۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۰
کد خبر: 81857620
T T
۰ نفر
چهاردهمين نمايشگاه بين المللي كشاورزي در اصفهان گشايش يافت

اصفهان-ايرنا- چهاردهمين نمايشگاه بين المللي صنعت كشاورزي اصفهان (اگرومك 2015) روز شنبه در محل نمايشگاه هاي بين المللي اصفهان آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا، چهاردهمين نمايشگاه بين المللي صنعت كشاورزي اصفهان (ماشين آلات، ادوات و تجهيزات وابسته) از هفتم تا دهم آذر امسال با 94 مشاركت كننده از استان هاي اصفهان، تهران، خراسان رضوي، فارس، قم، گلستان، مازندران، همدان و يزد و همچنين مشاركت كنندگاني از كشورهاي ايتاليا و چين در 9 هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي برپاست.
شركت هاي مذكور در زمينه هاي تجهيزات آبياري، ماشين آلات، بازرگاني، مراكز علمي، خدمات كشاورزي و نشريات تخصصي فعاليت دارند.
مديرعامل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان اصفهان در مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: اضافه شدن سالن چهارم به سالن هاي برگزاري نمايشگاه و تفكيك كامل بخش ماشين آلات و تجهيزات آبياري از يكديگر، از تفاوت هاي چهاردهمين نمايشگاه صنعت كشاورزي اصفهان با دوره هاي قبل آن است. ˈرسول محققيان افزود: تاكنون حدود دو هزار متخصص براي بازديد از اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده اند.
وي گفت: كارگاه هاي تخصصي و آموزشي در حوزه مكانيزاسيون و آب و خاك همراه با اعطاي گواهينامه معتبر در اين نمايشگاه برپا مي شود.
وي با بيان اينكه امروزه نگاه ويژه به صنعت كشاورزي از جنس اقتصاد مقاومتي است، اظهار كرد: افزايش دانايي و آگاهي كشاورزان، گام بلندي در راستاي توليد محصول هاي كشاورزي است و تدوين قوانين زيرساختي و تخصيص اعتبارهاي ويژه، توان ظرفيت هاي توسعه كشور در اين بخش را فعالتر مي كند.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان نيز در آيين آغاز به كار اين نمايشگاه گفت: هر سال سه نمايشگاه در پيوند با بخش كشاورزي در استان اصفهان برپا و منجر به هم افزايي بين توليدكنندگان، فروشندگان و كشاورزان مي شود.
قدرت الله قاسمي برسياني با اشاره به اينكه منابع و عوامل توليد در چارچوب كشاورزي سنتي پاسخگوي نياز جمعيتي امروز نيست، افزود: با توجه به افزايش جمعيت و محدوديت منابع آب و خاك بايد به دنبال افزايش توليد با توسعه مكانيزاسيون و استفاده از ابزار و فناوري هاي نوين در گستره وسيع كشاورزي باشيم.
وي،مكانيزاسيون را عامل تعيين كننده و حياتي در اقتصادي كردن بخش كشاورزي خواند و اظهار كرد: اين موضوع باعث افزايش توانايي انسان در انجام كار، بهره وري مناسب و دستيابي به توليد غذا و امنيت غذايي مي شود.
وي بااشاره به برنامه هاي دولت يازدهم براي مكانيزاسيون كردن بخش كشاورزي گفت: از سال 92 تاكنون حدود دوهزار و 550 ميليارد تومان تسهيلات بانكي براي خريد ماشين آلات و ادوات كشاورزي در نظر گرفته شده كه سهم استان اصفهان از آن 70 ميليارد تومان است.
قاسمي با بيان اينكه تاكنون 50 درصد اين رقم جذب شده و بقيه آن نيز در شرف جذب شدن است، افزود: با اعتبار جذب شده 820 دستگاه انواع تراكتور و كمباين و يكهزار و 600 دستگاه ادوات كشاورزي در استان اصفهان خريداري شد.
وي تصريح كرد: با ورود اين تجهيزات به بخش كشاورزي استان حدود 74 هزار اسب بخار به نيروي اين بخش اضافه شده كه ضريب مكانيزاسيون را از 1.64 اسب بخار در هكتار در سال 92 به 1.74 اسب بخار در هكتار در سالجاري افزايش داده كه بالاتر از ميانگين كشوري است.
رييس جهاد كشاورزي استان اصفهان با بيان اينكه اكنون 97 درصد خاك ورزي، 62 درصد داشت و 84 درصد برداشت در اين استان به صورت مكانيزه انجام مي شود، گفت: در اين استان با 450 هزار هكتار سطح زير كشت از 21 هزارو 900 دستگاه تراكتور و 442 دستگاه كمباين استفاده مي شود.
وي با يادآوري اينكه در چند سال اخير به دليل خشكسالي و كمبود منابع آبي حدود 25 درصد سطح زير كشت اصفهان كاهش يافته است، اظهار كرد: اكنون حدود 80 هزار هكتار از اراضي استان به روش تحت فشار آبياري مي شود و 70 هزار هكتار نوسازي شده است.
قاسمي با بيان اينكه 41 شركت مجري آبياري تحت فشار در استان راه اندازي شده است، افزود: لازم است در اين استان از منابع آب محدود با شيوه هاي مدرن آبياري استفاده بهينه كنيم.
ساعت بازديد از چهاردهمين نمايشگاه بين المللي صنعت كشاورزي اصفهان 15 تا 21 است.
ت/6027/3011