود. اكنون به نظر می رسد كه یخچال در حال فروپاشی است و ممكن است این فرآیند موجب شكل گیری دریاچه های بزرگ و بالقوه خطرناك در سطح یخچال شود.
این گروه تحقیقاتی از 15 سال قبل تصاویر ماهواره ای یخچال خومبو را مطالعه و تحلیل می كند و از سال 2009 میلادی تاكنون، سه بار به این یخچال مراجعه كرده و تحقیقات خود را به طور فیزیكی انجام داده است.
محققان در جریان تحقیقات متوجه شدند مساحت ناحیه زیرین این یخچال پوشیده از خس و خاك، به دلیل فقدان یخ كافی در نواحی تحتانی آن كاهش یافته و این وضعیت فضای كافی را برای شكل گیری و توسعه دریاچه های جدید فراهم كرده است.
بسیاری از یخچال های هیمالیا بر خلاف یخچال های پوشیده از برف و یخ سایر كوهستان ها، معمولا با خس و خاك پوشیده شده اند. به عبارت دیگر روی این یخچال ها معمولا پوششی از شن، سنگ ریزه و سنگ های بزرگ وجود دارد.
به اعتقاد محققان از زمانی كه سطح بالایی یخچال ها به دلیل افزایش دمای جهانی در حال ذوب شدن است، یخ موجود در قسمت های تحتانی یخچال ها نیز در حال كاهش است و در نتیجه اندازه این یخچال ها هر روز كوچكتر می شود.
چندین محقق دیگر كه در زمینه یخچال های پوشیده از خس و خاك تخصص دارند نیز متوجه این تغییرات در هیمالیا شده اند.
لیندزی نیكولسون یكی از این محققان از دانشگاه اینسبروك معتقد است: با پایین آمدن سطح یخچال ها، امكان خروج و سرریز آب از یخرفت های بزرگ حاشیه یخچال، از بین می رود. جریان آبی كه در سراسر یخرفت های انتهایی یخچال شكل می گیرد، زمینه تشكیل حوضچه های آب را فراهم می كند و به نظر می رسد دریاچه هایی كه به سرعت به هم می پیوندند، با حوضچه های مذكور ارتباط دارند. موضوع نگران كننده این است كه اگر فرآیند مذكور ادامه یابد، به زودی در محل دره پایین دست یخچال كه یك منطقه بسیار شلوغ و مسكونی است، یك دریاچه جدید شكل خواهد گرفت.
در سال 1985 دریاچه دیگ تشو واقع در یخچال خومبو طغیان كرد و یك نیروگاه برق و سایر زیرساخت های موجود در پایین دست را از بین برد.
بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، در طول قرن گذشته در نپال، پاكستان، بوتان و چین حداقل 35 مورد طغیان دریاچه های یخی گزارش شده است.
بر اساس اطلاعات موجود، در گذشته نیز مواردی از توسعه و شكل گیری دریاچه ها در یخچال خومبو گزارش شده است؛ اما به اعتقاد محققان، افزایش دمای جهانی و تسریع فرآیند ذوب یخ ها موجب نگرانی شده است.
كامرون واتسون، یكی از محققان دانشگاه لیدز در این رابطه می گوید:با پایین تر رفتن سطح دریاچه، اتصال آن به یخچال خومبو ضعیف تر می شود، این وضعیت به معنی دشوارتر شدن صعود كوهنوردان از این یخچال است.
با وجود این كه برخی از اعضای جامعه شرپا كه ساكن دره خومبو هستند از این وضعیت اظهار نگرانی كردند، برخی دیگر می گویند كه اصلا نگران نیستند. انج كامی شرپا، رییس گروه شرپا كه به عنوان پزشك یخچال شناخته می شوند و كار مسیریابی كوهنوردان را انجام می دهند، در این رابطه می گوید: ما گاه و بیگاه گزارش های هشدار دهنده ای را در باره یخچال می شنویم. یخچال ها می آیند و می روند اما تا زمانی كه خدایان كوه ها از ما راضی هستند، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر